Trimma e-tec!

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Sv: Re: Trimma e-tec!

Side by side stock vs trygstads 872

[video=youtube;T8gYNM9KnmM]http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=T8gYNM9KnmM[/video]
 

jockmus

Välkänd medlem
6 dec 2012
290
1
16
Kiruna
146an går förvånansvärt bra där, såg inte ut att vara ett före där den högre matthastigheten 146an naturligt har borde göra att den klättrar på bättre... så nog är det säkert lite skjutsa i det där kittet. Jag har kört spi's 860 (xm 154") kit en sväng och nog drev det också på bra. Fick dock inte läge att göra någon "head to head" jämförelse
 

leroy

Välkänd medlem
1 jan 2000
447
12
18
Har du alltså kört någon 860?
Jo kört 860 i rs sen -09 första trail portad med brp dubbel rör gav 173 på 98 oktan,från 11 har jag
kört en race portad crankshop rör och tändning på 110 oktan,trail motorn hade ett ruskigt gassvar pang 173hk men svårt att få det att hålla med mack soppa,speciellt vatten soppan man får tag på i fjällen,den race portade med riktig bensin har inte riktigt samma gassvar men drar hur långt som helst,som en trippel ökar så länge man håller fullt,minst 15hp mer i race utförande,inga problem med kolvar på denna men pto sida på veven håller inte kört sönder 2,kör nu 800ho veven anpassad för 800r block med ves 800 stakar funkar betydligt bättre för 8600varv.
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Om jag räknar rätt så blir skillnaden i cylinder volym mellan en 600 till en 800 ca 33% medans skillnaden mellan 800 till 860 endast är 7.5%

Ja visst heltklart gör ju dom procenten lite skillnad men den största skillnaden måste ju ändå ligga i portning toppar mm. Så kanske går att uppnå nästan samma effekt med std cylindrarna som är omportade med andra toppar till ett mer rimligt pris?
 

leroy

Välkänd medlem
1 jan 2000
447
12
18
Jo självklart går det att få riktigt bra effekt med 800cc,fördelen med 860 är att man får ner avgas durationen några grader om man vill åka dubbelrör.
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Vet att det testas/byggs portad 800 etec, skulle om allt stämmer bli kring 165-170hk. Tvärpratade med Christian på knr sledtech och hans kollega höll på att testa, ska bli intressant att höra hur det funkar!
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Å kollar man på filmerna med han så ser det onekligen ut att finnas ganska ducktigt mycke mera hk i den än standard =) Tänkte på det som skrevs tidigare om big bor kitt som inte levererar.

Visst han har gas också men skulle inte tro han kör gas när han leker utan snarare när han klättrar.
 

hellebjork

Välkänd medlem
31 jul 2006
904
3
16
Är det inte en ptek han kör i Slednecks14?

Skickat från min Galaxy Nexus via Tapatalk 2
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Mailade SPI Om vad deras Y-pipa gör och dom säger den ska ge 3-4hp tillsammans med pipan.
Låter lite för bra för att vara sant så någon som provat?
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Vet att KNR Sledtech (Christian) tog hem några y-rör, jag skulle ha haft ett igentligen men blev ju byte så han aldrig med det då dom kom in lite sent.
 

SummitJonte

Aktiv medlem
5 maj 2013
66
0
6
Luleå
Min summit 800r 154" har varit inne på M-performance, fick tillbaka den med Vforce 3 reeds, bästa v-kittet, ställda boxar och mätare för högre effekt, och bestyckad så den tar minde soppa. Den går hårt uta bara helvete, när man trycker fullt reserden sig rakt trotts att du står längst fram och ändast gasar, när du väl släpper gasen så sitter bara dina armar kvar på skotern och du själv ligger några hundra meter bakom i snön för skotern har nästan slitit dig i bitar haha. Så rekomenderar M-performance om du vill trimma Summit ! :D
 

Rbanan

Välkänd medlem
15 jan 2010
1.710
4
38
Luleå
Min summit 800r 154" har varit inne på M-performance, fick tillbaka den med Vforce 3 reeds, bästa v-kittet, ställda boxar och mätare för högre effekt, och bestyckad så den tar minde soppa. Den går hårt uta bara helvete, när man trycker fullt reserden sig rakt trotts att du står längst fram och ändast gasar, när du väl släpper gasen så sitter bara dina armar kvar på skotern och du själv ligger några hundra meter bakom i snön för skotern har nästan slitit dig i bitar haha. Så rekomenderar M-performance om du vill trimma Summit ! :D
Han har alltså trimmat dina mätare, duktigt gjort må jag säga... Vad som är bästa v-kittet är ju rätt individuellt. Men det är ju bra att du är nöjd med skoter!
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Trimmat mätaren antar jag du menar låst upp funktionerna i mätaren så du fått tempmätare.

Ja jag har hört fler som säger programvaran till 800r fungerar ricktigt fint.

Kör ni lynx rave variator grejjerna i den?
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Hittade lite interesant på trygstadmotorsports:

Note:
On all E-tec vehicles we recommend only the stock muffler.
All marketed cans-silencers tested loose power and hurt performance on this model, No Y-pipes tested are worth installing ( 6HP gain Y-pipes do not exist) We've tested them all !