summit xm 2013

jockmus

Välkänd medlem
6 dec 2012
290
1
16
Kiruna
Ikväll har jag flyttat bakåt bakre leden i boggien samt dragit åt balatorna ett steg. Får se imorrn om den håller nere skidorna bättre.
 

BKJ

Aktiv medlem
22 feb 2013
88
0
6
Mora
Håller på att försöka sälja min hcr och funderar lite på summit xm nästa år. Någon som kört m800 och summiten och kan ge lite info om körstil och känsla gentemot varandra? Summiten har ju varit svårbruten i snön förut, är det borta nu eller är den fortfarande lite svår? Läser man på snowest så är det ju många som verkar tycka att xp känslan sitter kvar lite.
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
41
Roknäs
Håller på att försöka sälja min hcr och funderar lite på summit xm nästa år. Någon som kört m800 och summiten och kan ge lite info om körstil och känsla gentemot varandra? Summiten har ju varit svårbruten i snön förut, är det borta nu eller är den fortfarande lite svår? Läser man på snowest så är det ju många som verkar tycka att xp känslan sitter kvar lite.
Pro Rmk är kungen, sen har vi M800 på en stark andraplats.
Summit -13 är bättre än -12 men ganska långt från Poo/A-c enligt mig.
 

BKJ

Aktiv medlem
22 feb 2013
88
0
6
Mora
Pro Rmk är kungen, sen har vi M800 på en stark andraplats.
Summit -13 är bättre än -12 men ganska långt från Poo/A-c enligt mig.
Okej, tack för infon! ska försöka prova på en summit iaf så man får testa lite men jag hade gärna velat prova i lössnön och inte på isen som man brukar med demomaskiner. Får nog helt enkelt se vad som kommer till 2014 och bestämma sig sen.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Pro Rmk är kungen, sen har vi M800 på en stark andraplats.
Summit -13 är bättre än -12 men ganska långt från Poo/A-c enligt mig.
Tycker tvärtom.
XM Summiten är otroligt lätt att få upp på skrå.
Vill nog påstå att den är lättare att bryta omkull än PRO Rmk.
Sen är nog kanske RMK:n lite enklare att hålla på skrå, aningen mer lättkörd.


Jämför man XM:en med M800 med 40" framvagn så är det som natt och dag.
M:en behövde jag ta i rejält med för att få omkull.
Satt visserligen breda CA PRO skidor på den som gör att man inte trycker ner skidan i snön hur som helst.

Efter att ha åkt en vecka med teknisk körning med XM:en så skulle jag inte vilja byta mot nåt annat.
Supernöjd med maskin.
 

jockmus

Välkänd medlem
6 dec 2012
290
1
16
Kiruna
Min XM skiljer sig från min -11 summit enormt mycket. Men elvan var inte svår att dra omkull heller, innan det var ju summitarna långa mxzor/freerides
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Pro Rmk är kungen, sen har vi M800 på en stark andraplats.
Summit -13 är bättre än -12 men ganska långt från Poo/A-c enligt mig.
PRO rmk är inte kung. Skitmotor Som drar äckligt mkt soppa. M800 har en kanonfin snurra men den är ihopbyggd av blinda apor.
 

Krillekravall

Välkänd medlem
7 jan 2013
816
0
16
Jukkas
Hej hopp halå. Har man inte kört 2-400 mil /år. Eller avser köra skoter i teknisk teräng 2-4 dagar i veckan utan byter varannat år när maskin har 250 mil på sej varav nära 200 är allround och 50 bland träden... Ja då är XM klar 1a. Denna maskin får alla som inte jobbar hårt att bli en bättre förare. Sjukt mycket lättare att lägga ner än allt annat jag pro at..
Men.... RMK är den obestridde KONUNGEN av teknisk körning slutdiskuterat..
Jag har inte kört M8 mer än 10min och då satte jag fast skiten brevid mina gamla linjer gjorda med en 11 freeride!
Som sagt.. köp maskin efter körstil... vid hård körning skiljer det marginellt på soppaförbrukninge. Men smyger du med e- tec så kör du i stort sett hem öå luft..
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
41
Roknäs
RMK är den obestridde KONUNGEN av teknisk körning slutdiskuterat..
Det var ungefär det jag menade, varför köper man annars en 150"+?

Tycker tvärtom.
XM Summiten är otroligt lätt att få upp på skrå.
Vill nog påstå att den är lättare att bryta omkull än PRO Rmk.
Sen är nog kanske RMK:n lite enklare att hålla på skrå, aningen mer lättkörd.
Jo, rmk:n är mer lättkörd.

Efter att ha åkt en vecka med teknisk körning med XM:en så skulle jag inte vilja byta mot nåt annat.
Supernöjd med maskin.
Det är ändå det som räknas! :)

PRO rmk är inte kung. Skitmotor Som drar äckligt mkt soppa. M800 har en kanonfin snurra men den är ihopbyggd av blinda apor.
Kan inte du och jag fara och köra någon gång så vi får bytlåna skoter?
Jag har ägt Pro och äger M och bara provat Xm så det vore kul testa på riktigt.
Att M:en är ihopbyggd av blinda apor märker jag inte så mycket av när jag kör den
Däremot då jag ska av med kåporna och byta rem. Suck!
 
Last edited:

morris

Välkänd medlem
1 jan 2000
567
3
16
Gällivare
Ikväll har jag flyttat bakåt bakre leden i boggien samt dragit åt balatorna ett steg. Får se imorrn om den håller nere skidorna bättre.
Flyttade du 19mm?
Vad har du haft för hål på balatan, och vad har du satt nu?
Kan tänka mig det är svårare att känna förändrigarna på 146:an iom den är så kort.
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
267
83
Skellefteå
www.instagram.com
Tycker tvärtom.
XM Summiten är otroligt lätt att få upp på skrå.
Vill nog påstå att den är lättare att bryta omkull än PRO Rmk.
Sen är nog kanske RMK:n lite enklare att hålla på skrå, aningen mer lättkörd.
Prova en Pro RMK med samma förutsättningar som summiten, alltså 36" framvagn så skall du få se på ombytta roller :) Men summiten är bra inge snack om saken.
 

jockmus

Välkänd medlem
6 dec 2012
290
1
16
Kiruna
Flyttade du 19mm?
Vad har du haft för hål på balatan, och vad har du satt nu?
Kan tänka mig det är svårare att känna förändrigarna på 146:an iom den är så kort.
Ja 19mm eller 3/4". Balatan position 3 till 4. Om jag tolkade manualen rätt.

Att få en 146" med 2,5" och bra tryck i motor att sluta resa är inte lätt. Största skillnaden var att det drev mer framåt trots att skidorna var i luften. Mer kontrollerbart resande. Lättare att få den att kliva upp på snön också tyckte jag också. Utöver det en lite annan känsla i fjädringen och det kändes bra, dock var det 95% ospårad körning. Det ska bli ännu progressivare fjädringsväg så gissar på att det kommer kännas bra även på hårdare.

Nu kan allt det här ha varit inbillningar. Men fick lite ökat självförtroende med maskinen nu :)
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Det var ungefär det jag menade, varför köper man annars en 150"+?


Jo, rmk:n är mer lättkörd.


Det är ändå det som räknas! :)



Kan inte du och jag fara och köra någon gång så vi får bytlåna skoter?
Jag har ägt Pro och äger M och bara provat Xm så det vore kul testa på riktigt.
Att M:en är ihopbyggd av blinda apor märker jag inte så mycket av när jag kör den
Däremot då jag ska av med kåporna och byta rem. Suck!
Jo visst kan vi det, skulle bara varit lite mer lössnö!
 

morris

Välkänd medlem
1 jan 2000
567
3
16
Gällivare
Ja 19mm eller 3/4". Balatan position 3 till 4. Om jag tolkade manualen rätt.

:)
Inre kollat manualen :-\ men har haft min i det 4e hålet från änden räknat, den lösa "flärpen" har alltså 3 tomma hål. Drog ihop 1 steg till, men det kan inte funka, skenorna i luften.
Satt antistab-hjul, försökt få dom att ligga mot mattan i samma läge som "powder wedge" skulle hamna. Inte hunnit testa ännu. Tyvärr har ju pudret slagit ihop så vette tusan om man kommer fram till nåt? Har även satt hårdare fjädrar bak, reser mindre efter det. Men då var den väl mjuk med original (fet gubbe) :-D
 

krillnecks

Välkänd medlem
20 nov 2007
2.519
21
38
piteå
www.nogg.se
varit o kört en xm idag 154 ett par mil o den är ganska trevlig lekskoter som vill upp på rullen hela tiden så lekfaktorn är det inget fel på dock så anser jag pron som lättare att hanskas med tycker xmen uppför sig lite oroligt dock kan det vara en vanesak också när man inte är van maskinen :)
 

jockmus

Välkänd medlem
6 dec 2012
290
1
16
Kiruna
ja det är det hålet jag också kör. hårdare fjädrar ger nog mycket av den effekten, jag kör på 2ans läge bak nu men har nog fått lite annan utväxling på fjädringen... vill inte ha den studsig. hårdare fjäder innebär ofta att man måste ändra retur och så...

nästa år blir det att kolla på boggien lite mer, nöjd tillsvidare. kanske blir emotion från tom!
 

morris

Välkänd medlem
1 jan 2000
567
3
16
Gällivare
Den mjuknade fort i fjädringen, körde på hårdaste bak tillslut. Nu kör jag på 1an med hårdare fjädrarna. Den blir nog för hård om jag flyttar saxen så kör såhär tillsvidare. Bytt dämperiet nu, men inte provat än, gissar det blir en del justerande innan jag hittar rätt dock. Vill inte ha den hård ändå.