Phazer timbersled 151"

albatraoz

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.164
23
38
Greenwich
Pratade med dem på modshop i dag igen, väldigt trevlig, norrländska är ju sjukt ro-givande!

Stötfångaren verkar bli i silver isf svart (skulle utgå ur sortimentet?, men de säljer ju fortfarande phazers så jag tycker det verkar märklig men den kan ju ha sålt sjukt dålig och det låter ju inte helt otroligt.. ) men det går väll att lösa efterhand och resten verkar gå att skaka fram mest anti-stab kittet som spökar.. Jag surfade runt lite i jakten på alternativ men de flesta amerikanska sidor verkar vara out of stock på grejjerna också..

albatraoz

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.164
23
38
Greenwich
Verkar vara rätt vanligt tydligen att man slutar sälja eftermarknadsdelar när de börjar sälja för dåligt..

Börjar nästan ångra att jag inte köpte chris stötfångare nu när jag inte får detta precis som jag vill och endå måste pulverlacka... Anledningen till att jag köper allt färdigt är ju att jag inte har tid att fixa med nått...

albatraoz

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.164
23
38
Greenwich
Min stötfångare finns fortfarande kvar ;)
är bra sugen men jag har ju beslutsångest ang småsaker :)

ska fundera en vända och återkomma.. är ju riktigt sugne på testa yamahas (tycker den viker sig så snyggt över tunneln :) men inte helt 100 längre..

albatraoz

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.164
23
38
Greenwich
De ringde från modshop.se nu och allt utom antistabkittet fanns nu och skulle skickas idag elller på måndag så det blir ju bra!

albatraoz

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.164
23
38
Greenwich
Skaffade mig onödigt jobb då jag började flytta bumpstoppsen på skenorna när de skulle sitta kvar.. whoooo vad skoj!

albatraoz

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.164
23
38
Greenwich
Här var min fundering som resluterade i losstagning av stoppgummina, flytt, montering, losstagning och tillbakamontering (på en sida i vart fall). Tyckte det så konstigt ut att timersleds stoppklossar inte träffade gummikuddarna.. Visade sig att jag inte riktigt var på banan med hur det funkade då det efter visst funderande även hos timbersled kom fram till att när fjädringen bottnar så är alltid "glid" funktionen i botten och då är hela alltet lite längre bak och träffar kuddarna.. så alles got (framflyttad på vänster sida på bilden dvs höger skena)

Fick så hem lite mer grejjer.. Efter en uppfriskande match pingis packades det upp :)

Köpte från modshop.se funkade mycket bra även om det inte gick att få tag i något anti stab kit (har kollar runt och verkan bannemig slut överallt??) Och stötfångarna blev silver isf svart men den har ju utgått ur sortimentet vad det verkar så man kanske får vara nöjd (talar kanske för en updatering av phazern nästa år? Ni betalda grävande journalister borde ju kunna hitta något form av mönster i hur mycket tillbehör som slutas tillverkas för en modell och om det betyder att en ny modell kommer nästa säsong ja lagertömning alltså..

Hade uppfattat priser på duponts slidesen fel.. trodde 600 kr var för två men det var styck :) hahah bäst att dom är magiska så man flyger fram :)

Är också mycket spänd på yamahs egna 12v uttag, installationsanvisningarna är på typ 20 sidor men är ju bara en kontakt och ett förborrat hår i plasten :) lär väll ha många applikationer men ska bli skoj att se, har läst en hel del negativt om det på det fantastiska nätet..

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Pratade med Dennis idag på Minab och dom hade hårdtestat dom nya slidesen ifjol och inte lyckats få dom brända....inte ens på is och dom hade tydligen testat med bara vändhjulen monterade i boggien. Minns inte om det var på en Nytro eller Apex som dom hade testat. Så tydligen skall dom hålla mycket bra

albatraoz

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.164
23
38
Greenwich
Pratade med Dennis idag på Minab och dom hade hårdtestat dom nya slidesen ifjol och inte lyckats få dom brända....inte ens på is och dom hade tydligen testat med bara vändhjulen monterade i boggien. Minns inte om det var på en Nytro eller Apex som dom hade testat. Så tydligen skall dom hålla mycket bra
Låter lovande och jag har också faktiskt bara hört possitiva omdömmen!

albatraoz

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.164
23
38
Greenwich
Fick lite tid över idag och gick på det minsta först.. 12v uttaget

Först var det själva delen. Inget speciellt med den, till någon annan yamaha än phazer enligt instruktionsboken men står som reservdel även på phazer

Fördelen med orginal är väll att kontakten på 12v uttaget passar rakt på.. Av med den övre sidokåpan och hitta den enda pluggade kontakten..

Öppna 12v uttaget och skruva av låsringen

Ur med gummipluggen i hålet i plasten vid styret och i med grejjerna. Är en skåra i plasten och en i uttaget så det går bara att sätta på ett sätt..

Den pluggade kontakten är består av en blindkontakt med pluggade ändar. Det är inte gummipluttarna som ska bort utan hela "kontakten". Så här ser det ut när blindpluggen är borta..

så var det klar. Det tog kanske 15 minuter från start till mål så en trevlig snabbfix, rekomenderas varmt! Kvaliten på uttag och funktion får jag väll återkomma om till våren :) Sen att uttaget var sjukt stor som en 80-tals kontakt får man väll leva med..

En helt annan sak, Chris kör du med anti stab hjul?

albatraoz

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.164
23
38
Greenwich
Modshop hörde av sig och hade fått tag på antistabb kitt så då är det på gång.. better safe than sorry gissar jag :)

albatraoz

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.164
23
38
Greenwich
Antistabb kittet var till nytron och för bred, tog det endå så får vi se om jag får tid att fixa det eller om jag spar det till sen.. i övrigt så har ju go pro 3 släppts så det lär bli köp på den i USA när jag är där.. annars så regnar det in i skotergaraget vilket = mer jobb åt mig :(

albatraoz

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.164
23
38
Greenwich
Så kom då antistab kittet.. Ser fint ut och med en bruksanvisning skriven på skrivmaskin så borgar det ju för god kvalitet och good workmanship :)

Som sagt kitter är till en nytro och jag vet inte vad det är för skillnad mellan boggiena och har lite svårt att få fram nått vettigt.. Men visst lägger man det på railsen så är den kanske 5mm bredare än phazerns boggie. De yttre hjulen hamnar där de ska...

Det blir ju ca 2.5 mm på vardera sida (om ens det) och det känns ju sjukt märkligt att man skulle gjort boggies olika breda med den lilla diffen då man ju lär göra separata stag för varje modell? Någon som har koll på detta??

Ganska säker på att man skulle få in dem längst fram i boggien det är lite mindre diff där än på mitten där jag kollade. Men hade ju varit bra att ha lite koll och om det är nödvändigt får man väll svarva ner dem gissar jag men som sagt är det verkligen någon skillnad??

Last edited:

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
Kolla denna axel:8ES-47485-00-00,d är nedre axeln för balata remmarna,är då samma på 08 nytro mtx,som phz mt-08,då borde ju rimligtvis avståndet mellan skenorna vara samma?

albatraoz

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.164
23
38
Greenwich
Kanon, har fått bekräftat att det är samma så det ska passa! Hade jag tänkt på att jämföra reservdelsnummren så hade det kanske gått upp tidigare :) Ev blir det montering ikväll om bara kidsen somnar...snön närmar sig har jag hört :)

albatraoz

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.164
23
38
Greenwich
Tog bort de gamla skydden för skenorna

Tyckte att hålen för skydden satt bra till så borrade bara upp dem till önskad storlek och monterade hjulen

Är inte helt övertygad om funktionen som det ser ut nu även om hjulen sticker ut längre än skenorna. Vill nog kapa av spetsarna på skenorna också så man får lite mer marginal mot hjulen och en vinkel som inte ser ut som att vara gjord för att kapa mattor :)

albatraoz

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.164
23
38
Greenwich
Snön började falla här i dalarna så när babyn sov passade jag på att kapa av spetsarna på skenorna så att det finns lite marginaler kring anti stabb hjulen.. Jag tycker vinkeln känns bättre nu jämte förrut även om det säkert gått bra som det var..

Nu ska bara allt skruvas på igen och stötfångaren pulverlackas så är jag väll klar.. borde bli lagom tills snön kommer :)

albatraoz

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.164
23
38
Greenwich
Sjukt besviken över att jag inte fick tag i en go pro 3 kamera (black edition) när jag var i USA :(

Missade dessutom 2 dagar med 3 dm snö.. sägs att grannen körde lite skoter på gården, men allt var borta när jag kom hem..

albatraoz

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.164
23
38
Greenwich
Det går långsamt med skotern men det går i vart fall frammåt. Idag åkte dupont slidsen på. JAg tycker de är 1cm för korta även om de är till en 144 boggie så de borde passa.. Men det lär fungera utan problem med tanke på vändhjulen mm men endå.. Ev kanske Nytron har främre fästet lite längre bak??

Ska bli spännande och se om de lever upp till förväntningarna!