Trimma e-tec!

Mulle

Välkänd medlem
2 mar 2005
498
0
16
Mora
Gillarsnö, ser att du bor i Hudik, och antar att du kör på havsnivå. Har du nån erfarenhet på högre höjd kontra click nr?

http://www.klart.se/lufttryck/
Lufttryck,temp samt höjd över havet dvs. Luftens densitet har STOR betydelse på motoreffekten och har med all säkerhet spelat ett spratt i denna tråd.
Tex en 2 veckors period av kallt och högtryck i fjällen medans kusten har haft lågtryck o varmare vilket kan helt omvänt och förvirrande ge 5 % mindre effekt vid havsnivå.
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Håller med om att luften spelar stor roll!
Är det minus 15 i fjällen går den som vid kusten när det är -5, är det -15 vid kusten så kan man känna hur het motorn blir och nästan vill övervarva.
Därimot upplever jag att när man kommer till fjälls kan det ta några mil innan orken i maskineriet infinner sig av nån anledning, kan ju tycka att supersmarta etec ska känna av och ställa in sig direkt?!
 

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
Jag menar bara Boondockern går med mycket varmare kylare än Freeriden gjorde, Hade 3 staplar på freeriden i lössnö och boondockern 4- har sett att den hoppat upp till 5 nån gång ibland.
Tex 800 powertek gick ju varm på nolltid om man körde på lite hårdare leder med jämnt gaspådrag. Mao magrare blandning ger varmare motor och så upplever jag 13 vs 11 13 BD går med varmare motor än 11,
 

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
Har alla fått senaste versionen av uppdateringen? Den första som kom i höstas fungerade inte bra så det kom en ny lite senare, blev maskinerna uppdaterade tidigt i höstas så har ni fortfarande fel programvara. Ska tydligen inte gälla maskiner med EGT i pipan (summit, fr) där var det rätt från början.
 

Gillarsnö

Välkänd medlem
27 jan 2010
578
1
16
Hudiksvall
Gillarsnö, ser att du bor i Hudik, och antar att du kör på havsnivå. Har du nån erfarenhet på högre höjd kontra click nr?

http://www.klart.se/lufttryck/
Lufttryck,temp samt höjd över havet dvs. Luftens densitet har STOR betydelse på motoreffekten och har med all säkerhet spelat ett spratt i denna tråd.
Tex en 2 veckors period av kallt och högtryck i fjällen medans kusten har haft lågtryck o varmare vilket kan helt omvänt och förvirrande ge 5 % mindre effekt vid havsnivå.
Jag har inte vart till fjällen i år, högsta jag varit är kölsjön (400möh) och där kurka min ur i djupsnön uppför branterna(44 matta 25/45 och diablokitt) har satt i ny primärfjäder nu och plockat av lite vikt så ja kör 17g och klick 3, verkar hålla varven nu i djupsnön. Hade två kompisar med i kölsjön med lika maskiner, ena med 44matta och klick 2 och andra med orginalmatta och klick 2. Std variatorer på deras, samtliga tappa varv.
 

Gillarsnö

Välkänd medlem
27 jan 2010
578
1
16
Hudiksvall
Har alla fått senaste versionen av uppdateringen? Den första som kom i höstas fungerade inte bra så det kom en ny lite senare, blev maskinerna uppdaterade tidigt i höstas så har ni fortfarande fel programvara. Ska tydligen inte gälla maskiner med EGT i pipan (summit, fr) där var det rätt från början.
Jag tror det ska vara den senaste, vi fick den i januari ca:)
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Nu har jag monterat alla original variator grejjer. drev å pipa. Är ett par +grader ute ca300 möh och är rejält blöt å tung snö. På ospårad sur snö ca 2-3dm så håller den 7900-8000 och på hårdare underlag klipper den för varvstoppet.

Skulle det värkligen vara möjligt om jag saknar 10HK i min maskin???
 

Gillarsnö

Välkänd medlem
27 jan 2010
578
1
16
Hudiksvall
Nu har jag monterat alla original variator grejjer. drev å pipa. Är ett par +grader ute ca300 möh och är rejält blöt å tung snö. På ospårad sur snö ca 2-3dm så håller den 7900-8000 och på hårdare underlag klipper den för varvstoppet.

Skulle det värkligen vara möjligt om jag saknar 10HK i min maskin???
Jag såg aldrig några siffror på vad du fick för effekt efter mulles jobb på maskinen?:)
Gav det ingen mätbar effektökning eller är det bara själva gassvaret som ändras?
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Sv: Re: Trimma e-tec!

Jag fick ut som mest med originalpipan 139.hk och pipan gav knappt 3hk men tappade en hel del längre ner i registret.
Bara jag får lite mer tid över ska jag försöka få upp bromsdiagrammet så alla får se.
 

800PSR

Välkänd medlem
28 feb 2009
1.476
2
16
Vikmanshyttan
Sv: Re: Trimma e-tec!

Den blir klart rappare med mulles prg. Men om det ger effekt vet jag inte.
Men mycket roligare att köra med den responsen.
Lite tråkigt med effekten i e-tec, min gamla 800r bromsade 146 helt standard, med mulles programvara blev den hysterisk. Fick möjligheten att jämföra den med min för ett par veckor sedan och den är brutalare och matar bra mycket mer genom registret. Kanske inte så mycket snabbare men klart roligare.
 

Gillarsnö

Välkänd medlem
27 jan 2010
578
1
16
Hudiksvall
Sv: Re: Trimma e-tec!

Den blir klart rappare med mulles prg. Men om det ger effekt vet jag inte.
Men mycket roligare att köra med den responsen.
Lite tråkigt med effekten i e-tec, min gamla 800r bromsade 146 helt standard, med mulles programvara blev den hysterisk. Fick möjligheten att jämföra den med min för ett par veckor sedan och den är brutalare och matar bra mycket mer genom registret. Kanske inte så mycket snabbare men klart roligare.
Ok, ja tyckte du skrev att maskin drog mer vikt efter mulle besöket? Men den kanske bygger effekt snabbare så den övervarvar av den anledningen?
 

800PSR

Välkänd medlem
28 feb 2009
1.476
2
16
Vikmanshyttan
Sv: Re: Trimma e-tec!

Ok, ja tyckte du skrev att maskin drog mer vikt efter mulle besöket? Men den kanske bygger effekt snabbare så den övervarvar av den anledningen?
Ja helt klart bygger den effekt snabbare, håller på att laborera med variatorerna för att hitta gränsen.
Den bryter på för snabb vevaxelacceleration i vissa lägen. Övervarv har jag inte. Skiljde ett click före och efter mulle besöket. Så visst drar den mer vikt.
 

Skotergas

Medlem
1 feb 2013
34
0
1
Åter lite till detta att den backar tändningen!!
Varför gör den det??? Vet någon exakt varför??
Jag var ute i tö väder och det kändes som om jag hade typ 100 hk!! och motor tempen var bara lite över normal!! Det kan ju inte vara att motorn e för varm??
Eller??
 

800PSR

Välkänd medlem
28 feb 2009
1.476
2
16
Vikmanshyttan
Åter lite till detta att den backar tändningen!!
Varför gör den det??? Vet någon exakt varför??
Jag var ute i tö väder och det kändes som om jag hade typ 100 hk!! och motor tempen var bara lite över normal!! Det kan ju inte vara att motorn e för varm??
Eller??
Teorier.
1. slirar i primären och tappar remmen, sen rycker ner den i sekundären.
2. lite lur på egt´n är med och spökar på freeride och summit
 

Skotergas

Medlem
1 feb 2013
34
0
1
Teorier.
1. slirar i primären och tappar remmen, sen rycker ner den i sekundären.
2. lite lur på egt´n är med och spökar på freeride och summit

Variatorn tror inte jag det var!!?? Den tappade så distinkt från 8000 till 7400... sen typ kunde den tvär öka till 8000 igen och sen på en mickrosekund ner till ca 7000!!!! höll full gas under hela beloppet för jag hamnade dåligt till i "stöpavattne" (jag hoppades den skulle paja helt för jag var så irriterand) den gjorde aldrig så här förra vinter...
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Så är dom tyvärr!
Min 11a är lika, håller man stumt länge i lössnö blir det stabila 7500, inte som att den suckar och fladdrar utan bara ställer ner, pumpar man lite på gasen blir det 7900,7700,7500 igen. 11an verkar gilla plugngo men dom uppdaterade/13 verkar inte det.
Man kan åka på övervarv, då märks det inte lika mkt men då får man ju nys och klippningar i ställer, samt sämre fart på mattan så man tjänar inget vidare på det när det kommer till framkomlighet.
Så funkar min maskin iaf.
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Jag vet inte varför. Förut har jag haft problem att den tappar varvet rett vad det är och käns helt orkeslös men nu i helgen har jag monterat std pipa och variator grejjer och rå plågat den hårdare än jag någonsin gjort.
Har aldrig någonsin hållt så långa fullgasrepor i skogs sluttningarna som jag gjort nu.
Första dagen var det rejält tung och blöt snö och över 1m på sina ställen andra dagen klass 2 snö storms varning och dom uppmanade folk att inte lämna hemmet och var säkert 2 meter snö på sina ställen. Körde fast med 146 på plan mark.
Men har inte varit under 8000varv på dessa 2 dagar. inte en enda gång!!!

Ligger å jobbar mellan 8000-8100...ja jag vet det är gränsfall för högt men hellre 100 för mycket än för lite =)

har lagt in mulles programvara så jag vet inte om det har något med det att göra eller inte???
Har du PSR800 märkt någon skillnad i varvtalsdroppen efter uppdateringen.
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Teorier.
1. slirar i primären och tappar remmen, sen rycker ner den i sekundären.
2. lite lur på egt´n är med och spökar på freeride och summit
Mulle pratade också om att den extra tempsensorn i pipan på dom längre maskinerna kan ställa till lite mer än vad dom gör nytta. Vet ej hur eller varför men det kanske han kan skriva lite om?
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Sv: Re: Trimma e-tec!

Jag har som sagt haft mycket strul med variatorerna så jag kan igentligen inte säga om mulle programvaran ger något.
Men en sak som är helt klar är att det blir skillnad på ljudet i den. blev mer ryt och hörs inte att gå lika "lent" som den gjorde innan. Alla 3 som var med i helgen höll med om att det låter annorlunda.
Så helt klart har något hänt i alla fall =)
 

Skotergas

Medlem
1 feb 2013
34
0
1
Synd man har så långt ner till Mulle!!! :) skulle va kul å prova hans programvara!!
Har en polare här som har testat ett annat termostathus med rev -04 eller -05:ans termostat och den har aldrig sen dess "sackat" eller tvär tappat varven... blir nog att leta reda på ett sånt iaf...!!