Trimma e-tec!

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Sv: Re: Trimma e-tec!

Nu ska ni få höra lite hur det gick på bromsningen...tyvär inte så roliga resultat.

Började bra. Monterade alla grejjer och ställde in den i dyna rummet, allt frid å fröjd så långt
Tills Mulle bad maj starta skotern. Men det var ju lättare sagt en gjort när det inte finns något dragsnöre och startkransen till starten sitter på variatorn som ligger på golvet...

Körde sedan 2 dragningar med originalpipan vilket gav 139,4 på första och 137,7 på andra!!!!
Alltså har jag ca 10hk för lite. Alla ideer om orsak mottages gärna.
Vad jag förstog skulle man vara lyckligt lottad om man fick ut över 150 men hadde den gett 145 hadde det varit "Godkänt" men inte under 140 det är inte normalt.

Monterade sedan pipan och körde några gånger med stor besvikelse. En gång fick jag någon enstaka häst vid 7700 men övriga körningar tappade jag effekt från 6600 till 7700 alltså där pipan ska ge effekt. vid ca 7300 tappade jag ca 10hk mot original pipan men vid 8000-8050 fick jag + 2,7 hk.
Jag frågade om pipan levererar dåligt pga motorn inte levereras som den ska men det trodde han inte. Fick till svar att ingen som har en bromsänk säljer pipor till dessa motorer. skulle han hitta en pipa som ger effekt skulle han sälja den men han säljer ingen.

Jag tror ju dock att den kanske skulle leverera lite mer om motorn levererade original. Men jag har haft mina misstankar att den inte gett så mycket som jag förväntat mej och nu fick jag det på papper

Jag hadde velat se en bromsning av någon annan skoter som ger 150 original och sett hur pipan beter sej på den.

Ska försöka lära mej hur jag lägger ut bilder så ska jag lägga upp graferna så ni får se.
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Sv: Re: Trimma e-tec!

Glömde skriva det är med original slutburk.
enligt SPI Själva ska deras burk inte ge något. och jag tyckte den lät för mycket så det är ointeresant om den skulle ge mer med burken för jag skulle ändå inte använda den.
 

jockmus

Välkänd medlem
6 dec 2012
290
1
16
Kiruna
Tråkigt att din motor gav så lite. Något måste vara fel? Trasig avgastempsensor eller vad som helst. Över -10hk låter som nedställd motor. Om komp och allt är bra.

Min drar 2,6g mer än -11an (samma variatorsetup) och är mycket rappare också. Övervarvade och varnade hela tiden nere på myrarna innan man började ta sig uppåt genom skogen mot något berg, där varvade det kring 8. Kör både spi-pipan och burk. Kanske bara är vikten som gör att den går bättre, vem vet. Men -11orna säger dem är starkare motormässigt så... vet inte. Är ändå skeptisk mot "trimrör", vet bara att jag är grymt nöjd med min maskin just nu! Den börjar bli färdigmoddad...
 

800PSR

Välkänd medlem
28 feb 2009
1.476
2
16
Vikmanshyttan
Sv: Re: Trimma e-tec!

Var det det fenomenet du försökte motverka med att backa tillbaka tändningen? Så det vart ingen skillnad utav det då eller hade du ytterligare problem?
Ja delvis, men också att den visade tendenser till spikning. Går helt klart bättre med originaltändning och moddad programvara.
 

Diablo Racing

Välkänd medlem
4 jan 2011
570
3
16
Boden
Nåt jävelskap är det med den nya programvaran som -12 har fått. Min -12 free 146" som gick helt kanon före uppdateringen utan ett varv under 8000 är nu helt galen. Över varv och under varv hela tiden nu när det går lite tyngre och är varmare ute. -11 gade går som ett skott håller varven oavset underlag och den är ändå uppdrevad till 25-45!

Kan få 12 an att gå en stund om jag packar snö uppe på bandtunneln.
 

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
Tunnelkylaren på boondockern 3900 blir mycket varmare än den blev på freeride 154 2011 så nog tror jag att programvaran ger varmare motor och sen backar den tändningen mer frekvent än tidigare. Termostathus borde ju vara modellen.
 

Mulle

Välkänd medlem
2 mar 2005
498
0
16
Mora
Nu kunde jag inte hålla mig längre.
Senaste programvaran förändrar inte kylarens storlek!
Bra notering där 800PSR, Rave 800 -13 går på 38-42 grader och detta visar faktiska skillnaden hur snön når kylarna mellan en kort och lång maskin.
Varför, alla ni som ger tips om att motorn backar tändningen, är det nån som kollat det själv med stroboskop lampa eller finare verktyg?
 

800PSR

Välkänd medlem
28 feb 2009
1.476
2
16
Vikmanshyttan
Nu kunde jag inte hålla mig längre.
Senaste programvaran förändrar inte kylarens storlek!
:bigsmile::bigsmile:
Har inga problem med tempen på min, visst är det riktigt hårt så blir den lite varmare. Men kylarkapaciteten är det inga problem med, räcker med några meter fullgas i pudret så sjunker den direkt i temp.
 

Gillarsnö

Välkänd medlem
27 jan 2010
578
1
16
Hudiksvall
Nu kunde jag inte hålla mig längre.
Senaste programvaran förändrar inte kylarens storlek!
Bra notering där 800PSR, Rave 800 -13 går på 38-42 grader och detta visar faktiska skillnaden hur snön når kylarna mellan en kort och lång maskin.
Varför, alla ni som ger tips om att motorn backar tändningen, är det nån som kollat det själv med stroboskop lampa eller finare verktyg?
du får hemskt gärna förklara om du kan och vet, vad det är som gör att maskinerna tappar varv under belastning. Vore tacksam:) enligt dynotechs bromsning med med och utan -13flash i 12 så ger den ju några hk till med nya programmet, så otänkbart är det väl inte att det är större säkerhetsmarginaler i nya mjukvaran iom att det blev mera effekt och brp inte vill ha mera garantianspråk på trasiga motorer?
 

Mulle

Välkänd medlem
2 mar 2005
498
0
16
Mora
På bästa förklaring så beror det på avikande variatorbestyckningar!

Ett tips är att gå på 100% samma bestyckning som Lynx Rave 2012 med 23-24 / 45 drev på en lång och 25-26 / 45 drev på en kort. Då har man en skoter som fungerar hela linan ut. Dvs. axx o toppfart och alltid konstant varvtal.

20+ grams vikter hör hemma i långslagiga sega 1000cc motorer samtidigt som stenhårda fjädrar passar till orkelösa 440 motorer.
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Sv: Re: Trimma e-tec!

Det kan nog ha en del med variatorerna att göra men när man klättrar i branta backar i skogen så man ligger stumt en bit så blir det ibland ett väldigt distinkt tvär dropp till strax över 7000 varv som jag har svårt att förklara hur variatorerna kan slå ner den så distinkt som det blir. Är som att slå på en strömbrytare så tappar den 10 hk.

Jag har aldrig haft tempmätare tidigare men nu när jag har Mulles programvara så kan jag snart ge info om det har något alls med tempen att göra.
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
På bästa förklaring så beror det på avikande variatorbestyckningar!

Ett tips är att gå på 100% samma bestyckning som Lynx Rave 2012 med 23-24 / 45 drev på en lång och 25-26 / 45 drev på en kort. Då har man en skoter som fungerar hela linan ut. Dvs. axx o toppfart och alltid konstant varvtal.

20+ grams vikter hör hemma i långslagiga sega 1000cc motorer samtidigt som stenhårda fjädrar passar till orkelösa 440 motorer.
Jag Funderar fram och tillbaks om jag ska prova den setuppen. Din skoter kändes ricktigt fin i variatorerna när jag testade den i fredags när vi bromsade min skoter

Men det ända som hindrar mej är att jag känner mej osäker hur en setupp från en led räser kommer funka i 100cm snö i trånga skogs backar och dessutom lite högra revning på det?
 

Mulle

Välkänd medlem
2 mar 2005
498
0
16
Mora
Om det är ren lössnö blir det bara till det bättre, det är bara att kontrollera med gashandtaget, problemet blir när du skickar på fullt för en avancerad manöver och du får fäste. Prestandan får väl då begränsas med en kugg ytterligare nerdrevning.
 

800PSR

Välkänd medlem
28 feb 2009
1.476
2
16
Vikmanshyttan
Håller med Mulle. Jag har diskuterat det här med några och även testat en mängd olika variatorbestyckningar.
Finns stor risk att dom växlar ihjäl sig i vissa lägen om man kör med fel prylar i variatorerna.
Vill man ha en setup som fungerar bäst överallt så ska man en jävla kunskap och tålamod.
En rapp skoter som går på rullen och accelererar som en dragracingskoter, alltid håller 8000varv i lösnö, blötsnö, uppför branten, över stenhårda sjöar, går bra att dra familjen i pulkan och inte sliter rem.
Ja den heter nog rx-1commanderRSswitchbacksummit.
Jag är inte sarkastisk utan när man fixar en variatorsetup då måste man bestämma sig för vart den ska fungera bäst, för det blir alltid en kompromiss.
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Egentligen det ända jag vill är att få lite mer karaktär i den.
Känns väldigt slö original.
Vill inte att den inte ska tappa varv när det går tungt. i t.ex skogs backarna.
Hur den beter sej på led bryr jag mej inte om.
har en dragkrog som jag aldrig använt och köpte den bara för att ha om det krisar när man ska till nån stuga eller nått.
har inga barn eller likande som ska varken åka med eller köra skotern.
jag vill inte behöva släppa på gasen för att inte remmen ska fara.
Det är kort och gott som jag vill ha min skoter.

Sen om man hittar en stup som fungerar bra på andra ställen är ju bara ett stort +
 

Mulle

Välkänd medlem
2 mar 2005
498
0
16
Mora
Men kommer man ner mot 21-22 /45 innan det passar ens körstil, som för övrigt är en utväxling passande en 600 motors prestanda, måste man faktiskt överväga om det är värt en 800cc med värdesänkning på 30.000:- och försäkrings kost. 6000:- första året gentemot en 600'a.
 

husqvarnan100

Aktiv medlem
1 apr 2011
54
2
1
ursäkta om jag har kommit fel men har alltid åkt rotax och hållt på med dessa tappade varv efter ett tag i lössnö, testat diverse variatorkit och byglade sensorer hit och dit. har på senare år lessnat och börjat jobba med p85 och team tied i polaris och problemen finns liksom inte där.

Det jag vill komma till är att känns det inte som att felet ligger i variatorerna ? känns som att mulle är något på spåret...
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Är väl inget fel i att åka 21/45 på en 146" med paddel?!
Toppfarten räcker lätt till för att spränga mattan och det går fort dit!
Sen är det inte lätt att få till en maskin med konstanta varv i alla fören/temperaturer och olika höjder, jag har då aldrig lyckats, ibland tror jag (inklusive mig själv) att man stirrar sig blind på den digitala räknaren!
I dag +4, 8000 som sjunker ner mot 77-7800 vid 130-135, blir nojig, åker hem och ska ta lös för 3e gången och vikta om, men vänta!
Den klipper inte, orkar med sig utan att knorra och skidorna rörde aldrig backen fören jag släpte gasen, då kanske man helt sonika ska skita i att det råkade fladdra till på 7700 nån microsekund i hög fart?
Körde med och utan spi systemet, varvar rätt lika men har mkt vassare respons med systemet och känns starkare, går även 6-8km fortare på samma sträcka med samma grejor, la dock på 0,5g för att slippa nysningarna på mellanregistret då den inte han bromsa upp riktigt utan ville övervarva lite.
 

Gillarsnö

Välkänd medlem
27 jan 2010
578
1
16
Hudiksvall
Rave 800 -2012 funkade helt ok med std mjukvaran som maskinen kom med, efter man laddat i nya mjukvaran så övervarvar den alldeles för lätt och klickar man ner till 2 eller 1 så orkar den inte gå i djupsnö, har flera exempel på det då vi är flera kompisar med rave 800 2012 med 25-45 (std drevning). Den tål dessutom inte nerdrevning för den slutar växla då. Så att säga att det är en toppenlösning avfärdar jag direkt då det inte stämmer.