Kom ihåg att Mulle inte lovar höjd maxeffekt, flera verkar tro det...
Citat från hans hemsida.
Min produkt till Etec 800 förbättrar avsevärt gas svaret men inte max hästkrafter.
Däremot tycker jag det är att kasta 3500:- i sjön. Förutom mätarfunktionerna höjer han tändningen typ 1.5 grader och mixtrar med spridartiderna. Inget som man märker av annat än att org box reglerar ner effekten över 46grader i motortemp, och med mullebox tas denna strypning bort.
Mycket av effekten i motorn sitter i mappningen, dvs hur bränsle och tändning är justerat. Spelar ingen roll hur fina prylar man har i motorn, smidda kolvar, portat pipor etc.
Är mappningen fel kommer motor iallafall inte gå som den skulle kunna gjort om mappningen varit bra.
Jag är helt säker på att mappningen som är original i 800 E-tec (och andra motorer också för den delen) inte är helt optimal ur prestandasynpunkt. När en tillverkare tar fram en motor har dom en massa reglementen att hålla sig inom, framförallt på utsläppsidan. Då är dom ofta tvungna att kompromissa med effekten för att klara utsläppskraven.
Det brukar alltså finnas utrymme för förbättringar speciellt på mellanregistret där det verkar som många motortillverkare låter motorerna gå väldigt snålt. Troligen på grund av att det är i det området utsläppskontrollerna görs.
En som Mulle behöver inte bry sig i utsläpp utan kan koncentrera sig på att få ut max av motorn. Inte sagt att han lyckats men möjligheten finns.