Trimma e-tec!

leroy

Välkänd medlem
1 jan 2000
447
12
18
Naturligtvis tillför inte svängmassan in sig självt en högre effekt. Men om du funderar ett tag på hur gasflödet genom en 2t motor fungerar så kan du säkert förstå hur en högre svängmassa kan ge högre effekt. *Hint* fundera över om en motor på 8000 rpm verkligen går med 8000 rpm varje grad av vevaxelvarvet *Hint*
så du menar att man lurar bänken?
 

leroy

Välkänd medlem
1 jan 2000
447
12
18
är nog fortrarande min teori att med mer svängmassa får datorn mer tid att
registrera fladdervärden.
 

The Hulk

Medlem
4 jan 2011
43
1
8
Om du bromsar motorn utan att kompensera för den roterande massan så kommer du att lura bänken mer och mer ju mer tröghet du har i systemet så visst har du rätt i att man kan lura bänken Leroy.

Men det som är intressant är att man verkligen kan påverka effekten något med ändrad svängmassa:
Vid 8000 rpm medelvarvtal (det du mäter med varvräknaren) roterar inte veven med 8000 rpm varje vevaxelgrad utan kan avvika betydligt från detta värde momentant under delar av vevaxelvarvet.

Ändrad svängmassa ändrar denna avvikelse från medelvarvtalet och ändrar därmed tiden det tar för kolven att passera de olika portöppningarna. Det ändrar därmed portarnas tid/area dvs. flöde och därmed kan effekten som motorn producerar ändras. Det är inga jätteändringar vi talar om på peaken men på övervarvet kan det bli verkligen märkbara skillnader.
 

Asperi

Välkänd medlem
28 okt 2009
142
0
6
Boden
Läst igenom denna tråd efter att ha beställt en summit 800 163" T3. Har tidigare haft en förlängd 1200 turbo. Nu funderar jag på om jag någonsin kommer att vara nöjd med 150 hästar.
Skriver mest här för att få eventuella uppdateringar skickade på mail.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Du kommer säkert sakna effekt på myrarna, men kör du på de ställen där denna skoter ska användas så räcker effekten till.
Vid teknisk brant körning är det oftast inte effekten det hänger på utan mer dig som förare.
 

Asperi

Välkänd medlem
28 okt 2009
142
0
6
Boden
Antar att den minskade vikten samt en riktig lössnö boggie kommer att väga upp för de förlorade hästarna.

Trodde att det fanns sätt att hitta några hästar till utan turbo. Men av vad man kan läsa här verkar det mycket tveksamt.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Antar att den minskade vikten samt en riktig lössnö boggie kommer att väga upp för de förlorade hästarna.
Gissar att det kommer bli en Aha-upplevelse...
En riktig lössnöboggi som gärna kliver upp på snön...
Sen gissar jag att en Renegade 1200 inte är direkt lättburkad, om du nu inte hade supersmal framvagn eller nåt på den.
Gissar att du kommer ligga på sidan med maskin ett antal gånger de första turerna, då maskin tippar otroligt mycket lättare än man är van med. ;-)
 

Asperi

Välkänd medlem
28 okt 2009
142
0
6
Boden
Nej en original 1200 är inte lätt att lägga ned men jag hade en 38" timbersledframvagn. Utan krängningshämmare och med fox float gick det hyfsat när det var mjukt...

Har haft lite ångest över mitt beslut men det skall bli kul att prova nått nytt.

Ingen som kör med turbo på 2-takt? Håller det?

Skall man börja spara pengar så man kan uppgradera om nått år.
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Jag gillade spi systemet på min 11as etec, det och en pcv (12 och framåt verkar behöva bränsle) och nån grad tändning bör ge en märkbart piggare motor i kombination med ett bra v-kit som passar motorns karaktär, jag hade ett Diablo kit.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.477
384
83
Malå/Adak
Läst igenom denna tråd efter att ha beställt en summit 800 163" T3. Har tidigare haft en förlängd 1200 turbo. Nu funderar jag på om jag någonsin kommer att vara nöjd med 150 hästar.
Skriver mest här för att få eventuella uppdateringar skickade på mail.
Då har du kanske en P85-variator från turbon över? =)
 

Sleed1

Semi PRO sledder
16 dec 2009
26
0
0
Kyrkdal och blåsjön
Tycker det är lite dåligt med feedback på bigborekit och turbokit, är det ingen som kör med det, eller funkar det så bra att man "inte har tid" att hänga på internet? ;)
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Håller med. Börjar ju rycktas om några bigbore nu men inte ett ljud om dom.
Turbo tror jag är väldigt få...
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Vet att det kommer finnas kitt med portade cyllar på marknaden, knr tex har snart grejor på hyllan. Nu med pcv är ju etec lika lätt att trimma som alla andra!
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Vet att det kommer finnas kitt med portade cyllar på marknaden, knr tex har snart grejor på hyllan. Nu med pcv är ju etec lika lätt att trimma som alla andra!
SPI Har haft fuelcontroller redan då 800 e-tec kom ut på marknaden. Verkar dessutom vara bättre än pcv som jag läst några på dootalc som haft lite bekymmer med.

Sen nästa sak är ju att det e-tec inte verkar behöva mer soppa för att trimmas. Vad jag vet hittills kör RkTek 860, SHR 860 Tryggstads 872 helt utan fuelcontroller även på havsnivå. SHR 880 ska tydligen behöva en controller.
 

Sleed1

Semi PRO sledder
16 dec 2009
26
0
0
Kyrkdal och blåsjön
Sådär, då har jag lämnat in min motor på KNR, D&D 860 får det bli. Har läst om allt trim som finns till etec i ett år nu och funderat på vad som är bäst ...och ja, vad är bäst? Troligtvis att köra original ;) (men det vill man ju inte)
 
Last edited:

Swedn

Välkänd medlem
17 jan 2013
322
2
18
Någon som monterat Boyesen reeds på sin 800 etec?

Läste detta på SpeedTechs facebook:

"Prisvärdaste trimmet till E-tec 2014 då?
Jo, chockerande nog så är det Boyesen reeds. Något som ger bra effekt i hela registret och minimum 2-3hk på topp."
 
Last edited:

Swedn

Välkänd medlem
17 jan 2013
322
2
18
Sådär, då har jag lämnat in min motor på KNR, D&D 860 får det bli. Har läst om allt trim som finns till etec i ett år nu och funderat på vad som är bäst ...och ja, vad är bäst? Troligtvis att köra original ;) (men det vill man ju inte)
Gött!! :D Du får återkomma med ett omdöme när du provat! Är själv sugen på något trim! (ska bara köra original några mil först) ;)