summit xm 2013

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.159
111
63
Min maskin började övervarva ganska rejält när inkörningen släppte, var nästan omöjligt att hålla full gas utan att den började pipa och varna för begränsat varvtal på C1 till och med.

Men nu är det viktat på lite, hur mycket vet jag inte då ÅF gjorde det, nu kan jag iaf köra på C2, C3 om det är riktigt mycket snö.
 

mr.summit

Välkänd medlem
12 jun 2009
210
0
18
Malung
28 000 kr upp på en ny 163 XM då jag byter in min Freeride -11 !!! Är det bra pris ?
Även om den är längre än Freeriden så kommer du tycka den är smidigare. Jag hade inte tvekat utan bytt innan handlarn ångrar sig....
 

morris

Välkänd medlem
1 jan 2000
567
3
16
Gällivare
Jag vet inte till hundra procent.. Körde ju med olika variator setups i princip varje gång jag var ute... Men jag upplevde varv förändringar en av dagarna.... Men då jade jag en nästan ny 391 på?? Sen jämnför jag med 11 freeride, den hade ju mindre matta att dra runt, men den gick på varvstopp ögonblickligen på något annat klick än 1 el 2 som org. Och var mycket känsligare på vad jag kastade i för grejer, den här var seg vad jag än gjorde... Men jag hann aldrig börja vikta av.. Just pga. Det sjuka vrid som fanns på 11.
Men om det nu är sån skillnad som du säger MÅSTE ju era inkörda maskiner gå på varvstopp likt min 11. Eller vänta dom har ju moffa fjädern i, då borde fler och fler som kör hårt börja dra ihop remmen i kritiska lägen, det var iaf vad som hände mej när jag körde detta på 11an,
Liten notis för er som bryr sej.. Var i Avvako och kryssade mellan granarna som aldrig förr, sågen jag har i bröstfickan numer användes en gång AV POLARN! Just i denna del av skogen fanns det dagar då jag fick stanna och såga var 5min på XM... Men det bör tilläggas att snön hade satt sej i de mer flacka partierna och fy fan vad jag saknade xm när man lägger ner... Glömmer man gasen på rmk blir det som att försöka välta en F1 bil i jämnförelse....

11orna verkar dra 1 grm mer än -12 och -13. Iaf de jag pysslat med.

Nu har snön satt sig igen, så är svårt att jämföra med för några veckor sen. Men rmk klättrar nåt djävulskt, det håller jag med om + att xm är snäppet smidigare att bryta :) iofs inte provat 154 än :/
 

Emanuel

Välkänd medlem
30 sept 2012
936
3
16
Dalarna
Sarrow : Byt in den :) Kommer nog bli en trevlig uppgradering så länge du inte nyttjat dämparna till fullo :)
 

sarrow

Välkänd medlem
1 jan 2000
316
0
16
Gagnef
Led är bara till för transport. Ska köpa en kort maskin till tjejen sen som man kan åka led med 😀
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.159
111
63
Hur lyckas ni med era remmar?
Gjorde över med två remmar förra veckan på ca 25 mil...
Så fort man ligger och tuktar på skrå så kommer det en fin gummidoft efter en kort stund...
Ska tala med Åf som i sin tur får tala med BRP.
Men det blir väl det vanliga svaret, har aldrig hört talas om problemet...
Eller lågoddsaren, att jag inte kört in remmen...
Helt ärligt så är jag förvånad att det inte gått någon rem, för spö har den fått. För två helger sen åkte vi 15mil i 130-140cm bottenlöst puder, mestadels klättring och då kan jag säga att det finns bara ett läge på gasen med en 146".

Inte en enda frans har tittat fram, har bara behövt justera remmen en gång och det var vid 7mil, nu har den som sagt gått 94mil.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Helt ärligt så är jag förvånad att det inte gått någon rem, för spö har den fått. För två helger sen åkte vi 15mil i 130-140cm bottenlöst puder, mestadels klättring och då kan jag säga att det finns bara ett läge på gasen med en 146".

Inte en enda frans har tittat fram, har bara behövt justera remmen en gång och det var vid 7mil, nu har den som sagt gått 94mil.
Hmm.
Låter ju som hård körning som borde dödat remmen.
Hur mycket soppa tog den?
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.159
111
63
3.7-3.8L/mil hade den tagit den helgen. Endast kortare transport sträckor efter led för att komma ut till den orörda snön :)