Trimma e-tec!

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Enligt trygstads så rekomenderar dom original slutburken. Dom skrev dom testat flera olika och original ger alltid mest effekt.
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Sv: Re: Trimma e-tec!

Vet att diablo tog hem nå bigbore från spi, vet dock inte om det blev åkt med eller inte, 175 utan och 180 med pipa plus att du fortfarande kan ha nån slags ljuddämpare. Jag skulle gå på bb i stället för turbo, enklare, billigare och tystare.
Men framför allt, och kanske billigast, pipa+portning+tändningsjustering och sedan dynoköra med pcv. Billigast och bör ge 170+, kolla på dynotech.
Följer väl med spi egnafuel controller i kittet som har tillägs spridare i insuget. Är nog fint att få lite soppa där för kolv/vevhus kylning. Men vet inte hur det blir med oljan i vevhuset som doseras ut för att bara ha olja och inget bränsle som tar med oljan upp?
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Tja, nu tar ju nyare etecen mindre men min 11a låg ju på 4-5% och det var då absolut ingen risk att det skulle bli dålig smörjning, fick kika in i vevhuset när kolvarna byttes...
Acn jag åker nu tar tig en dunk på 65 mil, då hade nog 11an tagit nästan tre, ligger på samma snitt ungefär (ac något törstigare, dock inte mycket) och kör lika pumpgasande glatt!
 

summitfredde

Välkänd medlem
11 mar 2013
156
0
6
Frösön
Enligt trygstads så rekomenderar dom original slutburken. Dom skrev dom testat flera olika och original ger alltid mest effekt.
rk-tek sa oxå att man ska köra med orginal! jag berättade att
jag hade en spi pipa och den skulle jag inte köra med om jag hade
deras kit!

mvh fredde
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Sv: Re: Trimma e-tec!

Tja, nu tar ju nyare etecen mindre men min 11a låg ju på 4-5% och det var då absolut ingen risk att det skulle bli dålig smörjning, fick kika in i vevhuset när kolvarna byttes...
Acn jag åker nu tar tig en dunk på 65 mil, då hade nog 11an tagit nästan tre, ligger på samma snitt ungefär (ac något törstigare, dock inte mycket) och kör lika pumpgasande glatt!
ne vid hård belastning vet jag dom får olja så det räcker å blir över men händer ju att man tar en långtur i solskenet på påsken med tjejen bak på eller en transport sträcka till fjället så man aldrig just gasar något och då ska ju etecen ta väldigt lite olja så är då jag funderar över hur det blir om den sköljer bensin där nere. Visserligen är det kanske väldigt lite bränsle på låg belastning också men vad vet jag =)
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
rk-tek sa oxå att man ska köra med orginal! jag berättade att
jag hade en spi pipa och den skulle jag inte köra med om jag hade
deras kit!

mvh fredde
Tror absolut man kan köra med pipan. han kör utan och vet det fungerar. Dom säljer inga pipor häller så varför marknadsföra kittet med pipa.
Men kan ju finnas en baksida att andra marknadsför med pipa bara för att få sälja... SPI kör ju med pipan eller modifierad original pipa så varför skulle dom modifiera original pipan om det inte ger något? skulle tro 860 som 860 är ganska så i stort likadana.

Har för mej det stog på rk-tek sidan att han hadde fått bra resultat med en dynoport y-pipa så det finns garanterat lite att hämta i avgasväg. Är väl bara att köra med/utan å se vad som fungerar bäst.
Men slutburken hör man bara mer å mer att etec burken är svår överträffad effekt messigt.
Var det som trygstad skrev inte att original pipan är bäst. nog för dom också kör originalpipa men dom kör även med dynoport pipan till deras kitt.

Så jag skulle absolut ta med pipan när man ska till bänken och testa lite på snön med den för att se vad som ger mest.
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Så länge du inte fuskar i tullen kan inget hända om du tar hem från usa. då är paketet försökrat mer värdet som du betalat.

Men fuskar man för att få ner eller slippa tullen så är det sämre om det försvinner.

Betala med paypal så finns allt registrerat så man kan gå tillbaks å se tidigare köp om det blir krångel och då behöver du inte ge ut kort nummer.

Har tagit hem mycket bil/skoter delar från usa, england, kina mm och aldrig varit problem. tillockmed reklamerat ett par fel sända kolvar utan problem =)
 

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
Bara ett varningens finger när det gäller paypal. Det är väldigt många som tror sig ha säkra lösenord och ändå blivit av med en hel del pengar på sina kort som är kopplade till paypal utan att ens vara i närheten av att få tillbaka dessa. Samma lösenord på paypal som någon annan stans är BIG NONO
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Sv: Re: Trimma e-tec!

Känner man sej osäker är det bara att skaffa ett extra kort som man inte har några pengar på förutom när man ska handla så sätter man in den summan å inge mer
 

Diablo Racing

Välkänd medlem
4 jan 2011
570
3
16
Boden
Hej, det var ett tag sedan. men sånt är livet.

Jobbar hårt för att lösa e-tec mysteriet! spi 860 kit med extra sprut funkar kanon. Har även en lösing utan borr med gott resultat. åter kommer om pris. misstänker att e-tec mod -12 och 13 behöver extra bränsle för att lev med pipes.

-11 e-tec funkar kanon utan extra hjälp på bränsle sidan med pipa slutburk.
 

Diablo Racing

Välkänd medlem
4 jan 2011
570
3
16
Boden
har ej provat dubbel piper. som jag vet i alla fall så finns det inga dubbel rör till e-tec som någon marknadsför. skillanden mellan p-tec och e-tec är egentligen ingen! samma motor för utom sprutet. Det som är med e-tec är att den har en lägre varv tals broms som inte går att ta bort om någon inte har lös det för utom BRPs rnd tekniker! Detta gör att det är svårare att hitta mer hk utan att höja rpm peaken mot p-tec.

det som förmodligen kan vara ett problem med att öka effekten med högre varv är att e-tec systemet inte fungera som vi vill vid högre rpm 8400!

Det går givetvis att öka effekten men detta görs på rpm runt 8000-8200rpm. Vid dessa varv så har förmodligen dubbel piper ingen vinst. vi har lösningar i olika prisklasser + egen turbo lösning som vi fortfarande vill testa mer i kallare väder på havnivå före vi marknadsför det.
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
det som förmodligen kan vara ett problem med att öka effekten med högre varv är att e-tec systemet inte fungera som vi vill vid högre rpm 8400!
Eller som det står i nya ski-doo katalogen om summit 2014:

E-TEC-motorn påminner dej om att växla när varvtalet överskrider 8300.
haha Vad tänkte dom när dom skrev det? :):):)
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Här verkar lite intressant också.
http://www.blocket.se/jokkmokk/TIKKA_Blue_Print_Porting_Rotax_Ski_Doo_Lynx_47790588.htm?ca=3&w=3&last=1

Ja mer soppa vill e-tec absolut ha. och nu har ju även Dynojet släppt deras pcv fuelkontroller till e-tec.

Jag bytte programvara i min så det går fetare och blev kanske inge jätte skillnad men hörs på ljudet att den mår bättre och har aldrig kännt av varvtalsdroppet ner till 7200 som man kunde känna lite nu å då förut.

Mailade Jason på SPI och han sa det inte finns någon fördel att ge den mer soppa med pipan men det är ju en fördel redan utan pipan.
Jag har kört min med och utan programvaran med pipa men har bytt variator grejjer där i mellan också så jag kan inte ricktigt uttala mej om skillnaden.

Har även mailat en hel del med Rk-Tek om deras 860 kitt och det verkar väldigt lovande. han håller på ett testar en ny topp nu som han hoppas på att man ska kunna köra 860 utan fuelcontroller på lög höjd. hans nuvarande kitt klarar sej utan över 6000 feet höjd.
Han utlåvar dessutom bättre gassvar genom hela rigisteret men det gör inte spi. Dom sa den känns som vanligt men med mycket mer vrid å effekt.
 

mattgojohn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.859
104
63
Skellefteå
Kan bara säga att om jag vore 25 och ville ha mer effekt i Etec 800 skulle jag definitivt satsa på Dave Trygstads grejer. RK-Tek är för höghöjdsanpassat för oss här i platta norden.
 

summitfredde

Välkänd medlem
11 mar 2013
156
0
6
Frösön
Kan bara säga att om jag vore 25 och ville ha mer effekt i Etec 800 skulle jag definitivt satsa på Dave Trygstads grejer. RK-Tek är för höghöjdsanpassat för oss här i platta norden.
okay!:) nån som sett några bänk papper på en sån ?:)

ingen som vet nån som har en summit xm 163 som gått max 60-70 mil som vill byta mot en
summit xm 154 2013 som gått 53-55mil...

mvh fredde

mvh fredde
 

summitfredde

Välkänd medlem
11 mar 2013
156
0
6
Frösön
ursäkta ska läsa riktigt nästa gång! 180hp e grymt!

jag har en powertek 800 motor liggandes..
om man skulle sätta på crank shop bigbore 900cc på den motorn
och sätta på deras twin pipes så utlovas det över 190hp! undrar om det skulle rymmas i mitt summit xm chassi! isf skulle jag kunna ha kvar min e-tec motor helt orginal!
bara en tänkte som slog mej!

mvh fredde