Speedtech gjorde ett test tidigare i år av 800 e-tec motorn med olika pipor och grenrör m.m. (vilka fabrikat o.s.v. är inte redovisat).
"Riktigt fredagsmys igen! Ikväll fick vi kvitto på det vi haft känslan av hela säsongen. En väl inkörd (80mil) 2014 Etec 800 ger betydligt bättre i bromsbänken än tidigare årsmodeller. Bra jobbat BRP Imorgon skall vi bromsa ett antal olika trimalternativ på samma motor. Någon som vågar gissa högsta toppeffekt med pipa, grenrör, reeds, ljuddämpare och PC5?". Publicerat av Speedtech på deras facebook 29 mars.
Senare samma dag (29 mars) publicerade de ett nytt inlägg på facebook:
"8timmar av bromsning och testning avslutat
Till nästa säsong kommer vi lägga fullfokus på en ny typ av luftburk till E-tec. I alla lägen, med alla setuper stryper original luftburk MINST 5hk på topp.
Dagens högoddsare är att en pipa av välkänt fabrikat som skulle ge 8hk. Tog bort 8hk. Trots ivriga försök att försöka finna den utlovade effekten.
Prisvärdaste trimmet till E-tec 2014 då?
Jo, chockerande nog så är det Boyesen reeds. Något som ger bra effekt i hela registret och minimum 2-3hk på topp.
Avslutningsvis: Det högsta vi sett på bänken idag är 162.8HK Då Med original pipa inkluderad i setupen!"
Källor:
https://www.facebook.com/SpeedTechnology/photos/a.477041919011962.103358.147086652007492/643183372397815/?type=1
https://www.facebook.com/SpeedTechnology/posts/643514479031371