summit xm 2013

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
180 mil nu på samma rem. Inga fransar, sprickor el dyl. Fått justera upp remmen några gånger men ser ut att fungera 100 mil till. Kör skidorna på bredaste men ska flytta in dom då vi ska till jäckvik nästa vecka.

Allt fungerar klockrent, älskar att skotern gjort mig bättre!

Rytter

Medlem
26 feb 2009
16
0
1
Umeå
180 mil nu på samma rem. Inga fransar, sprickor el dyl. Fått justera upp remmen några gånger men ser ut att fungera 100 mil till. Kör skidorna på bredaste men ska flytta in dom då vi ska till jäckvik nästa vecka.

Allt fungerar klockrent, älskar att skotern gjort mig bättre!
Upplever du att det är någon skillnad på att köra på bredaste kontra smalaste? Har själv bara kört på smalaste än så länge.

summitfredde

Välkänd medlem
11 mar 2013
156
0
6
Frösön
hejsan! jag har en summit xm 154.. och jag är lite sugen på att sätta på pipa,burk och ypipe på den men vet inte va man ska ha? slp,spi eller nått annat märke! är ny här så vet inte om ni har snackat om det här förut?

mvh fredde

såg att det fanns en tråd redan om trim till etec! men om nån vet någe svara gärna där!:)

mvh fredde

Last edited:

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Nån som läst långtestrapporten av XM154" i Snowrider?

Tänkte mest på soppaförbrukningen.
Tankat 12 ggr, hälften av dessa har skotern dragit mindre än 2 L/milen.
Verkar som han verkligen använt maskin till vad den är byggd för...
Eller?

Men det är sjukt att de går att åka så billigt med dom när man kör lugnt.
Lägsta förbr. 5.36Liter på 3.72 mil =1.44L/mil

Snitt under säsongen på 4.21% olja är väl inte riktigt lika bra....

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.216
1.052
113
Stora Blåsjön

Eller?

Finns en anledning till att man slutat läsa skotertidningarna...

andhag

Välkänd medlem
27 dec 2009
1.151
24
38
hmm ingen myt direkt att skidoon drar mkt mkt mkt mindre än t.ex polaris.. jag har åkt med 3 skidoos hela vintern och de har vid exakt samma körning dragit 2L/mil där min assault dragit 3-4L/m.. en hel dags körning drog polarens 146 freerider 20 liter och jag fick i 33 i min...raviner, skrå, pudersurf, klättring.. ingen myt som sagt

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Upplever du att det är någon skillnad på att köra på bredaste kontra smalaste? Har själv bara kört på smalaste än så länge.
jag upplever att den inte är lika tippig. för mig som är van breda framvagnar så blir den lite mer förutsägbar. skillnaden är dock inte megastor.

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.216
1.052
113
Stora Blåsjön
För att du blir avundsjuk?.... :D skoja!
Det jag märkt efter några helger med alla 3 märkena representerade så har rmk:n och xm:en dragit väldigt lika, m8an något mer, vi har då legat på ca 6-7L/milen.
Sen verkar etecen gå att köra riktigt snålt om man riktigt finåker, men ska man bara finåka så är det bättre att köpa en 600 etec...

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland

Eller?

Är det lite hårt före brukar min ligga på strax över 2l/mil också trotts att jag bara kör lek körning.
Men förstår inte hur ni kan få era att dra 6-7l/mil???
Jag körde för någon vecka sedan i 1-2m ljup snö. var så mycket så jag körde fast på plan mark med min FR 146" Bara lek körning hela dagen + lite transport till och från fjället och då låg den under 4L milen.
Kör bara lek åkning i skogen och har aldrig fått den över 4L.

Tycker du det är mycket olja? 4.2% av 1.44L/Mil. Hadde du haft en Icke e-tec som kanske dragit 2-3 liter milen så hadde det blivit 2-3% olja!

Jag håller med att dom tar lite mycket olja ibland men folk måste lära sej att dom drar mindre soppa än andra skotrar så då kan man inte räkna i % till bränsleförbrukningen på samma sätt. Motorn behöver en viss smörjning oavsätt hur lite soppa den än drar.

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
41
Roknäs
Vad menar du? Frågade bara hur ni kör om ni får dom att dra 7L
Lät någ hårdare än jag menade.
Dom går billigara än andra tvåtaktare i samma klass.
Polarisarna drar mest (iaf när man kör lugnt)
Har ägt 3 Poo Cfi och ingen av dom har gått under 2,5 på ledkörning.

M800:an gick på 1,9 förra helgen och det är ju trevligt när man ska köra in remmar.

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Det jag märkt efter några helger med alla 3 märkena representerade så har rmk:n och xm:en dragit väldigt lika, m8an något mer, vi har då legat på ca 6-7L/milen.
Sen verkar etecen gå att köra riktigt snålt om man riktigt finåker, men ska man bara finåka så är det bättre att köpa en 600 etec...
Mja alltså jag kör i ett riktigt Ski-doo gäng och jag har aldrig ens hört om en 800 e-tech som tagit 6-7 liter per mil?

aldrig helt garanterat inte en chans tvärstopp att någon jag kör med ens varit i närheten av dom siffrorna!!

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.216
1.052
113
Stora Blåsjön
Mja alltså jag kör i ett riktigt Ski-doo gäng och jag har aldrig ens hört om en 800 e-tech som tagit 6-7 liter per mil?

aldrig helt garanterat inte en chans tvärstopp att någon jag kör med ens varit i närheten av dom siffrorna!!
Mycket fullgas och max 1km transportsträcka, kanske är något fel på maskinerna men det är vad dom brukar dra och dom verkar gå som de ska.

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
pja jag får väl köra hårdare helt enkelt!

det stämmer dock att skillnaden är mindre vid fullgas.

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Har inte fått min att att ta siffrorna som Asker säger, men 5L/milen har den tagit vid tung körning med nån enda kilometer transport till lekställena.

Snöån

Välkänd medlem
14 mar 2006
720
1
16
Dalarna
Har inte fått min att att ta siffrorna som Asker säger, men 5L/milen har den tagit vid tung körning med nån enda kilometer transport till lekställena.
ha låna mig den en dag så får du se.
Du vet ju vad vi säger att du smygkör mycket å inte dampflippar på gasen som vissa andra :)
å ändå tar den 5L milen så nog går det å få den att äta mer ....
Men vid finkörning ser man ju stor skillnad mot övriga märken....

sarrow

Välkänd medlem
1 jan 2000
316
0
16
Gagnef
Ingen som moddat om facket framför instrumentet för att få mer värme ?? Borde väl gå att få upp lite värme från motorutrymmet !!