summit xm 2013

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
Trasiga boggiefästen har jag sett förr på xp, kan bli så vid en rejäl smäll i sidled men det är ovanligt.
Ser ut som att fotsteget har fått en smäll eller är det reflexer?

Krillekravall

Välkänd medlem
7 jan 2013
816
0
16
Jukkas
Ok, tack. Var det också en Summit?

Skickat från min Galaxy Nexus via Tapatalk 2
Den däringa setupen funkar för allround körning, där jag lade fokus på att knäcka kortare crossovers på led.. Sen att den funkar grymt på myrar, kraftledningar och fjällklättring var en bonus.....
MEN DENNA SETUP ÄTER REM VID BRANT KÖRNING BLAND TRÄDEN...

Krillekravall

Välkänd medlem
7 jan 2013
816
0
16
Jukkas
Bland träden ja.. Drog en rem med org setup sen en till i jakten på något som skulle konvertera den från snösåg till ovanpåsnö maskin... Detta på 30 mil.. Ena var en 288a

jockmus

Välkänd medlem
6 dec 2012
290
1
16
Kiruna
Fransat en rem (går som reserv nu)lite vid 40 mil. Men då har det varit tortyr och alla märken förutom kanske Yamaha har käkat minst lika mycket om inte mer vid samma körning. Den nya har gått 40 mil också hårt men ser bra ut än så länge

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
40 mil och skotern är nu inkörd!! enligt åf. Polaren har kört 35 mil och han hade 30% kvar av inkörningen.

Remmen ser ut som ny och skotern går som ett skållat troll!

Skotern är hemsk att köra på led men gudomlig i lössnö

j-son

Välkänd medlem
18 jul 2006
1.157
4
38
34
Är det någon här, som gått över från pro rmk till summiten, som har lite "tyck och tänk" att dela med sig av?

jockmus

Välkänd medlem
6 dec 2012
290
1
16
Kiruna
Evol r fram och skidorna i mitten på spindeln. Funkar bättre på skrå, nu slår inte skidan igenom på ojämnheter och sånt. Mycket stabilare. Kör 80/55 i tryck och 13 click på returen för den som undrar.

Som bonus går skotern riktigt bra att framföra på led också. Uppkörda ställen är inte lika jobbiga att brassa över. Man kan ta en frusen "spinnhög" med skidan utan att bryta handleden. Grymt nöjd nu efter en 15 mil med dämparna!

callahan

Välkänd medlem
12 okt 2011
548
0
16
umeå
xm kom 4a efter lynx arctic och polaris i lössnötestet som snowrider gjorde, hur bedömde dom det? lynxen är ju en gammal summit tycker man ju

ward

Välkänd medlem
20 feb 2012
538
1
18
Piteå
Var nå med att om den hade haft andra skidor eller nå sånt har jag för mig så skulle den hamna högre...

Edit:

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
Är det inte lite konstigt att dom viktar primären så man är tvungen att köra cl1 för att inte övervarva med helt original maskin förutom (henkeburk)? var samma på min freeride -11 !
Hade väl varit mer lämpligt att man viktar så man kör cl4-5 under inkörningen så man hamnar på cl3 när maskinen lämnar full effekt eller ?

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.159
111
63
xm kom 4a efter lynx arctic och polaris i lössnötestet som snowrider gjorde, hur bedömde dom det? lynxen är ju en gammal summit tycker man ju
Måste ju ha varit full när dom gjort testet.

Testade en BD 3900 i helgen och det är ju bara skräp i jämförelse med summiten. Tung, klumpig och överhuvudtaget väldigt svårkörd. Och Lynx "lössnömaskiner" går fortfarande inte i lössnö.

Ägaren bytte också från en Freeride 2011 och var allt annat än nöjd med bytet.

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Är det inte lite konstigt att dom viktar primären så man är tvungen att köra cl1 för att inte övervarva med helt original maskin förutom (henkeburk)? var samma på min freeride -11 !
Hade väl varit mer lämpligt att man viktar så man kör cl4-5 under inkörningen så man hamnar på cl3 när maskinen lämnar full effekt eller ?
Jag klickade upp min till 3:an när jag åkte upp till a-jaur. Låg 200 varv för lågt ca..

Sen släppte inkörningen och jag fick gå ner till 2.

kanske måste ner till 1:an då jag kör nere vid kusten..

herrn

Välkänd medlem
8 dec 2010
180
0
6
Sälen
Någon som kör med de böjda nedre a-armarna? Knäckte en i lördags och ÅF ska ha 3700 för en original medans två st böjda kostar 2490.. Funderar på om de böjda är vekare iom att de är bockade men det borde väl vara marginellt?

Mycket udda prissättningar hos BRP.. Snöfiltersatsen kostar ~1200 medans bara främre filtret till grillen skulle de ha drygt 2000 för.

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.527
409
83
Malå/Adak
Måste ju ha varit full när dom gjort testet.

Testade en BD 3900 i helgen och det är ju bara skräp i jämförelse med summiten. Tung, klumpig och överhuvudtaget väldigt svårkörd. Och Lynx "lössnömaskiner" går fortfarande inte i lössnö.

Ägaren bytte också från en Freeride 2011 och var allt annat än nöjd med bytet.
Har också gått från Freeride 154 till BD 3900 och jag skulle vilja påstå att dessa maskiner är oerhört lika, och nog verkar då lynxen ta sej fram någotsånär. Av en vanlig Summit XM får den stryk i pudret dock.

Perkof

Aktiv medlem
7 jan 2008
82
1
8
Västerbotten
Beställde en A-arm och nya bussningar samt "shimsbrickor" från USA för 2 år sen. Själva armen kostade runt 800 sek. Med moms, tull och frakt landade det på c.a 1600sek. A-armen var lika dyr då, 3700sek i Sverige. Ett annat alternativ är väl att köpa ett helt framvagnskit hos en svensk handlare, för 4995sek. Då får du ju alla 4 a-armar, hpg dämpare samt kränghämmare. Udda prissättningar?? skojar du Det fula var dessutom att det gick fortare att få hem delarna, än det gick att beställa via en ski-doo handlare i västerbotten.

kenth

Välkänd medlem
27 sept 2011
1.397
2
38
Säter
Va fan! Jag betalade 1700kr för min senaste a-arm till freeriden. Till min BCX betalade jag 1200kr. Verkar skumt.