Trimma e-tec!

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Testat att köra med lindad pipa!
Körde 3km med Arcticen och fy satan! ...den gick betydligt sämre med det där s@t@ns röret! Tappade 200 rpm och blev svajig trots snål mapp så skulle nog snarare säga -hk jämfört med std, det är pcvn och tändkilen som ger nå pulver, slutburken nån hk till och -6kg. Det leder ju även tankarna till vad etec motorn kan ge med mer tändning och annan bränslekurva?

Att linda röret var nog därimot positivt, då jag blev rätt sur och skulle plocka av skiten på en gång kan jag avslöja att det tog en jäkla tid innan pipan kallnat, samtidigt som bandaget var kallt var metallen stekhet så värmeutvecklingen i motorutrymmet bör ju bli märkbart mindre och pipan håller sig varm o go.
 

Uffeturbo

Medlem
2 jan 2013
30
0
1
Jo med 500 rpm skillnad blir man ju fundersam. Men han går bra och känns/låter som han ligger i överkant på effektregistret.
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Vilket varv är pipan avsedd för då? Tänkte om den är avsedd för högre varv så du ska plocka av lite vikt?

För SPI Utlovar ju nästan dubbelt så mycket effekt på AC pipan som E-Tec pipan som du fick att fungera bra?

Gick den sämre än sist så det kan bero på lindningen eller stängerna du har genom pipan som kanske kan störa flödet i den?
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Nä, den gick väl som sist, lite svajig på nått sätt, ska peaka 8300 med röret men drog bara 8000, med std röret drar den 81-8200 hela tiden, alltid 81 och 82-8250 när man klättrar och leker, känns helt galet att behöva plocka av vikt, spi själva säger att man ska få 2-300rpm mer än orginal med röret och visst kan nog det men det är nog en bättre mappning som ger den extra fjongen i motorn. Sen kan säkert pipan ge någon häst till vid 8300 men blir registret under så klent känns det fel, man vill ju klipp i grejorna!
Etec pipan blev ju maskinen klart starkare och gav bättre respons, testade back to back med först std och sen helsystem och då ökade maskinen över 10km/h på 200m och kändes som den ville kasta av dig i starten, det här blev tvärt om...
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Sv: Re: Trimma e-tec!

Nä, den gick väl som sist, lite svajig på nått sätt, ska peaka 8300 med röret men drog bara 8000, med std röret drar den 81-8200 hela tiden, alltid 81 och 82-8250 när man klättrar och leker, känns helt galet att behöva plocka av vikt, spi själva säger att man ska få 2-300rpm mer än orginal med röret och visst kan nog det men det är nog en bättre mappning som ger den extra fjongen i motorn. Sen kan säkert pipan ge någon häst till vid 8300 men blir registret under så klent känns det fel, man vill ju klipp i grejorna!
Etec pipan blev ju maskinen klart starkare och gav bättre respons, testade back to back med först std och sen helsystem och då ökade maskinen över 10km/h på 200m och kändes som den ville kasta av dig i starten, det här blev tvärt om...
Om pipan ska leverera max vid 8300 och den inte varvar 8300 måste du ta av vikt. E-tec pipan är ju en vridmoments pipa som "ska" ge effekt i registret men är det en pipa/portning som ska ge effekt över STD varven måste man vikta av även om man facktiskt har mer effekt.
Testa bara för att se hur den beter sej.

Har bara svårt att förstå om du får e-tec pipan att fungera men inte AC pipan som är specad nästan dubbla hk ökningen jämfört med e-tec pipan.
Så om det bara är katalog hästar så borde dom skriva mer än 6hk ökning på e-tec pipan som är deras bäst säljare?
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Kompieraf från DJ:s hemsida om kalibrering för höjd effekt med höjda varvtal med rktek dropin kitt.

Rpms - RKT Piston drop in kit for summit.
Question) Joe I have your 800 clutch kit with a stock engine. I am getting an RKT Piston drop in kit and now the engine will go from 7950 to 8400 rpms. Is there anything I can do to get your kit to work. Right now I'm using 17g in clicker 3 with the kit spring.

Answer) This is an easy change to do and the piston drop in is an excellent marriage to the clutch kit. You have a 160/320 primary spring and using 17g in clicker 3. All you have to do is change out the primary spring to a 160/350, maintain the 17g and go up to clicker 4. The engine will quickly accelerate to 8400 and hang on.

Alltså mer effekt. Samma vikt med hårdare primärfjäder och högre klicker
 

jockmus

Välkänd medlem
6 dec 2012
290
1
16
Kiruna
Macke78 lät grymt positivt det där med snöret. Måste nog linda in spi-pipan. Undra om man får bort lite av resonansljudet man har vid transport? Enda som talar emot den för min del... när man väl investerat. Trist att det funkade sämre på arcticen.

Var hittade du lindan?
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Macke78 lät grymt positivt det där med snöret. Måste nog linda in spi-pipan. Undra om man får bort lite av resonansljudet man har vid transport? Enda som talar emot den för min del... när man väl investerat. Trist att det funkade sämre på arcticen.

Var hittade du lindan?
Jag har tragit ett varv bandage med en klammer runt min pipa och det tar bort mycket av ljudet. Men ska nog linda min pipa också =)

Bandag finns nog hos närmaste bil dels handlare där du bor.
annars finns det t.ex här.
http://www.h2mracing.se/webbutik/product_info.php?cPath=1024_2786&products_id=6325&osCsid=bdfd31f933d05a4695372cefb22580f2
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Bandage finns på biltema tex. 299:- för en rulle.
Körde pcvn med rekommenderat bränsle på max, då maskinen slår 8200 med std rör och bara 8000 med pipa blir man besviken!
Åker med tänkil på 2 grader och det ska ju dra ner peaken lite så röret bör ju leverera, är peaken så smal åker jag hellre std rör då den drar hejdlöst även om nålen råkar droppa ner på 7900.
Kör ju ospårat och inte dragracing. Dom 10hk och "just plug it in and feel 2-300 rpm increase from the power" dom lovar det kan man kanske känna på en std maskin rakt av, dock ger en bra mappar pcv rätt mkt på en std, speciellt med en kil så då blir det inte mkt kvar av dom 10hk för min del. Därimot har jag svårt att plocka av slutburken då maskinen faktisk känns lite rappare med den på samtidigt som 5,5kg försvinner...

Jo, allt resonansljud försvinner när man lindar röret, även ett klammer och ett varv på tjockaste stället på pipan ska hjälpa mot resonans.
 
Last edited:

Mulle

Välkänd medlem
2 mar 2005
498
0
16
Mora
Det är en sak att på forumet diskutera huruvida vad 860 kit har för toppeffekt, men när någon i verkliga livet börjar prata om 175 hästar har det gått för långt!
800R och Etec är 146hp i medel som standard, och så ska 60cc tillföra 29 hästkrafter.
Nästa gång du ser en moped i byn så tänker du efter, skulle den kunna ha 29 hästkrafter?
60cc står väl närmare 5-10 hästar mer, men bara om man ökar alla portars bredd till samma % av borrningen som standard, annars blir det naturligtvis mindre max toppeffekt.
Eftersom det fortfarande är 2-1 avgassystem så kan det inte ske nå underverk med toppeffekten med portning utöver standard.

Ser man facit i bromsbänk så ligger dom bästa på 154-158 hästar.
Någon Etec 860 har jag inte sett ännu.

Åter till fantasierna att 860 skulle ge 175hästar, för att motorn ska ge mer topp effekt krävs en likvärdig "smäll/kraft" mot kolven när den tänder, och detta på ett högre varvtal, men det går ju inte eftersom hela motorns styr elektronik går emot vid 8200-8300.
Då måste "smällen/kraften" bli betydligt högre vid standard varvtal och hur tillför man den enorma luft mängds ökning för att hålla samma BSAC utan att montera Turbo?

Jag nåddes även av en diskussion vid ett bord för några veckor sedan där det på önskelistan fanns turbo lr 860 kit, jag kunde inte undgå att ställa frågan att utifrån den uppfattning dom hade om 860kit, hur många hästkrafter tror ni det ger, till svar fick jag 200! Jo jag drog historien om möjligheterna till att ha 55 hästar i en moped och det gav en eftertanke.
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Att borra upp och följa efter med portarna skulle jag också säga är värdelöst. T.ex RkTek är den största delen av kostnaden omfattande portningsjobb.

Jag vet inte pga jag inte har något 860 "Ännu"

Men har sett bromsningar på Dootalk med portade etec som ger närmare 170 hk.
Ligger bromspapper på RkTek.s hemsida från dynotech med en bromsning av en AC 925cc som dom bromsade till 196 hk.

Har sett både youtub klipp och papper på bromsningar på etec som levererar effekt. Så jag tror inte tillverkarna ljuger utan dom får dom siffrorna i bänkarna på andra sidan. Varför? ingen aning...

Som jag skrev tidigare i tråden så tror jag du får några hk genom över borr. några hk av portning. någon hk av bättre topp. kanske i kombination med kolvar som fungerar bättre och ev en pipa som kan ge någon hk extra.

Är väl också lika troligt som att man får ut effekten vad turbo tillverkarna utlovar. Bondoocker kittet till e-tec som låg på blocket för ett tag sedan stog det 260 hk med race soppa.
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Sen är det väl ändå känslan av ett kitt som räknas inte X antal HK På toppen.

Så får man en skoter med bättre register med bättre vrid och gassvar med kanske "bara" 10hk på toppen betyder väl ändå inte det att det att det är dåliga grejjer?

Känns mest som det är bromsbänkarna på andra sidan som ALTID visar högre siffror än här som orsakar missförstån.
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
portad e-tec

[video=youtube;ESuhaM3M-_I]http://www.youtube.com/watch?v=ESuhaM3M-_I[/video]

D&D Racing E Tech trail mods. New Pc5 fuel controller, D&D Pipe Mod, Petschke Y pipe, D&D Trail Port, 177 Hp @8100 rpm
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
D&d verkar ju vara ett seriöst företag vad gäller AC och vet att dom vill vidga sig över till andra märken, säg då att det är Dtr som bromsat så är det +20hp ca mot std effekt, (låter som rätt mkt iof men men). Kul om det kommer lösningar som är mer plånboks vänliga än bigbore!
 

Mulle

Välkänd medlem
2 mar 2005
498
0
16
Mora
Dtr har ingen Huff dyno!
D&D har ingen reklam på sin sida trots att dom kan prestera något av det bästa, värsta till Etec.
Pausa vid 7900 varv så ser du att det diffar över 10 hästar av o till!
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
det är nog inte många amerikanske trimfirmor som rent av bluffar med effekten , däremot är justeringen ofta gjord för att prestera skrytsiffror som man omöjligt kan köra med = sval motor , snål så dom måste lyssna efter spikningar med kopparrör och titta efter dom med oem diagnosboxen under varje repa
(inne i värmen och ibland även på hög höjd)
några små spikningar kan kallas (lean) och nån % soppa till så det blir tyst kallas "ultra safe"

tex RKT 925 på dynotech har 0.55 bsfc (likvärdigt soppa flöde som std då den har olja i soppan) , 55 % högre mottryck i pipan ! om en std tänder okan lampan på 95 oktan kan man undra om den ens går att starta i -20 och högtryck ?