Obs försöker inte vara dryg på något sätt bara ifrågasätta vad ni baserar era teorier på`?
Om du har tex en stenblock med lika stor volym som ett frigolitblock och drar det på en plan yta så borde du ha mer friktion på stenblocket? vikt kontra friktion? eller är jag ute och cycklar?
Om du har lättare att ändra varvtal på ett lättare drivsystem så krävs det ju mindre kraft (hk) att driva runt systemet?
Rätta mig om jag har fel!
Visst får du mer friktion om du släper ett stenblock efter marken, men drivsystemet släpas ju inte efter marken.
Det sitter på en axel som som i sin tur är lagrat med ett kullager. Om de sitter ett kedjedrev som väger 1.5 kilo eller om det sitter ett remhjul som väger 750gram spelar ingen roll. Skillnaden i friktion i lagret är försumbar.
Kullagren i sig har väldigt lite friktion. Det som stjäl lite effekt är kedjan och remmen.
När kedjan böjer sig runt dreven skapas lite friktion, även remmen skapar lite motstånd när den böjs runt remhjulen.
För den som inte tror att det går tungt att böja gummi, tänk på hur tungt det går att dra runt en matta runt boggin för hand...
Som sagt, vinsten är att det är lättare att varva upp systemet, där har du rätt.
Lite mer av motoreffekten kan användas för att driva maskinen framåt under acceleration.