Trimma e-tec!

800PSR

Välkänd medlem
28 feb 2009
1.476
2
16
Vikmanshyttan
Du, vars kan man gräva upp sån där modul??? å finns dom till 600 etec?? ;P
Jag har en plug n go (tempmodule) till salu, annars gogglar du Doodoctor.
Behövs inte på 600 e-tec då den har inte det problemet. Kolla in m-performance kit till 600. Ny programvara som är helt suverän på 600, blir en helt nyskoter.
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Ang plugngo så verkar den funka kanon på 11or, uppdate 12 och 13 sämre, 800 då. Mon 11a med diablokit, png, och helsystem gick riktigt bra! Var dock väl intunad med bl.a. Balanserad varra vilket jag slår ett stort slag för på alla maskiner! Blir det på xfn utan att tveka!
 

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
Sv: Re: Trimma e-tec!

tittade lite på en adapter på bmp. Vad menar dom med bogging out? Att man tappar varvet eller?

E-TEC MUFFLER SENSOR ADAPTOR: IS YOUR E-TEC BOGGING OUT ON LONG WIDE OPENS PULLS SINCE YOU INSTALLED AN AFTERMARKET MUFFLER? THE PROBLEM IS HOW SENSITIVE THE E-TEC MOTOR IS TO HEAT. THE ALUMINUM FINNED DESIGN DISAPATES HEAT TO AID IN COOLING THE SENSOR. PLUS THE SIMPLE ADAPTER MOVES THE SENSOR OUT OF THE EXTREME HEAT INSIDE THE MUFFLER, ALLOWING YOUR MACHINE TO HOLD MAXIMUM RPM ALL THE TIME. SIMPLE AND EASY. THREADS INTO YOUR MUFFLER, AND SIMPLY THREAD THE SENSOR INTO THE ADAPTOR.
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Japp är det dom menar.
Jag skulle aldrig lura tempsensorn pga det är den som styr bränslet.

Kör mulles programvara så slipper du det problemet.
Och jag tror inte adaptern passar på XM eller rätta mej om jag har fel?

Och min erfarenhet av problemet är att den droppar i varv när det redan går lite tungt. så länge min har legar över 8000 så har jag aldrig känt av det. men går det tungt så den vill ner strax under 8000 då har jag haft problemet några gånger. så tror mycket går att få bort med bra variatorer som orkar hålla varvet.
 

meanis

Välkänd medlem
28 nov 2009
1.412
0
16
Finland, Pedersöre
Japp är det dom menar.
Jag skulle aldrig lura tempsensorn pga det är den som styr bränslet.

Kör mulles programvara så slipper du det problemet.
Och jag tror inte adaptern passar på XM eller rätta mej om jag har fel?

Och min erfarenhet av problemet är att den droppar i varv när det redan går lite tungt. så länge min har legar över 8000 så har jag aldrig känt av det. men går det tungt så den vill ner strax under 8000 då har jag haft problemet några gånger. så tror mycket går att få bort med bra variatorer som orkar hålla varvet.

Där håller jag med till hundra procent, tricket är att få till variatorena så dom ligger kring effekttoppen hela tiden. Annars får man problem med att den tappar varv. Man ska helst vikta så den nästan går i varvstoppet när det går lätt, 82-8300 rpm på hårt, då kommer den gå väldigt bra i lössnön sen förutsatt man har rätt fjädrar och helix. :)

Sen tror jag inte heller på för hög drevning om man är ute efter optimala lössnö och klättrings egenskaper. hade själv problem att få till diablos kit i vinter gillade inte alls hur den gick i lössnö, dock bör sägas att batchen med primärfjädrar han skickade ut först så höll väldigt dålig kvalite (inte hans fel utan tillverkaren) vilket han ringde och meddelade och sa att alla skulle få en ny av annan tillverkare och bättre kvalite.

Körde då 21-45 original alltså, drevade ner till 19-45 besökte herr diablo på en av mina resor till svenska fjällen, vi mixtrade byte primärfjäder, viktade om ett par ggr och byte helix till en som han bara beställt några av som egentligen skulle testas på turbomaskinerna.

Men det visade sig att den fungerar svinbra på en lägre drevad maskin med lite primärjoksande och viktande. Så där är jag nu 19-45, men ändå ett grymt driv och gör över 140 km/h enligt mätaren (har inte provat stumma nån längre tid på hårt, rädd om mattan). Orkar också väldigt bra i lössnö och vid klättring, plågade remmen oerhört också när vi var i vuogga i vintras och den bara höll, Dock behöver -12 också shimsas åtminstone 3 mm, vilket jag gjort, så det hjälper antagligen också.

Vill ni ha mera detaljer så får ni snacka med Diablo men jag tror vi är nära en väldigt grym lössnösetup för summit och freeride, eventuellt lite annan sekundärfjäder ännu så skulle det va perfekt men de ska testas inkommande vinter.
 

Dalabjerven

Välkänd medlem
22 aug 2013
126
0
16
Borlänge
Har prexis fått hem min box från mulle så blir till att prova ikväll dock utan last.
Fick med en v/min historik som var rätt interesant där står att av totalt 14520 min så har den endast gått 406 min över 7300 varv mot 6867 min mellan 3500-5499 v/min osv.
 

omalley

Välkänd medlem
22 jun 2012
225
0
16
Piteå
Där håller jag med till hundra procent, tricket är att få till variatorena så dom ligger kring effekttoppen hela tiden. Annars får man problem med att den tappar varv. Man ska helst vikta så den nästan går i varvstoppet när det går lätt, 82-8300 rpm på hårt, då kommer den gå väldigt bra i lössnön sen förutsatt man har rätt fjädrar och helix. :).
Jag skulle aldrig sträva efter 8300 på hårt underlag för att sjunka till 8000 i fluffet, sträva efter rätt rpm alltid. Byt helix och/eller sekundärfjäder, ramperna kan också göra sitt. Om du ligger på 8300 växlar den för lite och du tappar acc. Perfekt är svårt, men nära går.
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Ja är svårt att få till helt 100 men som min var nu klev den upp på 8100 på hårt å höll jag i gasen så klev den upp på 8200 och i pudret ligger den på 8100 å brutalt tungt före 8000 så det räknar jag som godkänt. =)
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Det är ju bra, peaken på motorn stiger när pipan blir het!
Mina erfarenheter av -11an var att 8100 = raket och stabil till den gräns som av nån anledning infinner sig efter extrem tuktning i fjällskogen med långa långsamma klättringar , men så var alla tre 800or som remmarna höll på, dom två som hade "jävlar 81-8200" hela tiden som dom sa sprängde en rem per dag... Men lastar man ner den 79-8000 på hårt så blir det inte lyckat i lössnö!
Bara mina erfarenheter av 50+ olika variator kalibreringen och med/utan pipa, plugngo osv. Dagens tips är att byta motorkudde under sekundären efter 200 mil då den förmodligen är helt slut, sen blir motor gången otroligt mkt trevligare med en balanserad varra, min var 1,5-2g obalans och den var "bra", men ändå så blev den som en 600a i vibrationer trots styva motorkuddar?! ;)
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Sv: Re: Trimma e-tec!

Håller med dej förutom att man spränger remmarna om man ligger bra i varven även när det går tungt. Får det gör jag å har inga problem med remmarna.
Tycker det är precis tvärt om. När det går tungt å den inte orkar hålla varven så sliter den rem som smör smälter i solsken.

Och det sjuka är att jag låg bra i varven med std variatorerna efter jag la in mulles programvara.
Året innan då jag körde original orkade den inte hålla varven lika bra som nu.
Mulle säger programvaran inte ska höjja toppeffekten men jag tror den hjälper till att behålla effekten.

Och när dom går ner på 8800-8900 i tung klättring är backshift något man bara kan drömma om.
Och ligger man på dom varven när det går tungt så släpper den plötsligt ner varvet till 7200 å då sitter du fast =)
Mulles programvara motverkar att den ska droppa i varven men verkar vara till stor del att få den att orka hålla varven uppe också.

Om jag får gissa blir avgastempen för hög så den av säkerhets skäl stryper effekten. Så med programvaran när den får den soppa den behöver eller när det går lätt i variatorerna så den orkar hålla varven så stiger inte tempen till dom kritiska nivåerna.

Men jag skulle velat ha igång trimm snacket igen. Känns som det finns mycket nya prylar till e-tec som tål att testas/diskuteras =)
 

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
Sv: Re: Trimma e-tec!

Måste säga att de är imponerande att du kan hålla koll på varven vid tung klättring och dessutom hinna se 7200 innan du sitter fast ;) men de låter ju som en bra update som mulle har, ligger den på 3500 som till 600:an eller?
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Deras maskiner slirade på remmarna, två std 12 freeriden!
Nä, när dom tappar varven kommer ju konkurrenters 600or och blåser förbi, 8000+ eliminerar total förnedring...

Nä precis, åter till pipes, bigbore och turbo, variatorsnack finns det tonvis av tidigare i tråden för dom som är intresserade.
Har själv haft bra lycka med power commander på min xf och tidigare assault, hoppas det kommer nå vassa mappar till etec som hjälper mot höga avgastempen osv, dvs ge den mat och effekt i stället för ekonomi!
 

MallaN

Välkänd medlem
1 okt 2009
522
2
18
Gävle
Sv: Re: Trimma e-tec!

Måste säga att de är imponerande att du kan hålla koll på varven vid tung klättring och dessutom hinna se 7200 innan du sitter fast ;) men de låter ju som en bra update som mulle har, ligger den på 3500 som till 600:an eller?
Ja, mulles update ligger på 3500 till 600:an.

Vore kul och veta om de är nån mer som har provat att "uppdatera" sin 600:a hos mulle. Har själv funderingar på det, men vill ju veta om folk tycker att det är värt dom slantarna. :)
 

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
Sv: Re: Trimma e-tec!

Ja, mulles update ligger på 3500 till 600:an.

Vore kul och veta om de är nån mer som har provat att "uppdatera" sin 600:a hos mulle. Har själv funderingar på det, men vill ju veta om folk tycker att det är värt dom slantarna. :)
Ja de vet jag, du läste nog lite fort MallaN. Det jag undrade var om de var samma pris för 800 ?
 

MallaN

Välkänd medlem
1 okt 2009
522
2
18
Gävle
Sv: Re: Trimma e-tec!

Ja de vet jag, du läste nog lite fort MallaN. Det jag undrade var om de var samma pris för 800 ?
Oj, jag gjorde nog det. skyller på att jag var trött efter en lång dag istället! :)
Enligt deras hemsida så verkar de bara finnas till 600-etec, 800R och 1200:an. 800R kitet gick på 3500kr också såg jag. Hittade inget om 800 e-tecen dock.

Får ta och mejla och fråga.
 

meanis

Välkänd medlem
28 nov 2009
1.412
0
16
Finland, Pedersöre
Jag skulle aldrig sträva efter 8300 på hårt underlag för att sjunka till 8000 i fluffet, sträva efter rätt rpm alltid. Byt helix och/eller sekundärfjäder, ramperna kan också göra sitt. Om du ligger på 8300 växlar den för lite och du tappar acc. Perfekt är svårt, men nära går.
Tjaa om vi säger så här, jag såg 8300 en gång i vintras och det var vid -25 på hårt, då man får en helt annan effekt än vid -5. Annars så är det 8-8100 i löst, och 8200 ibland på hårt. Den går stenhårt och tar inge rem, det är väl det som räknas. :) Som sagt nog om detta nu.