Trimma e-tec!

FreddeL

Välkänd medlem
1 jan 2000
386
0
16
sitter det någon mer givare i freeride/summit än vad det gör i min bcx 800 e-tec ?
har själv inga problem med varven annat än att då den passerar 160 km/h men med 21/45 går det inte fortare utan att det övervarvar.
 

summitfredde

Välkänd medlem
11 mar 2013
156
0
6
Frösön
hejsan! har skummat igenom tråden lite.. är ny här på forumet!
så tänkte höra om det är nån som kör på någe av pipa,burk eller ypipe till sin summit xm ?
eller om nån har allt? gärna vilka märken ni kör på:)

är så jävla sugen på att prepa den lite:)
mvh fredde
 

baner85

Välkänd medlem
14 jun 2012
123
0
16
Funderar också på att hiva dit en annan slutburk, låter lite mesigt med orginal.

Dock varvar min -13 Freeride som satan, 8400 på hård led utan att den klipper, något lägre i tyngre före. variatorns klicker är inställd på läge 2.

Drar iväg som en raket efter 7400 varv.

Innan inkörningen var färdig så låg varven på runt 7500 på hårt spår och 7700 i pudret, när man gav fullt.

Blir antagligen en tikka eller slp burk. Så lär ju vara tvungen att fixa ett variator kit, eller bara nya pinnar så man kan vikta på lite mer.

/Baner
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
hejsan! har skummat igenom tråden lite.. är ny här på forumet!
så tänkte höra om det är nån som kör på någe av pipa,burk eller ypipe till sin summit xm ?
eller om nån har allt? gärna vilka märken ni kör på:)

är så jävla sugen på att prepa den lite:)
mvh fredde
Börja med variatorerna där har du mest att vinna. Vissa här på forumet har fått bra resultat med spi pipan medans jag inte fått någon vidare effekt ökning av det. Men ska göra lite mer tester nu med dom nya variator grejjerna så får vi se om jag får nå fart på pipan.

Annars om du ska ha något rejält så är nog 860cc kitten att föredra =)
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Funderar också på att hiva dit en annan slutburk, låter lite mesigt med orginal.

Innan inkörningen var färdig så låg varven på runt 7500 på hårt spår och 7700 i pudret, när man gav fullt.

/Baner
Tycker original slutburken är suverän. Skidåkarna å lapparna hör inte vart man är och man slipper få ont i öronen när man ska dra lös den när man kört fast. =)

Kan någon förklara för mej som försöker få bättre förståelse för variatorerna. När varvena ökade i tungt före under inkörningen och sjunker i tungt före effer inkörningen. Är det för sekundärfjädern blir för hård till den lägre effekten under inkörningen? bara en fundering inget jag har någon aning om det stämmer.
 

matteias

Välkänd medlem
23 sept 2009
420
0
16
Östersund
Tycker original slutburken är suverän. Skidåkarna å lapparna hör inte vart man är och man slipper få ont i öronen när man ska dra lös den när man kört fast. =)

Kan någon förklara för mej som försöker få bättre förståelse för variatorerna. När varvena ökade i tungt före under inkörningen och sjunker i tungt före effer inkörningen. Är det för sekundärfjädern blir för hård till den lägre effekten under inkörningen? bara en fundering inget jag har någon aning om det stämmer.
Köpte spi slutburken av herr brygg och visst får skotern ett helt annat ljud, men när skidorna är i luften och pipan låter det riktigt högt, för högt tyvärr
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Köpte spi slutburken av herr brygg och visst får skotern ett helt annat ljud, men när skidorna är i luften och pipan låter det riktigt högt, för högt tyvärr
Japp därför jag sålde den :bigsmile:

Men håller med att den lät skönt men blir lite för högt även om den enligt mej är ricktigt tyst för att vara en slutburk. Skrikburkarna låter brutalt mycket mer.
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Däremot låter den en hel del mer med pipan och original burken så jag trodde det skulle bli ganska "lagom" nivå med burken och originalpipan.

SPI Själva säger dom har haft dagens ljudnivå krav i åtanke på dessa burkar och att ljud nivån ska vara liknande original. så jag trodde det var för jag kombinerade burken med den redan mer låtande pipan den lät för högt
 

summitfredde

Välkänd medlem
11 mar 2013
156
0
6
Frösön
okay kanske ska börja i den änden då! med variatorerna! men att man tjänar lite över 6kg med spi:s
kolfiberburk om det nu stämmer att orginal väger över 8kg så:) för vad jag har förstått det så ska den burken bara väga 1,56kg vilken är jävligt lätt:) blir ju en minskning med 6,5kg om det nu stämmer det så
blire ju liter mer orginal hästar per kg:) 860cc kitt låter intressant? nån återförsäljare ni vet om i sverige eller är det att ta hem från usa?
mvh fredde
 

summitfredde

Välkänd medlem
11 mar 2013
156
0
6
Frösön
ursäkta latheten sökte på google nu och hittade http://billetx.com/renovering-bigbore/big-bore-kit/
16k låter mycket men det kanske är värt det:D undrar om det stämmer 165-185hp
måste man göra någe mer en det kittet då? variatorer förstår jag men nått mer som
pipa,burk eller så? eller räker det med bara kittet? skulle det kunna va rimligt att plocka ut över 180hp
mer en bra och hållbar motor eller??

såg att tikka hade ett crank shop 900 kit oxå! skulle ge över 190hp med twin pipes men de fanns inte till xm bara till xp som jag förstår det!
mvh fredde
 
Last edited:

Skotergas

Medlem
1 feb 2013
34
0
1
Jag skulle inte vela mixtra alls med givarna pga det är dom vad jag förstår som styr bränslemängden.

Men har dom korta skotrarna som inte har givaren i pipan samma problem?
jo!!! jag har en 327cm XRS -12 och jag har bara en givare i slutburken och har upplevt väldiga dropp i effekt, varv tapp!!! måste vara ecun som backar tändningen!!!
ska i morgon byta prim. fjäder och sedan sek. fjäder för att utesluta att det är nån av de som har tappat spänsten!! forsätter "droppen" (som jag misstänker att det gör) så ska jag prova en "plugngo"

en polare som har en -13 XM 154" hade en del problem med tappad effetk.. satte dit en plugngo och helt utan "dropp" håller 7900rpm konstant... han provade i en glaciär typ full gas i 8 till 10 min för å ta sig upp med 7900 hela vägen upp och motor tempen vid 5 pluppar!!!
 

Skotergas

Medlem
1 feb 2013
34
0
1
har även servat och fått nya uppdateringen på min förra veckan... de blev genast övervarv hela tiden sen så fick ställa om cl till 2:an....

konstigt men uppdat. måste ju ha gett mig mer effekt varför den över varva eller!!!!???
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
okay kanske ska börja i den änden då! med variatorerna! men att man tjänar lite över 6kg med spi:s
kolfiberburk om det nu stämmer att orginal väger över 8kg så:) för vad jag har förstått det så ska den burken bara väga 1,56kg vilken är jävligt lätt:) blir ju en minskning med 6,5kg om det nu stämmer det så
blire ju liter mer orginal hästar per kg:) 860cc kitt låter intressant? nån återförsäljare ni vet om i sverige eller är det att ta hem från usa?
mvh fredde
Tänk på att det är den stora burken vi diskuterar som vi tycker låter för mycket. kålfiber burken kommer du få köra med hörselskydd. och du kommer bli hatat av alla på fjället. jag skulle inte håller hjälpa dej vid en fastkörning om du hadde en sådan burk.

6kg av 200kg är som att pissa i havet. du komer aldrig märka någon skillnad. full/tom tank är över 30kg men jag måste ändå kolla på tankmätaren för jag kan inte känna när skotern är så lätt så jag måste tannka.

Finns många tillvärkare av 860 kitten men rk tek var först och känns som han verkar kunnig om man läser på sidan. Men har inga egna erfarenheter av rk tek
 

summitfredde

Välkänd medlem
11 mar 2013
156
0
6
Frösön
jo du har rätt i det:) med vikten! hehe den låter så pass mycket alltså! det blir ju bara drygt att åka
med den burken då:/ jag har snackat med sno performanc och dom håller på testar ett big bore kit
nu som om dom är nöjd ska börja sälja nästa vinter! och tikka har jag oxå snackat med och han hade bara
ppc burken till etec skulle dock komma en big bore 1050cc med över 200hp till förgasar motorerna till skidoo/lynx nästa år från crank shop=( så om det ska byggas i sommar så kanske man ska ta hem från usa!

är sugen på att åka till tärna by och kolla på hillclimb tycker det verkar grymt så man kanske skulle försöka bygga ihop någe skoj till det till nästa år:)

på motorhuset ska dom ha 4000 för en slp burk!
så jag snackade med slp i usa och dom ska ha 4200kr för pipa,burk och ypipe:p
sjukt stor skilland på priserna!!

mvh fredde
 
Last edited:

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Jasså så snoperformance håller på med 860 också. Har precis lånat ett team tied kitt av han och verkar sjukt bra att ha att göra med han också =)

Ta pengarna en slutburk kostar å lägg på det på vad du tänkte köpa variatorkitt för så har du ett team tied variator kitt=) Så har du oslagbara variatorer!
Burken låter bara mer och tillockmed dom större märkena som låvar ingen effekt förlust har jag börjar höra lite olika som tappar effekt med. Men man hör mycket så vet inte vad som stämmer.

Blev även lite annat ljud med mulles programvara. absolut inte att gämföra med slutburkar mm. Låter inge högre men låter lite grövre/inte lika tam längre. Dock ingen större skillnad.