Japp är det dom menar.
Jag skulle aldrig lura tempsensorn pga det är den som styr bränslet.
Kör mulles programvara så slipper du det problemet.
Och jag tror inte adaptern passar på XM eller rätta mej om jag har fel?
Och min erfarenhet av problemet är att den droppar i varv när det redan går lite tungt. så länge min har legar över 8000 så har jag aldrig känt av det. men går det tungt så den vill ner strax under 8000 då har jag haft problemet några gånger. så tror mycket går att få bort med bra variatorer som orkar hålla varvet.
Där håller jag med till hundra procent, tricket är att få till variatorena så dom ligger kring effekttoppen hela tiden. Annars får man problem med att den tappar varv. Man ska helst vikta så den nästan går i varvstoppet när det går lätt, 82-8300 rpm på hårt, då kommer den gå väldigt bra i lössnön sen förutsatt man har rätt fjädrar och helix.
Sen tror jag inte heller på för hög drevning om man är ute efter optimala lössnö och klättrings egenskaper. hade själv problem att få till diablos kit i vinter gillade inte alls hur den gick i lössnö, dock bör sägas att batchen med primärfjädrar han skickade ut först så höll väldigt dålig kvalite (inte hans fel utan tillverkaren) vilket han ringde och meddelade och sa att alla skulle få en ny av annan tillverkare och bättre kvalite.
Körde då 21-45 original alltså, drevade ner till 19-45 besökte herr diablo på en av mina resor till svenska fjällen, vi mixtrade byte primärfjäder, viktade om ett par ggr och byte helix till en som han bara beställt några av som egentligen skulle testas på turbomaskinerna.
Men det visade sig att den fungerar svinbra på en lägre drevad maskin med lite primärjoksande och viktande. Så där är jag nu 19-45, men ändå ett grymt driv och gör över 140 km/h enligt mätaren (har inte provat stumma nån längre tid på hårt, rädd om mattan). Orkar också väldigt bra i lössnö och vid klättring, plågade remmen oerhört också när vi var i vuogga i vintras och den bara höll, Dock behöver -12 också shimsas åtminstone 3 mm, vilket jag gjort, så det hjälper antagligen också.
Vill ni ha mera detaljer så får ni snacka med Diablo men jag tror vi är nära en väldigt grym lössnösetup för summit och freeride, eventuellt lite annan sekundärfjäder ännu så skulle det va perfekt men de ska testas inkommande vinter.