Har skummat igenom tråden, väldigt intressant.
Vid några tillfällen har ämnet turbo kommit upp men dött ut lika snabbt. Tänkte dela med mig av mina, små, erfarenheter.
Förra vintern var jag över till USA och körde. Fick tillfälle att köra Tony Jenkins summit 154” xm-13 med boondocker turbo och Jared Sessions Pro rmk -163”, givetvis boondocker. Tony jobbar åt Bret Rasmussen, är sponsrad av Boondocker och hade de absolut bästa och senaste sakerna i sin maskin. Jared jobbar på Boondocker så även han hade det bästa. Körde båda maskinerna runt 3000möh på samma dag.
Toppeffekten kändes likvärdig på maskinerna men det var otroligt stor stor skillnad i gassvar. Det var betydligt större skillnad än mellan ett par orginalmaskiner. Pro-rmk kändes betydligt rappare, kände inget ”turbolagg” utan den var svarade bättre än en standard Pro här i Sverige. Summiten å andra sidan kan karaktären liknas vid en nytro turbo, den kändes helt enkelt slö tills den fick börja ladda. Otroligt imponerad av Pron och väldigt missnöjd över summiten.
Vi frågade givetvis Jared om detta och kortfattat hävdade han att dom inte fått till summiten bättre pga att de inte kunde styra orgnialspridarna på summiten på samma sätt som på rmkn.
Kanske någon annan firma fått det att lira bättre men har stort förtroende för boondocker, detta medför att turbo på en e-tec i dagsläget inte är intressant för mig.
Vill man få lite mer effekt så återstår då ett BB-kit?
Vad har vi för möjligheter i Sverige?
SPI 860, dessa har nån form av fuelcontroll?
Rk tek 860, men dessa fungerar, ännu?, inte på låg höjs?
BMP 860, har jag inte sett så mycket om.
Trygstad 872, inte sett om nån tar in det till Sverige men dom har nån form av system som ger extra bränsle.
Någon som åker eller provat något kitt?