summit xm 2013

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
ImageUploadedByTapatalk1364813777.521435.jpg reparerade tillfälligt i väntan på delar. 600:- för den delen ni ser nitad. 1000:- för frontbågen

Leafo

Välkänd medlem
7 dec 2012
982
1
16
Strängnäs, Messlingen
Frontbågen är ju på låtsas. Förstår att den ska vara vek nog för att ta det värsta av smällen och förhoppningsvis göra så andra, dyrare (både att köpa och meka dit), saker inte ska ge vika.

Men lite grövre kunde de allt vara, nu krävs det i princip inget för att trycka in en. Har tappat räkningen på hur många som krökts i gänget denna säsong.

Nästa år blir det att förstärka den, alt. köpa en grövre. Såg nån firma i USA som hade sådana till XM.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Fjärde remmen small i helgen...
Skitskotern tyckte att nu ska det smälla rejält, remmen blev småbitar, trådarna lindade in sig innanför primären, packboxen trasig.
Ridå....

Nu står den vid Åf, dom ska dra ett varv till med BRP om mina problem med remmar.

Fan, jag har inte köpt en 150hk maskin som inte ska tåla fullgas!
Vad lack jag blir...

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.624
99
48
Örnsköldsvik
Fjärde remmen small i helgen...
Skitskotern tyckte att nu ska det smälla rejält, remmen blev småbitar, trådarna lindade in sig innanför primären, packboxen trasig. Ridå....
Detta har ju vare ett välkänt problem på framförallt Rotax (Men kan tänka mig att det drabbar flera märken emellanåt?) sen 00-01, hur kan man 13år senare inte ha komme fram till något sätt att skydda sig emot problemet?

Ett tips är för övrigt att be dom kolla upp om veven är rak. 4 smällda remmar kan göra en del skada. Är ju trist om det blir totalras om 50mil...

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Är bara den sista remmen som small i ordets rätta bemärkelse.
De andra har bara dragit ut trådar ur remmen...

Är detta med trasig packbox bara ett Rotax-fenomen?
Hur ser det ut på polaris och Ac, är deras packbox mer skyddad?

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Är bara den sista remmen som small i ordets rätta bemärkelse.
De andra har bara dragit ut trådar ur remmen...

Är detta med trasig packbox bara ett Rotax-fenomen?
Hur ser det ut på polaris och Ac, är deras packbox mer skyddad?
Det är alltså så pass mycket mellan vevtappen och plåtbitsbrickan utanför radialtätningen, så att remsatana hittar dit?
På AC sitter ju TCLen där, och den är ju hyfsat tjock och tight mot vevtappen. Ska rätt mycket rester där innan det skiter sig. Tycker jag.
På F7an satt det en racklig gummiring utanför tätningen, men ändå i vevhuset. Inget dåligt påhitt, kanske?

FreeriderRossi92

Välkänd medlem
24 maj 2010
410
0
16
32
Sandviken/Torsby
Frontbågen är ju på låtsas. Förstår att den ska vara vek nog för att ta det värsta av smällen och förhoppningsvis göra så andra, dyrare (både att köpa och meka dit), saker inte ska ge vika.

Men lite grövre kunde de allt vara, nu krävs det i princip inget för att trycka in en. Har tappat räkningen på hur många som krökts i gänget denna säsong.

Nästa år blir det att förstärka den, alt. köpa en grövre. Såg nån firma i USA som hade sådana till XM.

Ja, originalbågen är ju ett skämt. Petar man på den så bucklas den.
Köpte en Skinz-båge till min gamla XP istället, och vilken skillnad! Klart mer hållbar, och var riktigt stabil. Ser ut som original men i grövre och starkare utförande.

Verkar även ha kommit till XM chassit nu. Bra med "vingarna" tycker jag, som kanske styr undan lite av det värsta.
http://www.dootalk.com/forums/topic/549951-new-skinz-front-bumper-for-the-xmxs/

leroy

Välkänd medlem
1 jan 2000
448
12
18
Är det någon som provat att shimsa på dämparna,ni som byter maskin vad byter ni till nästa år.

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Jaha då har man fått hem maskin igen efter packboxbyte.
Åf har gått igenom maskin och inte hittat några fel. Motorfästen och momentstopp sitter som det ska.

Svaret från BRP var att remproblemen beror på att jag inte haft snöfilter i fronten.
Bullshit!!!!
Det har inte varit sånt före nu på slutet när de två sista remmarna farit!
Jaja, dit med filter till nästa säsong så dom blir nöjda.
Blir spännande att se vad BRP kommer med för bortförklaring nästa år då jag har snöfilter och remmarna troligtvis pajar ändå.
To be continued...

Det är fan att man ska tycka det här med skoteråkning är så roligt, annars skulle man lagt av med det för länge sen...

callahan

Välkänd medlem
12 okt 2011
548
0
16
umeå
Åf har gått igenom maskin och inte hittat några fel. Motorfästen och momentstopp sitter som det ska.

Svaret från BRP var att remproblemen beror på att jag inte haft snöfilter i fronten.
Bullshit!!!!
Blir spännande att se vad BRP kommer med för bortförklaring nästa år då jag har snöfilter och remmarna troligtvis pajar ändå.
To be continued...

Det är fan att man ska tycka det här med skoteråkning är så roligt, annars skulle man lagt av med det för länge sen...
hade exakt samma problem som du, typ 100 mil på första tills den sprängdes, efter det så höll andra remmen 30 mil.
Packboxbyte och linjering av variatorerna var lösningen för mig, nu är jag inne på 70 mil med samma rem

Mr Summit

Ny medlem
11 nov 2012
4
0
1
Jamtland
Vilket jäkla svar, varför sitter inte det filter där då från början!
Den är ju gjord för att köras i djup snö.
Min packar oxå bra med snö in under pipan, måste i med ngt filter där efter säsongen.

callahan

Välkänd medlem
12 okt 2011
548
0
16
umeå
och måste även säga att snöfiltret till luftburken är av sämsta jävla kvalité, 2 av mina polare som kör xm har också fått hål i sina filter.
hur fan kan man göra dom så dåligt då skotern är gjord för att köras bland träden??

summitfredde

Välkänd medlem
11 mar 2013
156
0
6
Frösön
Ja, originalbågen är ju ett skämt. Petar man på den så bucklas den.
Köpte en Skinz-båge till min gamla XP istället, och vilken skillnad! Klart mer hållbar, och var riktigt stabil. Ser ut som original men i grövre och starkare utförande.

Verkar även ha kommit till XM chassit nu. Bra med "vingarna" tycker jag, som kanske styr undan lite av det värsta.
http://www.dootalk.com/forums/topic/549951-new-skinz-front-bumper-for-the-xmxs/
fan en sån båge måste man ju köpa! nån som vet on nån svensk handlare eller sida som säljer dom??

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
285 mil på samma rem. dock har jag skurit bort en tråd vid 250 mil. kör helt utan snöfilter.

Snöån

Välkänd medlem
14 mar 2006
720
1
16
Dalarna

Bullshit!!!!
To be continued...

Oväntat svar av grisarna. NÄ !
Det enda man kan glädjas åt är att alla märken (nästan) kommer med bortförklaringar när det sprutar rem så fort man använder maskin.
Snart får man tömma kakburken på mynt å köpa sig mer remmar igen :)

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
En kompis har en PRO RMK 2012 som första remmen höll 30 mil på så är inte häller bara skidoo som har problem. Däremot är det för det är helt öppet intill varatorerna genom fotholken.
Däremot är problemen mycket mindre nu men vid tung skogskörning så blir det slitage.

Min rem har nu hållt i 60 mil å det tycker jag är fullt godkänt med tanke på vad den fått smaka.
Då är det bara en frans som släppt men bytte ändå så man slipper stå på fjället å jävlas.

Snö filter i fronten gör nog det hela sämre. Då begränsar man det igentligen enda luftintaget på skotern.

Kanske detta skulle vara nått. Vanliga ventelationer med filter är inget jag direkt tror nått på.

post-108114-13637348606434.jpg