Sv: Re: Trimma e-tec!
Att lagerhålla ett artikelnummer till per skotermodell, (variator utan startkrans), är dyrare än att skruva dit dom på alla.
Inte för att vara nedslående på nått sätt men ski-doo är mästare på att lagerhålla samma del med flera olika artnr utan att bry sig om lagerkostnader. Massor av delar som skulle kunna vara standardiserade genom hela lineupen är olika bara för att någon känner för att bestämma det.
Dessutom har de inte variatorer som kpl artnr på lager. de som har funnits att köpa har varit en ren tillfällighet. De ligger som lösa delar.
Startkransen sitter där bla för att skona motorns lager, indirekt för att spara pengar på reklamationer.
Finns även en hel del som skriver att de har pajjat variatorfjädrar, rullar, bussningar och vevlager efter montering av polarisvariator på rotax 800. Det verkar vara EXTREMT viktigt att den som svarvar ny kona har stenkol på hur det ska göras och gör det noga och sen balansera variatorn.
Om motorn+variatorns resonans sammanfaller med toppvarvet så går det sönder saker på löpande band och det kan bli riktigt dyrt.
Sen är det många som kör med P85 och får det att fungera utan problem men jag vill hävda att startkransen ska sitta där.