Trimma e-tec!

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.616
98
48
Örnsköldsvik
Har tvättat lite och det liknar mer en gjutskarv? (Hoppas) :p
Testa känna efter, dels med fingret men även kanske med ett bladmått. Kan du peta ner bladmåttet är det ingen skarv t.ex.
Men på ren gissning säger jag skarv, det ser nämligen "ifyllt" ut. Mer som ett ärr än en spricka. =)

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Kom ihåg att Mulle inte lovar höjd maxeffekt, flera verkar tro det...
Citat från hans hemsida.
Min produkt till Etec 800 förbättrar avsevärt gas svaret men inte max hästkrafter.

Däremot tycker jag det är att kasta 3500:- i sjön. Förutom mätarfunktionerna höjer han tändningen typ 1.5 grader och mixtrar med spridartiderna. Inget som man märker av annat än att org box reglerar ner effekten över 46grader i motortemp, och med mullebox tas denna strypning bort.
Mycket av effekten i motorn sitter i mappningen, dvs hur bränsle och tändning är justerat. Spelar ingen roll hur fina prylar man har i motorn, smidda kolvar, portat pipor etc.
Är mappningen fel kommer motor iallafall inte gå som den skulle kunna gjort om mappningen varit bra.
Jag är helt säker på att mappningen som är original i 800 E-tec (och andra motorer också för den delen) inte är helt optimal ur prestandasynpunkt. När en tillverkare tar fram en motor har dom en massa reglementen att hålla sig inom, framförallt på utsläppsidan. Då är dom ofta tvungna att kompromissa med effekten för att klara utsläppskraven.
Det brukar alltså finnas utrymme för förbättringar speciellt på mellanregistret där det verkar som många motortillverkare låter motorerna gå väldigt snålt. Troligen på grund av att det är i det området utsläppskontrollerna görs.
En som Mulle behöver inte bry sig i utsläpp utan kan koncentrera sig på att få ut max av motorn. Inte sagt att han lyckats men möjligheten finns.

Nalta

Välkänd medlem
27 jan 2011
357
0
16
Kom ihåg att Mulle inte lovar höjd maxeffekt, flera verkar tro det...
Citat från hans hemsida.

Mycket av effekten i motorn sitter i mappningen, dvs hur bränsle och tändning är justerat. Spelar ingen roll hur fina prylar man har i motorn, smidda kolvar, portat pipor etc.
Är mappningen fel kommer motor iallafall inte gå som den skulle kunna gjort om mappningen varit bra.
Jag är helt säker på att mappningen som är original i 800 E-tec (och andra motorer också för den delen) inte är helt optimal ur prestandasynpunkt. När en tillverkare tar fram en motor har dom en massa reglementen att hålla sig inom, framförallt på utsläppsidan. Då är dom ofta tvungna att kompromissa med effekten för att klara utsläppskraven.
Det brukar alltså finnas utrymme för förbättringar speciellt på mellanregistret där det verkar som många motortillverkare låter motorerna gå väldigt snålt. Troligen på grund av att det är i det området utsläppskontrollerna görs.
En som Mulle behöver inte bry sig i utsläpp utan kan koncentrera sig på att få ut max av motorn. Inte sagt att han lyckats men möjligheten finns.

Som sagt så märker man då inte någon skillnad i gassvaret om man hoppar mellan maskiner, enligt mej själv och alla jag pratat med som provat. Och folk tror ju generellt att det ska bli mer att köra med med mulleboxen, tror inte man skulle skicka boxen till han om man inte trodde att skotern skulle gå bättre med mulles "programvara"

Nog kanske det ger en knappt märkbar skillnad, men är det värt pengarna? Särskilt när man kan få samma sak fast mycket billigare.

Nalta

Välkänd medlem
27 jan 2011
357
0
16
En som Mulle behöver inte bry sig i utsläpp utan kan koncentrera sig på att få ut max av motorn. Inte sagt att han lyckats men möjligheten finns.[/QUOTE]

Tanken är bra, och nog kanske man får en skoter som presterar bättre.
Men märker man det? Kanske när original box börja strypa pga att motorn går varmare

Sen har vi ju hans kit till 800r.... Går säkert bra rakt fram men när det börjar gå tungt så orkar skotern plötsligt inte.
Pratade med en firma som hade bänkat maskiner med mulle box och dom sa samma sak.
Den orkar inte när det går tungt, gå upp från 480orgmj till 500 var deras tips. Ist som för mulle som bestyckar ner.

Så jag vet inte, man får väl bilda sin egen uppfattning men tycker att folks olika erfarenheter ska komma fram. Även dåliga och inte bara hurra ropen

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.162
993
113
Stora Blåsjön
Mulles jox i boxen är väll som vilken annat "trim" som helst, för 3500kr brukar sällan ge en herrejösses upplevelse i andra trim sammanhang så varför ska man tro att mulles fix ska ge så mycket större skillnad?

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.500
400
83
Malå/Adak
Skillnaden mellan Mulles mixter och dom andras är väl att Mulle gör något åt bränslet också, dvs ändrar spridartider, och det är han såvitt jag vet ensam om. Övriga joxar bara med tändning och "tempvarningsnivåer".

Polaren som byggde egen luftbox och gjorde Mulleuppdatering är då helnöjd. Betydligt starkare på mellanregistret. Han monterade även Heelclickers viktarmar vilka också verkar funka bra. Maskinen drar märkbart mer bränsle än tidigare.

Med tanke på att folk verkar kunna lägga ut flera tusen på dekalkit som ser ut som uppspydda färgkritor måste väl ett trim som ger ens minsta möjliga skillnad för 3500 vara ett klipp?

Har inte hållit mej uppdaterad, finns Powercommander till E-tec nu? Vet att det var snack om det i fjol men vet inte om det blev något av det?

mattgojohn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.868
110
63
Skellefteå
Fortsätter att uppmana till: Satsa 3500 på ett variatorkit eller stötdämpar renovering. Om man nu måste bränna 3500 vill säga. Detta är min åsikt.

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
Hur många är det som har varit och trimmat sin e-tec och bytt luftburk på Speedtech i skellefteåhamn?
http://speedtech.se/motor-trim/luftburkar/800-e-tec-800r/

Och hur nöjda är ni? :)
Skulle också vilja veta om någon testat alternativt bromsat med Speedtech luftburken???
Fattar inte varför speedtech inte lägger upp bromspapper på sidan när dom skriver att dom bromsat med den...

citat från: http://speedtech.se/motor-trim/luftburkar/800-e-tec-800r/
"På våran demomaskin ifjol, en freeride 2014 800 e-tec. Fick vi ut 154hk helt original. Med denna och reeds såg vi över 160! Och då bör nämnas att vi även provade trimpipor och en hel hög med andra delar. Men ingenting gav så bra effektökning på topp som luftburken."

Och hur mycket gjorde reeds´en på den ökningen kan man även undra???

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Såg just en annons från Tikka.

Effektökningen ligger på runt 5-9Hp (beroende på hur PPC konan justeras) vid maxvarvet som ligger på 7900-8100Rpm.

Den världsunika PPC konan är justerbar genom att skruva i eller ta bort skruvar ur hålen runt PPC konan som totalt har 16 hål. Det bästa med tryck-justeringen är att man vid körning på högre höjd över havet bara justerar upp trycket så tappar man inte effekt av det lägre lufttrycket uppe i fjällen.
Verkar vara en bra grej den där konan, ger bra med effekt.
Kompenserar för lägre syrehalt i luften på högre höjd gör den också.
Jänkarna i USA skaffar turbo och elektronisk laddtryckstyrning för att inte tappa effekt på hög höjd.
Nu räcker det att ringa en hokuspokusgubbe från Jokkmokk.

OBS Ironi!!!

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.162
993
113
Stora Blåsjön

Jänkarna i USA skaffar turbo och elektronisk laddtryckstyrning för att inte tappa effekt på hög höjd.

OBS Ironi!!!
Haha :)

mattgojohn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.868
110
63
Skellefteå
LOL !

OBS Ironi!!!

steffej

Medlem
11 nov 2011
8
0
1
Nån som har spi helsystem och har nått filmklipp? Tänkte på ljudfronten hur mycket det lever om.. Och kanske nån som har ett liggandes till salu?

800PSR

Välkänd medlem
28 feb 2009
1.476
2
16
Vikmanshyttan
Var lite diskussioner tidigare i tråden om luftburken.
Går alldelles utmärkt att bygga om originalburken för ca 300kr (räcker faktiskt till två ombyggnationer)
Köp ett 3" alurör, en 3" silikonslang och två slangklämmor. Finns på tex do88
3" röret fungerar utmärkt med originalgummit som sitter mot stora luftburken.
Silikonslangen passar på halsen på lilla luftburken om klackarna skärs bort.
Jag snyggade även till inloppet i luftburken genom att slipa bort de kanter som fanns, sen värmde jag med värmepistol och formade innanför inloppet för maximalt flöde.
Det ger en area på 40,5cm2, spjällhusen är 39,2cm2
Ingen aning om det ger någon effekt, men värt att prova.
Ps. Jag köpte en beggad luftburk på skroten för några hundra då jag vill ha original kvar.

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
Var lite diskussioner tidigare i tråden om luftburken.
Går alldelles utmärkt att bygga om originalburken för ca 300kr (räcker faktiskt till två ombyggnationer)
Köp ett 3" alurör, en 3" silikonslang och två slangklämmor. Finns på tex do88
3" röret fungerar utmärkt med originalgummit som sitter mot stora luftburken.
Silikonslangen passar på halsen på lilla luftburken om klackarna skärs bort.
Jag snyggade även till inloppet i luftburken genom att slipa bort de kanter som fanns, sen värmde jag med värmepistol och formade innanför inloppet för maximalt flöde.
Det ger en area på 40,5cm2, spjällhusen är 39,2cm2
Ingen aning om det ger någon effekt, men värt att prova.
Ps. Jag köpte en beggad luftburk på skroten för några hundra då jag vill ha original kvar.
Lägg gärna upp nån bild!!!

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Har läst igenom typ hela tråden från 2013 nu..
Om man kikar dina inlägg Brygg så är det Mulle som skapade mest aha-upplevelse från din sida? Var det dom bäst spenderade pengarna, om du fick välja pipa eller Mulle vad hade du valt?
Blev verkligen en märkbar skillnad med mulles. Men skotern började genast krångla och jag la in original programvara igen utan att felet försvann. Visade sej att bränsletrycksregulatorn låssnat så jag tappade soppa tryck. Så läs detta rätt så du inte läser att programvaran var felet!!!
Sen började vintern lida mot sitt slut så jag han aldrig lägga in den igen men det lilla jag han köra var det absolut skillnad.
Men som med mycket annat så sitter allt i variatorerna. Original är inte bra och du kommer troligen inte uppleva samma vinst av programvaran om du kör original i variatorerna.

SPI Pipan som någon annan nämde låter mer än nog med original slutburk då det blir ett mycket vassare plåtigare ljud av pipan. Så slutburken låter du vara standard. Finns ingen effekt av burken förutom att den låter för mycket med den.
Pipan i sej ger inte ett skit i bänken men skotern blir ettrigare med den.

GoPro

Välkänd medlem
28 nov 2010
807
6
18
Blev verkligen en märkbar skillnad med mulles. Men skotern började genast krångla och jag la in original programvara igen utan att felet försvann. Visade sej att bränsletrycksregulatorn låssnat så jag tappade soppa tryck. Så läs detta rätt så du inte läser att programvaran var felet!!!
Sen började vintern lida mot sitt slut så jag han aldrig lägga in den igen men det lilla jag han köra var det absolut skillnad.
Men som med mycket annat så sitter allt i variatorerna. Original är inte bra och du kommer troligen inte uppleva samma vinst av programvaran om du kör original i variatorerna.

SPI Pipan som någon annan nämde låter mer än nog med original slutburk då det blir ett mycket vassare plåtigare ljud av pipan. Så slutburken låter du vara standard. Finns ingen effekt av burken förutom att den låter för mycket med den.
Pipan i sej ger inte ett skit i bänken men skotern blir ettrigare med den.
Kanske får skicka ner boxen till honom med då! Får ta och boka in mer övertid ;)
Kommer köra originalburk, ids inte höras mer än nödvändigt.
Ingen som har testat linda SPI pipan? Bör dämpa ljudet lite och hålla värmen bättre så den levererar mer konsekvent.

Någon som har drevat upp sin BD3900 till 21t istället för 19t med KNR kitet?

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Har hört en som lindat pipan och då lät det mycket mindre. jag är slutburkshatare delux men ljudet av pipan är inte ett problem. Låter inte just högre bara vassare.
Jag drevade upp min Freeride på rekommendation av Christian på knr och det var det sämsta jag gjort. Gick ännu sämmre i snön än den gjorde innan uppdrevning

hallonet

Välkänd medlem
8 feb 2010
400
1
16
Rimbo/Gottröra
hade skotern inne på service häromhelgen på Bohlins. Lät dom även slå dit deras eget framtagna v-kitt. Så skippar Mulles nu som vi diskuterat här:) Han sa lite si och så om det där uppe med, han är självklart försäljare även fast han jobbar på verkstaden. men tror jag litar på den killen någorlunda ;) kostar dessutom 1500:- mindre, så värt att testa. Har tyvärr inte möjlighet att provköra maskin än, men hade ett jäkla fint varv nu när jag fick hem den. så hoppas det även kommer märkas i backen, kändes bra iaf.