Trimma e-tec!

Skotergas

Medlem
1 feb 2013
34
0
1
Hur blev det med dom där termostathusen diablo skulle få hem... Har någon testat dem om det gör så den inte går varm och tappar effekt???
 

lars

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.496
0
16
Lade på tre grader tändning på min idag. Samma effekt som mjukvaruuppdateringen - rev limit. Har diablokit med 18g. Mer vikt imorron...
 

matteias

Välkänd medlem
23 sept 2009
420
0
16
Östersund
Brygg, du och jag borde ta oss tid en helg och ställa våra skotrar bredvid varandra eftersom vi bor i samma stad. Du kör med pipa och och original. Tycker min freeride 137 går hur bra som helst. =)

Kör just nu med CR8 helixen och 200-290 primär och ca 18,5g i pin. Känns rapp efter tummen och drog över 160km/h på isen idag 8000 rpm i lätt före och 7900 i tung snö. Körde min bror en sväng på läggdan och med kläder väger vi säkert 200kg tillsammans 7900 hela tiden full gas , Vill verkligen testa hur mycket bättre den kan gå som alla påstår med SPI pipan :D måste j ubli ett monster
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Brygg, du och jag borde ta oss tid en helg och ställa våra skotrar bredvid varandra eftersom vi bor i samma stad. Du kör med pipa och och original. Tycker min freeride 137 går hur bra som helst. =)

Kör just nu med CR8 helixen och 200-290 primär och ca 18,5g i pin. Känns rapp efter tummen och drog över 160km/h på isen idag 8000 rpm i lätt före och 7900 i tung snö. Körde min bror en sväng på läggdan och med kläder väger vi säkert 200kg tillsammans 7900 hela tiden full gas , Vill verkligen testa hur mycket bättre den kan gå som alla påstår med SPI pipan :D måste j ubli ett monster
Det kan vi absolut göra men min primär fjäder e kass så just nu är det nog inte så interesant...

Kör du 200-290 primär? Enligt diablo så ska min fjäder som jag har vara 260-420 när den är som den ska.
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Idag har jag spenderat hela dagen i garaget och har nu bytt tillbaks till gammla primär fjädern och tagit av 5g vikt så nu övervarvar den inte längre. men ligger lite högt i varv fortfarande. ca 8100 ibland 8200 om jag håller i länge.

Fjädern ser helt krokig ut och färgen är helt avskavd på nedre delen av fjädern. Och den fjädern har större diameter så den ligger slickad i plasthylsan. Så om den ligger slickad och är krokig så går det säkert tungt där och övervarv som ett brev på posten.

Var även iväg och köpe 23/45 drev och stoppade i. Väntade med att vikta på för att se hur mycket varvena sjunk med dreven men var bara ynka 100 varv. Ska ta nya tag imorgon och testa lägga på något gram topp vikt å se hur det blir.

Skotern känns ungefär som innan att köra men när jag håller i så matar det på mer. Den vill lyfta skidorna högre å längre. Kan vara lite missvisande eftersom jag troligen även får ut mer på mattan när varvena sjunk 100 varv. Men tror ändå inte att det är allt av känslan. Har däremot inte hård testat den i branta backar med mycket snö pga vi inte har några här hemma i stan. Så jag vet inte hur den beter sej där.
 

hellebjork

Välkänd medlem
31 jul 2006
904
3
16
Idag har jag spenderat hela dagen i garaget och har nu bytt tillbaks till gammla primär fjädern och tagit av 5g vikt så nu övervarvar den inte längre. men ligger lite högt i varv fortfarande. ca 8100 ibland 8200 om jag håller i länge.

Fjädern ser helt krokig ut och färgen är helt avskavd på nedre delen av fjädern. Och den fjädern har större diameter så den ligger slickad i plasthylsan. Så om den ligger slickad och är krokig så går det säkert tungt där och övervarv som ett brev på posten.

Var även iväg och köpe 23/45 drev och stoppade i. Väntade med att vikta på för att se hur mycket varvena sjunk med dreven men var bara ynka 100 varv. Ska ta nya tag imorgon och testa lägga på något gram topp vikt å se hur det blir.

Skotern känns ungefär som innan att köra men när jag håller i så matar det på mer. Den vill lyfta skidorna högre å längre. Kan vara lite missvisande eftersom jag troligen även får ut mer på mattan när varvena sjunk 100 varv. Men tror ändå inte att det är allt av känslan. Har däremot inte hård testat den i branta backar med mycket snö pga vi inte har några här hemma i stan. Så jag vet inte hur den beter sej där.
Jag har också 200-290 i primären, ihop med 18,8g viktpinnar och 441 ramper. I sekundären har jag en cr8 helix och 205-310 i sekundären. Lirar finemang och håller 8000 stadiga på clicker 3.
 
Reactions: rally_ante

matteias

Välkänd medlem
23 sept 2009
420
0
16
Östersund
Jag lirar också 18,8 på clicker 3.funderar på att plocka bort lite för att få det att funka på cl2. Annars kör jag original ramper drevning och sekfjäder . Mycket möjligt att remen är het har inte kontrollerades, förväntar mig att den ska gå sönder snart eftersom den har suttit där i 225mil :p. Ska bli kul att testa jämföra med brygg när båda har tid .
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Jag lirar också 18,8 på clicker 3.funderar på att plocka bort lite för att få det att funka på cl2. Annars kör jag original ramper drevning och sekfjäder . Mycket möjligt att remen är het har inte kontrollerades, förväntar mig att den ska gå sönder snart eftersom den har suttit där i 225mil :p. Ska bli kul att testa jämföra med brygg när båda har tid .
Ja det ska bli väldigt interesant. Blir svårt att bara gämföra pipan eftersom jag nu har drevat upp och ska till mulle på fredag men vore interesant ändå och se om alla tusenlappar extra jag lagt ut ger någon markant skillnad när man kör mot en som är standard i motorn.
 

matteias

Välkänd medlem
23 sept 2009
420
0
16
Östersund
Det kan vi absolut göra men min primär fjäder e kass så just nu är det nog inte så interesant...

Kör du 200-290 primär? Enligt diablo så ska min fjäder som jag har vara 260-420 när den är som den ska.
Jag köpte en primär av Christian 185\360 den funka hur bra som helst ifrån början,efter jag köpte en cr8 Helix bad han mig köra med original sekundär och med följande primär 200/290 vilket jag gör i dag
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Jag köpte en primär av Christian 185\360 den funka hur bra som helst ifrån början,efter jag köpte en cr8 Helix bad han mig köra med original sekundär och med följande primär 200/290 vilket jag gör i dag
Var jag som lästa lite fel tyckte det stog R8 helix alltså diablos helix så jag tog för givet du hadde ett diablo kitt. Därför tyckte jag det lät väldigt märkligt att jag har en så pass mycket hårdare fjäder.
 

SkalMAN

Medlem
28 jan 2008
18
0
1
har ni några tips till en summit xm 154" med spi pipa och burk, hur man får lite mer skjuta i variatorerna? upplever den lite tam och inte så bra backshift, har ställbara vikter i den nu och resten orginal. vad är de för helix ni pratar om och vars hittar man en sådan? kör mest skog och myrar och nångång upp till fjälls.
 

WOT

Medlem
16 jan 2013
12
0
1
NORGE
Har alle dere som har spi pipe måtte slipe ned på chassiet for å unngå gnissing på pipa? Eller er det bare jeg som har fått en pipe som passer dårlig?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

matteias

Välkänd medlem
23 sept 2009
420
0
16
Östersund
har ni några tips till en summit xm 154" med spi pipa och burk, hur man får lite mer skjuta i variatorerna? upplever den lite tam och inte så bra backshift, har ställbara vikter i den nu och resten orginal. vad är de för helix ni pratar om och vars hittar man en sådan? kör mest skog och myrar och nångång upp till fjälls.
Prata med Christian aka diablo racing här på forume , han brukarsom ssagtkunna hhjälpatill med det mmesta
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Har alle dere som har spi pipe måtte slipe ned på chassiet for å unngå gnissing på pipa? Eller er det bare jeg som har fått en pipe som passer dårlig?
Ne samma här. verkar vara lite halvdålig passform på dom.

Min ligger ca 1mm från hörnet på vänster sida så jag slipade av hörnet så det inte är någon vass kant som kan göra hål i pipan.
Tycker även infästningen av fjädrarna är lite så där. På grenröret är det okey men den som håller ner pipan i chassit får man töjja till dubbla längden medans dom mot slutburken knappt spänner alls.