En båtmotor, 2-takt lider sannolikt endel pga avsaknad av vettigt avgas/pipa finns helt enkelt inte utrymme. Men. Det är endast tävlingsmotorerna som varvar, dom sitter på lätta båtar och etec är en standard motor. Om spridarna är en begränsning för varvtalet vet jag inte, vill bara säga det att en båtmotor inte är konstruerad för att varva mycket, det behövs bottenvrid.
En båtmotor jobbar i ständig uppförsbacke, det går tungt i vatten samt att den saknar växlar så utan bottenvrid kommer man inte upp i plan. En båtmotor släpper ut avgaserna genom trumman på propellern och endel proppar har hål framför bladen så att avgaserna trycks ut framför bladet vilket får proppen att slira och varvtalet att öka så motorn orkar få upp båten i plan. Senare vid fart så tätar vattenströmmarna hålen i proppen och proppen får korrekt fäste.
En annan variant är snorklar som suger ner luft.
Jag har en norsk vän som har en trimmad 3.4 liters V6:a som kan ge uppåt 400hk men sannolikt så är hans båt för tung för den motorn för att det ska fungera bra. Vi har samma båt och jag har en 3 liters 225hk, funkar klockrent.
Det behövs en annan effektkurva på en båtmotor, jag inbillar mig att det går att plocka ur mer effekt men till bekostnad av register och körbarhet på en båt.
Vill man se vad pipor kan göra på en båtmotor så kan man hålla ett öga på denna killen. Det är en Evinrude V8 2-takt på 4 liter, gav orginal ca 300hk.
https://www.youtube.com/watch?v=RoiWpJLokEc
Det fanns en racingvariant också med nånstans 500hk.
https://www.youtube.com/watch?v=GwnO_TKOafE