Trimma e-tec!

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Sv: Re: Trimma e-tec!

Kollade sprängskissen nu och tydligen sitter den amerikanska cylindern som fanns 2012 på våra 2014.
Skiljer 0,3mm i deckhöjd mot den europeiska cylindern
Så klart högre kompression
Deckhöjden justeras väl med cylinderfotspackningen så vad är egentligen skillnaden om dom ändrat höjden på cylindern?
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Sv: Re: Trimma e-tec!

Någon som vet hur mycket bandage det går åt för att linda en pipa?
Och ska man linda hela pipan eller lämna sista biten in mot grenröret som Rotax själva gjort med värmeplåtarna?
 

800PSR

Välkänd medlem
28 feb 2009
1.476
2
16
Vikmanshyttan
Sv: Re: Trimma e-tec!

Deckhöjden justeras väl med cylinderfotspackningen så vad är egentligen skillnaden om dom ändrat höjden på cylindern?
Jo du justerar med packningen men 2012 hade Amerika annan cylinder och annat mått specat för deckhöjd.
2014 har Sverige och Amerika lika.
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Sv: Re: Trimma e-tec!

Jo du justerar med packningen men 2012 hade Amerika annan cylinder och annat mått specat för deckhöjd.
2014 har Sverige och Amerika lika.
Gissar dom har en annan topp så det blir en annan höjd på cylindern för att få rätt sqush mått. kanske?
Hadde du hittat någon spes att det skulle vara högre komp i dom i år?

Vore kul att veta vad alla nya programvaror igentligen gör också förutom att ändra vissa funktioner som t.ex övervarvnings skyddet. Har läst några som tycker 2014 går bättre än tidigare modeller. Så är det pga programvara eller andra cylindrar mm?
Min 14 har endast gått 13 mil än så länge så jag kan inte yttra mej ricktigt.
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Oinkörd maskin bromsade 155hk hos dynotech i år, dvs några kusar mer än tidigare år så bådar gott!

Jag har tänkt linda pipan som std skölden ungefär tänkte jag.
 

lynxboondocker800

Välkänd medlem
25 jan 2012
212
0
16
Sollefteå
Bara att hoppas att -14 levererar dom där 165hkr som -11 bänkades till i USA då... :p
Nån som vet förresten om de är en ny pipa tills i år, eller om den från förra chassiet passar?
 

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
Den kommer inte leverera några 163hk och jag tvivlar starkt på att någon standard e-tec gör det.
2010 hade ett par saker annorlunda mot senare 800e-tec och 163.9hk bromsningen var om jag förstått det rätt med tändning på ställd. Alltså en lyckomotor och lyckobromsning med för högt ställd tändning.
Dynotech verkar aldrig visa normala siffror heller. Gämför med M Performance så skilljer det alltid minst 10hk verkar det som.
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Ja, men det jag menade var att maskinen ger 2-5hk mer i år än tidigare bromsningar. Tyckte även den kändes starkare dom två maskiner jag åkte förra helgen så det är skoj!
AC därimot hade botten notering i år på 154 hk...
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Tror det rör sig om 2 grader tändning mindre och mer olja under inkörningen. Så inte mer än 2-3hk men mer tändning ger mer respons, klart märkbart.
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Lindat pipan, var lite bökigt och blev väl sådär, får se om det sitter kvar på "konan" mot ljuddämparen, svetsade även in två m8 gängstänger rakt igenom, blev mindre resonans iaf och lindningen på det så kanske den håller?
Bandage 299:- och klammer en 90:- spänn, kan vara värt ett försök annars blir det soptunnan! ( surt på en plåt bit i 5000:- klassen)
Blev lindat lite längre fram än jag tänkt från början då luftburken tagit i där. Tror nog att lite smalare bandage än 52mm är att föredra på etec röret då det svänger bra mkt skarpare för ett snyggare resultat.



Sent from my iPhone using Tapatalk
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Sv: Re: Trimma e-tec!

Nice =)
Hur många meter bandage gick det åt?

Provkört nått ännu så man får veta om det blir någon skillnad av att den "ska" hålla värmen bättre?
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Köpe en 15m 52mm och blev typ en meter över. Har inte provkört än, huvudorsaken är att få pipan att hålla och inte smälta luftburken, förhoppningen är att det även sänker temp under huv som påverkar insugsluft och variatorerna. Med stagen och lindad låter pipan stum när man bankar på den.
Ska testa en magrare map då den gick fet med 13ecu och 12 pcv map, tror och hoppas på ett lyckat resultat, ACn ska ju ge närmare 170 hk med grejorna i dynotechs bänk, vore skoj om den hav nått, annars går den riktigt bra nerställd och med kil men mkt vill ju ha mer och svider att ha röret på hyllan... ;)
 

dvane

Välkänd medlem
6 jan 2009
186
0
6
Falun
Sv: Re: Trimma e-tec!

Tror det rör sig om 2 grader tändning mindre och mer olja under inkörningen. Så inte mer än 2-3hk men mer tändning ger mer respons, klart märkbart.
Min varva då upp te 7400-7500 sen ner på 7100 vid fullgas på sjö (led) .. 85% kvar på inkörning...
 

morris

Välkänd medlem
1 jan 2000
567
3
16
Gällivare
Om man lindar med bandaget blött är det lättare + att det drar ihop sig något när det torkar. Fick det rätt bra på mina dubbelrör till ptec:en.
 

FreddeL

Välkänd medlem
1 jan 2000
386
0
16
Klicka upp variatiorn så den varvar 7900-8000rpm, vid full gas. Den ska ligga där även under inkörningen, du behöver ju inte hålla fullt hela tiden för det :)