Trimma e-tec!

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Ja, fanns lite att läsa där...
Speciellt det om hp vs kalibrering av variator, tankvärt....
 

800PSR

Välkänd medlem
28 feb 2009
1.476
2
16
Vikmanshyttan
Har inte blivit riktigt klok på min då den börjar sura ner sig på låga varv och lägga av. I helgen blev den helt hopplös. Felsökte och hittade felet. 237 mil och reedsen helt uppkäkade, 12 av 24 blad helt slut saknas riktigt stora bitar och sprickor på 2 cm.
Med trasiga reeds surar den på tomgång och klipper på fullt.
Nya reeds monterade. Klockren tomgång. Backen hoppar i på en microsekund. 169 km/h med 8000 varv. Testade flera repor mellan 165 och 170 km/h med 8000varv, sista repan med motortemp på 71grader.
Oerhört rapp och klipper någon enstaka gång på vevaxelacceleration men det blir bara en nysning så det kan jag leva med:):)
 

matteias

Välkänd medlem
23 sept 2009
420
0
16
Östersund
Nya reeds monterade. Klockren tomgång. Backen hoppar i på en microsekund. 169 km/h med 8000 varv. Testade flera repor mellan 165 och 170 km/h med 8000varv, sista repan med motortemp på 71grader.
Oerhört rapp och klipper någon enstaka gång på vevaxelacceleration men det blir bara en nysning så det kan jag leva med:):)
Kul kul :D och vilken variator setup kör du med nu?
 

swejok

Medlem
24 feb 2012
40
0
6
Kiruna
Nya reeds monterade. Klockren tomgång. Backen hoppar i på en microsekund. 169 km/h med 8000 varv. Testade flera repor mellan 165 och 170 km/h med 8000varv, sista repan med motortemp på 71grader.
Oerhört rapp och klipper någon enstaka gång på vevaxelacceleration men det blir bara en nysning så det kan jag leva med:):)
Bytte du till original reeds
Eller vart det typ boyesen?
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Sv: Re: Sv: Trimma e-tec!

Var å körde i helgen. bra mycket snö men ganska kompakt. ca 10 minus clicker 2 och övervarv var inte svårt att få fram. ligger å varvar 8100 mest hela tiden å håller jag i några sek så kommer 8200 direkt. orkade inte sjustera ner den på clicker 1 men skulle tro den kommer ligga för högt i varv där också. Var med en summit 2013 också och hans övervarvade varken mer eller mindre än vad min gjorde så jag blir ännu mer funderasam på om jag värkligen har 10hk för lite?

Någon som vet hur variatorerna borde bete sej när dom är inställda för 150hk och om jag tappar 10hk vad borde hända då? borde ju tappa massa varv anntar jag?
 

Emanuel

Välkänd medlem
30 sept 2012
936
3
16
Dalarna
Inte nödvändigtvis, men en massa fart ner på mattan vid samma klättring som andra. Variatorn växlar ju kanske ut 10hk för lite helt okej och då märks det ju nästan inte.

Kolla om det skiljer nått i matthastighet eller ställ er sida vid sida och kör ett drag race på nån öppen myr eller sjö.
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Inte nödvändigtvis, men en massa fart ner på mattan vid samma klättring som andra. Variatorn växlar ju kanske ut 10hk för lite helt okej och då märks det ju nästan inte.

Kolla om det skiljer nått i matthastighet eller ställ er sida vid sida och kör ett drag race på nån öppen myr eller sjö.
Det har jag gjort och då körde jag ifrån både summit 2013 och assault 2012.
Och när jag ligger å klättrar i räjäla snö mängder ligger den å varvar ibland uppimot 8200 men alltid över 8000.
Så jag har bara svårt att acceptera att jag skulle ha 10hk för lite om skotern fungerar klockrent furutom övervarv som snarare beror på för mycket effekt för variatoerna?

Lästa nån som monterade en pipa utan att göra något med variatorerna och den övervarvs klippte hela tiden. så övervarvar den rejält av dom ca 5hk mer effekt borde ju det bli samma sak åt andra hållet?
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Det är ju väldigt delade meningar om det att den skulle tappa effekt vid en viss kylvätsketemp. och Problemen folk upplever är att den droppar i varv till neremot 7000 och dom som säljer termostater mm till dom marknadsför att den kan tappa ca 10hk när den blir varm och där av att den tappar varv.

Medans vissa säger varvtalsdroppet inte alls har att göra med kylvätsketempen utan variator bestyckning.

Så om det skulle stämma att den trillar ner på nästan 7000 av att motorn drar ner effekten 10hk borde jag hela tiden åka på 7000 varv om jag har 10hk för lite. eller?
 

Emanuel

Välkänd medlem
30 sept 2012
936
3
16
Dalarna
Nja inte om länken har rätt. Men kan ju vara 10hk bort i alla maskiner? Skulle då inte förvåna mig det minsta... säljhästar är nog ordentligt tilltagna eller reviderade över överdrivet optimala förhållanden.

skickat via tapatalk från S3an
 

jockmus

Välkänd medlem
6 dec 2012
290
1
16
Kiruna
Ganska säker på att det är avgastemp det handlar om nu. Vid fullgasrepor är det så grymt tydligt och sker så snabbt... någon menade att man kunde testa schimsa upp givaren lite. Svårt att tro att den går så varm på avgassidan vid fullgas att det måste ställas ner. Brp kanske inte litar på folks egna förnuft...

Saker jag uteslutit är iaf spi-systemet och variatorsetupen... känns som att den klipper för snabbt för att det ska vara kylvätska. Och andra sidan kan man hålla liiite längre med en inte helt genomvarm motor.

Sen är det frågan om vilken av givarna som styr det här eller om det är båda
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Nja inte om länken har rätt. Men kan ju vara 10hk bort i alla maskiner? Skulle då inte förvåna mig det minsta... säljhästar är nog ordentligt tilltagna eller reviderade över överdrivet optimala förhållanden.
Mulle sa i alla fall dom brukar ligga runt 150hk. i absolut bästa fall kunde någon ligga strax över 150. Men om någon bromsat över 150 och jag 139 så är det ju nästan 15 hk skillnad och vi kör med samma variator suttup?

Slänger jag på trimm som ska ge 15 hk så kan jag aldrig i hela mitt liv tänka mej att jag inte skulle behöva röra variatorerna. Med tanke på att den redan övervarvar. så hur mycket skulle den då övervarva med 15hk mer än jag har? och hur mycket övervarvar dom som bromsar över 150 om jag har problem att den klipper för övervarv med 139hk?
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Ganska säker på att det är avgastemp det handlar om nu. Vid fullgasrepor är det så grymt tydligt och sker så snabbt... någon menade att man kunde testa schimsa upp givaren lite. Svårt att tro att den går så varm på avgassidan vid fullgas att det måste ställas ner. Brp kanske inte litar på folks egna förnuft...

Saker jag uteslutit är iaf spi-systemet och variatorsetupen... känns som att den klipper för snabbt för att det ska vara kylvätska. Och andra sidan kan man hålla liiite längre med en inte helt genomvarm motor.

Sen är det frågan om vilken av givarna som styr det här eller om det är båda
Ja det är ett dilemma dedär vad det beror på. Rk Tek menar på att det är kolvarna som blir för varma Så det skulle bli bättre med deras dubbel rings kolvar.
Vad jag förstog när jag läste om deras kolvar så kan det bli ring fladder när kolvar/ringar blir för varma och då blir blandningsförhållandet fel. Det håller jag med om kan vara en del i det hela men det borde inte komma så plötsligt.
Hörde en som sa problemet försvan men aaen system där temgivaren är anorlunda plaserad.
Har sett hylsor som flyttar upp temgivaren ur slutburken som dom säger är problemet.
Dom som säljer plug n go eller termostater säger det beror på stigande kylvätsketemp.
Dyno tech:s bromsning visar att den tappar effekt när den är varmare medans mulle säger det inte har något med kylvätsketempen att göra.
Har hört vissa som skyller på programvaran också.

Det kan kanske stämme pga jag har inte känt av det sedan jag la in mulles programvara. Men jag säger ingenting fören jag testat mer. Har bara kört 2 hård körningar i fjälls. Men En av gångerna plågade jag den hårdare än någonsin tidigare och det var pluss grader men inte ett varv dropp. Så känns låvande =)

Däremot när jag gjorde min bromsning gav den bättre effekt hela vägen på första körningen så drog vi en till direkt efter och då blev det lite lägre effekt. Men beror det på tempen i pipan? ring fladder? Kylvätsketemp? eller vad???
 

Gillarsnö

Välkänd medlem
27 jan 2010
578
1
16
Hudiksvall
Det kanske är att leka med marginalerna men undrar om man kan göra en liten skärm för avgastemgivaren provisoriskt eller linda in den med nån värmeisolater och testa...
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Jag skulle inte vela mixtra alls med givarna pga det är dom vad jag förstår som styr bränslemängden.

Men har dom korta skotrarna som inte har givaren i pipan samma problem?
 

Gillarsnö

Välkänd medlem
27 jan 2010
578
1
16
Hudiksvall
Japp, 327cm min med avgastempgivaren i burken..:) har precis satt i nya reedventiler i min pga av punka och har inte hunnit testa efter det... sitter det en till givare på långa eller sitter den på ett annat ställe?
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Japp 137" och uppåt har även en i pipan som vad jag förstår ska hjälpa till att kompensera för höjdskillnaderna. Men enligt mulle även kan ställa till lite problem och inte alls fyller någon funktion här på låglandet