Trimma e-tec!

Marcus.

Välkänd medlem
25 feb 2012
369
4
18
Ånge
Jag kör me v-force 3 på min -11 800 e-tec, och jag märker ingen skillnad, men det är nog väldigt svårt att känna av nån skillnad då de är marginelt, det är nog bara nått som finns på papper, och man vet om det och det känns lite bättre :)

men ett bra alternativ att byta ut original då dom e slitna då kompletta v-force kostar mindre än bara original blad.
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Jag kör SPI pipa på både 2012 och 2014 och det fungerar klockrent utan extern bränslecontroller.
Däremot Y-röret får jag inte alls att fungera men vad det beror på vet jag ej ännu.

Har uttag för avgastemp i SPI röret men fick aldrig någon mätare. Vet inte om man egentligen får ut så mycket av det annat än en säkerhets grejj men då den går dåligt med Y-röret kanske man kan se om tempen skenar då problemen uppstår. Och isåfall misstänka den vill ha mer sås

Får jag inte till det ska Oktan kolla på det i vinter då dom nu blir SPI Center =)
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Som sagt, bara pipan kan funka, med helsystemet räcker inte bränslet och motorn hamnar i "skyddsläge", dvs tappar effekt och blir oljämn. Man måste hålla spikningar och avgastempen i schakt annars slår elektroniken i från, ett skyddssystem som i grunden är bra men kanske väl känsligt....


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

Mulle

Välkänd medlem
2 mar 2005
498
0
16
Mora
Skyddsläge på Etec betyder att den slår i varvtals regulatorn och larmar samtidigt i instrument panelen.
Det finns inget "litet skyddsläge" att falla misstankarna mot så fort motorn går sämre med andra avgassystem tillbehör!
 

Gbr

Välkänd medlem
11 aug 2004
1.137
4
38
Örnsköldsvik
har alltid trott att den backar tändningen innan. brukar alltid gå bäst andra repan sen "sämre" pga vattentemp. jag upplever det så iaf
 

Mulle

Välkänd medlem
2 mar 2005
498
0
16
Mora
Jag känner mkt väl igen din upplevelse, men om tändningen backar så blir motorn mycket varv villigare, och det är ju i motsats av upplevelsen första repan då den känns trög på varven.
Det behövs lite mop mop med gasen för att få upp medelvärmen på pipan innan den blir varv villig.
Med så kall pipa ligger toppeffekten så lågt som 7600varv första 1-3 sekunderna, och det är ju inte variatorn kalibrerad för.

Varför den i så fall går sämre repa 3 har jag inget bra svar på, så länge det är snö ligger vattentempen konstant på 45-47 grader. Nånting med variator bestyckningen som ändrar karaktär med värmen kanske!
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Hur som händer nått närm man plågar dom, egen erfarenhet, -15, djup kall snö, tre 800 etec, samma körning, dvs full mutter under långa stunder i glesa branta fjällsläntarna, alla tre maskiner varvar ca 7500rpm efter att man stummat sig upp en bit, en med spi+vkit, en std och en med ett annat v-kit. Efter att ha haft maskinen avstäng en stund ger den fullt igen, om man släppte och tog om under klättring så fick man nästan upp varven men tappade fort igen, dvs tre maskiner med olika förare, olika setuper och samma fenomen. Nått händer sen vad vet jag inte men nån parameter ändras, tändning? Avgasportar?
Skylla variatorkalibrering köper jag inte! Har även vid mängder av andra tillfällen märkt fenomenet, tex när man vill toppa ur maskinen, drar som tåget sen poff, tappar suger, hörs klart och tydligt om man står bredvid och lyssnar!


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

Swedn

Välkänd medlem
17 jan 2013
322
2
18
Någon som monterat Boyesen reeds på sin 800 etec?

Läste detta på SpeedTechs facebook:

"Prisvärdaste trimmet till E-tec 2014 då?
Jo, chockerande nog så är det Boyesen reeds. Något som ger bra effekt i hela registret och minimum 2-3hk på topp."
Kan någon hjälpa mig med att ta reda på vilken modell av Boysen reeds de använt vid denna bromsning? :)
 

Mulle

Välkänd medlem
2 mar 2005
498
0
16
Mora
Avgasventilerna har bara 3 lägen, det är ingen stegmotor som reglerar höjden, bara enkelt tryck å pys reglering. Alla vet hur motorn går på varmkörning? Prestandan är vad den är då det står varmkörning i displayen eftersom avgasventilen inte öppnar steg 3 = helt öppen. Nåt mitt emellan steg finns inte !
Tendenser skrivna att kanske avgasventilen börjar stänga finns inte, såvida det inte står skrivet å framfört att den går som på varmkörningen dvs under 30 vattentemp grader.

Högre förtändning gör Etec motorn kall, trög å strong. Lägre förtändning gör motorn flamsigt varvig utan råstyrka. Mitt emellan det bästa av båda sidor = ca Standard inställning.
Nu har Etec motorn absolut inget patent på förtändningen, symtomen jag skriver har gällt sen -60 talet på alla 2-takts motorer. Alltid och alltid gäller förtändningen över peak varv till 10-14 grader btdc.

Backar tändningen är ett uttryck som så ofta använts i detta forum i flera år (exakt 9år) medan upplevelsen är nåt i raka motsatsen.

"Byns snabbaste å rappaste kille ska springa 100 gånger upp och ner i en stege som har 180 pinnar, byns föreståndare ska hjälpa till med hastigheten på nedgången av stegen med hjälp av en stor gummiklubba. Slaget över skallen ska naturligtvis panga på när han klivit från pinne 179 till 180 och ska i rasande fart ner igen. Nu är byföreståndarn gammal, signalen från hjärnan tar sin bråkdels sekund till handlingskraft i handen därför räknar han trappstegen.
När det är 13 pinnar kvar till topp tänker han att nu slår jag och då hinner ung pojken just byta fot till nergång innan det träffar skallen.
Beskrivningen kan ge en inblick vad som händer om en motor tänder tidigare eller senare"

Alla här på forumet känner någon som är bilmekaniker, fråga vad som händer i upplevelse om automat lådans kylare inte fungerar. Dvs vad som händer när transmissionen ökar i temperatur.

Vad göra ?
Motorn och motorvariatorn vet inte vad som är upp och ner, slät sjö eller uppför helvetes topp.
Bakre variatorn och resten av kedja och mattan lever sitt verkliga liv.
Byt till mildare helix!!
Graderna på helixen vs hastighet vs varvtal så är läran skriven i sten sen länge tillbaka.
 

Mulle

Välkänd medlem
2 mar 2005
498
0
16
Mora
Bygg, hur många Etec ägare tror du det finns i Sverige som bara står å väntar på ett officiellt "SPI Center =)" , som kommer att betala tillbaka kostnader för sveda å värk för utlägg till sålda Y-krökar.
BIG cache back till alla i höst.
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Finns på dynotechs hemsida, bromsningar före och efter montering. Bara att bli medlem, logga in och läsa på. Hp siffrorna är ju det dom är men det intressanta är skillnaden före och efter, observera att det används pcv flitigt för att kompensera det ökade flödet. Mer luft+mer bensin = kraftigare smäll = mer effekt. Om en maskin är fet från början funkar bolt ons rakt av men det kan ju inte etec direkt beskyllas för att vara, antagligen triggar man väl bara knacksensorn om man leanar ut mer med mer luft utan att tillsätts bränsle.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Bygg, hur många Etec ägare tror du det finns i Sverige som bara står å väntar på ett officiellt "SPI Center =)" , som kommer att betala tillbaka kostnader för sveda å värk för utlägg till sålda Y-krökar.
BIG cache back till alla i höst.
Ne är inte det som är grejjen. Det är dom själva som kontaktade mej och ville undersöka saken och hjälpa mej att få det att fungera. pga det finns misstankar från dom och spi att det ev kan vara något fel på min skoter men det tror inte jag är fallet.

Nu kommer jag först montera original Y-Röret och får jag den att gå lika bra som den gick i vintras med SPI pipan och original grenrör så kommer jag troligen inte orka montera tillbaks Y-röret pga jag vet det inte kommer bli någon större skillnad även om det fungerar. så jag vet inte om det är värt besväret.

Största anledningen jag köpte det var för att få EGT Uttag i det utan att förstöra originalröret. Vet det är delade meningar om man har någon hjälp av egt men jag gillar att mixtra och det är en billig försäkring om t.ex en spridare börjar bli dålig så ser jag det innan ena kolven smälter. Däremot fick jag aldrig EGT Mätaren jag beställde....
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Varvtaldroppet som vissa upplever är jag med dej Mulle är variatorrelaterat att det uppkommer men tror inte det är variatorerna som i sej själva släpper ner varven.

För vad i variatorn gör så den växlar sakta men säkert uppåt så är det som att slå på en strömbrytare så tappar den 1000 varv och börjar du pumpa på gasen hittar den aldrig tillbaks igen?

Det jag själv kommit fram till är vid tung körning för du inte varva under 8000. ligger du på 8000-8100 så inträffar det aldrig. Däremot har man dåligt inställda variatorer så den inte håller varven så tillslut så bara slår den av. vad som slår av vet jag ej men jag vet att det händer.

Och min egen erfarenhet är att men 2012 var känsligare på det medans det inte går att få samma symptom på min 14 att den tvärt slår av.
Men med grenröret monterat så blev den ibland liknande men då seg hela tiden. Utan grenröret har jag aldrig lyckats uppnå det problemet hur mycket jag än justerat bort mej i variatorerna.

Så utan grenrör inga problem. Med grenrör exakt samma variator setup så tappar den varven ibland men inte alltid och inte lika tvärt som på 12an.

Så motor styrningen måste på något sett vara inblandad i det hela?
 
Last edited:

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Med utan std boyesen, d&d trailportad, +4hp mellan och 2 topp, bränsle tillagt med pcv.



Sent from my iPhone using Tapatalk
 

Nicross

Välkänd medlem
18 feb 2013
120
0
6
Örnsköldsvik
Är det en helt annorlunda mjukvara i 11:ans 800:a? Jag har hört många här och även någon ute i det fria som säger att de får varvtalsdropp, men det är faktiskt aldrig något som jag har upplevt på min 11:a

Var inne på verkstaden med min i vintras för allmän felsökning, och då sa de att de skulle uppdatera styrboxen också, men när jag hämtade ut den så sa de att det inte gick för att det var just en 11:a, vad beror detta på?
 

Nalta

Välkänd medlem
27 jan 2011
357
0
16
Ja de stämmer, spi. Skrev lite snabbare än huvudet hann med.
Som det ser ut nu så hämtar jag den med det monterat.
fränt:p hur blir det med garantin osv på skotern? motorgarantin ryker ju uppenbart men garantin på allt annat?
 

Sir_Sledalot

Välkänd medlem
22 nov 2010
134
0
16
Oviken
fränt:p hur blir det med garantin osv på skotern? motorgarantin ryker ju uppenbart men garantin på allt annat?
Har inte gått igenom det med dom än men antar att de används sunt förnuft. Det som går sönder pga produktionsfel står väll dom för och sånt man kan koppla till trimmet får väll jag stå för.
 

Swedn

Välkänd medlem
17 jan 2013
322
2
18
Någon som monterat Boyesen reeds RC2 Rage Cage till sin 800 etec?
 

Swedn

Välkänd medlem
17 jan 2013
322
2
18
Fick bl.a. detta svar på Dootalk ang. Rage Cage till 800 e-tec: "Dave Trygstad told me over the other day that v-force is the only way to go, boyesens aren't an improvement and with them being the aluminum body they shake the carbs/throttle bodies a lot more which hurts more than helps"

Kommentarer på det? :)