Trimma e-tec!

linkaan

Välkänd medlem
9 dec 2013
148
1
6
Boden
Sådär, då har jag lämnat in min motor på KNR, D&D 860 får det bli. Har läst om allt trim som finns till etec i ett år nu och funderat på vad som är bäst ...och ja, vad är bäst? Troligtvis att köra original ;) (men det vill man ju inte)
kanon! själv sugen på det kittet till min.
Får fara ut till Crille nån dag kanske dräggla lite på din motor hehe
 

Sleed1

Semi PRO sledder
16 dec 2009
26
0
0
Kyrkdal och blåsjön
ja fast det tar några veckor innan det kommer några grejer. jag hade vägarna förbi så jag passade på att lämna in motorn. Givetvis kommer jag med feedback på hur skotern går sen och dynoresultat :)
 

linkaan

Välkänd medlem
9 dec 2013
148
1
6
Boden
Låter kanon! ska bli spännande o se vilken effekt det lämnar
Funderat mycket kring turbo men verkar jobbigt på våran altitude..
fungerar bra på rätt soppa men blir så dyrt o köra :)
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Sådär, då har jag lämnat in min motor på KNR, D&D 860 får det bli. Har läst om allt trim som finns till etec i ett år nu och funderat på vad som är bäst ...och ja, vad är bäst? Troligtvis att köra original ;) (men det vill man ju inte)
Härligt först Snowmobils.se medlemmen som sattsar på 860?

Har inte hört så mycket om D&D men blir garanterat grymmt =)

Glöm inte posta resultat!!!
Gärna dyno papper även om dom är ganska värdelösa men ändå roligt att se då det på hela internet inte finns ett äckta bromspapper från någon e-tec 860 att hitta.
bara tillverkarens egna siffror på ritade diagram!!!
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Någon som monterat Boyesen reeds på sin 800 etec?

Läste detta på SpeedTechs facebook:

"Prisvärdaste trimmet till E-tec 2014 då?
Jo, chockerande nog så är det Boyesen reeds. Något som ger bra effekt i hela registret och minimum 2-3hk på topp."
Inte testat själv och inga planer på det häller. Halvera antalet reed blad och öka HK? Inte för mej...

V-Force däremot är både billigare och har samma dubbel radiga design som original har. Dom hadde jag gärna testat =)
 

Sir_Sledalot

Välkänd medlem
22 nov 2010
134
0
16
Oviken
Ska själv köra en summit 154 -15 med Oktans 860kit, slp pipa och deras variator setup den här vintern.
Kommer givetvis lämna feedback under vinterns gång.
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
ska du hämta skotern med 860 monterat eller kommer du köra original först innan du monterar på 860 kittet?
Då det gäller oktan är det nog en SPI pipa och inte slp?
 

A_Lindahl

Välkänd medlem
7 jan 2008
330
0
16
Torpshammar
Sutte och läst igenom tråden nu ett antal timmar, och för min del känns de som om allt vad BB och mer avancerade grejer får vara tills nästa skoterbyte..

Men, en Pc5 verkar ju vara ett bra alternativ om man ska tro de få som verkar ha provat? Någon som har svart på vitt att det lönar sig att införskaffa en sådan?
 

Swedn

Välkänd medlem
17 jan 2013
322
2
18
Inte testat själv och inga planer på det häller. Halvera antalet reed blad och öka HK? Inte för mej...

V-Force däremot är både billigare och har samma dubbel radiga design som original har. Dom hadde jag gärna testat =)
Nu är inte jag någon expert på motorer men förklara gärna vad du menar med: "Halvera antalet reed blad och öka HK? Inte för mej" Vad är nackdelarna/riskerna med det? :)
 

Sleed1

Semi PRO sledder
16 dec 2009
26
0
0
Kyrkdal och blåsjön
Härligt först Snowmobils.se medlemmen som sattsar på 860?

Har inte hört så mycket om D&D men blir garanterat grymmt =)

Glöm inte posta resultat!!!
Gärna dyno papper även om dom är ganska värdelösa men ändå roligt att se då det på hela internet inte finns ett äckta bromspapper från någon e-tec 860 att hitta.
bara tillverkarens egna siffror på ritade diagram!!!
Jag har inte hört något särkilt om D&D's BB-kit men enligt rykten så har dom lyckats få 177hk ur 800cc. Har inga uppgifter på hur mycket dom får ur deras 860cc kit. Men det är ju som du säger, finns fan inga äkta uppgifter någonstans, och alla skryter upp allting. Det kommer bli väldigt spännande att se vad det blir i dyno här i sverige.
 

Sir_Sledalot

Välkänd medlem
22 nov 2010
134
0
16
Oviken
ska du hämta skotern med 860 monterat eller kommer du köra original först innan du monterar på 860 kittet?
Då det gäller oktan är det nog en SPI pipa och inte slp?
Ja de stämmer, spi. Skrev lite snabbare än huvudet hann med.
Som det ser ut nu så hämtar jag den med det monterat.
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Nu är inte jag någon expert på motorer men förklara gärna vad du menar med: "Halvera antalet reed blad och öka HK? Inte för mej" Vad är nackdelarna/riskerna med det? :)
Här har du en bild på enkel vs V-force (Ej från en Rotax men du ser principen)


V-Force



Boysen
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Dock verkar boysen vara det gäller, dom leverar mer än v-force i dom tester jag sett både på ac och rotax. Tror att v-force kan ge mer på en högvarvigare motor. På ACn fick jag märkbart mer att åka med med boyesen isf standard iaf. Kolla på dynotechs bromsningar. Någon som monterat boyesen på 800 etec och kombinerat med kanske lite mappning och ett rör?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Hittar inte tråden nu men läste en på dootalk som portat sin e-tec och bromsade den och med boysen tappade han hk och fick felkåder och misständningar i bänken. Med V-force behöll han effekten hela vägen med någon enstaka hk upp på vissa delar i registret.

Men jag har aldrig ägt några så jag ska inte säga för mycket. Men rent psykiskt kan jag inte byta ut dubbelradig till enkelradig...känns bara helt fel.
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Tja, ökat flöde och mer luft kräver mer sås, ska man modda så behövd det bränsle! 11as etec kom undan med pipa då dom var lite annars mappad, dom nyre ECU programmen gillar inte helsystem utan vill gärna ha lite mer sås, kanske kanske man kan komma undan med riktigt bra bränsle och nån tillsats men annars är pcv bra, ska man trimma rejält är nog spis controllers bättre då dom räcker till ett högre effektuttag än vad std systemet klarar för oss låglandsbor.