Två svar på nya frågor som ställts här idag.
1. Varför finns inte dessa högre koncentrationer additiv i bensinen redan idag?
Eftersom den mesta bensinen i Sverige används i t.ex. bilar (lägre luftfuktighet än t.ex. marin miljö eller på/i snön) inom några veckor behövs inte mer additiv för de flesta brukarna.
Folk vill ha så billig bensin som möjligt, och i dessa tillämpningar behövs inte mer additiv.
Att ha extra pumpar på mackarna med "hållbarare" bensin är logistiskt svårt (många mackar fixar inte ens att ha 98-oktan idag).
Att tillsätta bränslestabilisator är ett enkelt, billigt och bra sätt för att kunder som ville förvara bensinen en längre tid eller använda bensinen i miljöer med extra hög luftfuktighet.
Då betalar man lite extra för additiven och får bensin som håller.
Förut hade t.ex. Shell en bränslestabilisator på hyllan i många mackar i Sverige.
Detta ihop med andra delar av Shells sortiment försvann när ST1 tog över Shell mackarna i Sverige.
STA-BIL tillverkar fortfarande "Shell" bränslestabilisator i USA, men den finns inte längre på Shell i Sverige vad jag vet.
Bränslestabilisator finns dock att köpa hos i princip alla auktoriserade verkstäder inom skoter, mc, båt, bil, mm och även i vanlig fackhandel som Mekonomen, mm.
"Alla" som jobbar med motorer känner till det här med bränslestabilisatorer, men det har ännu inte nått ut till den bredare allmänheten. Inom något eller några år kommer folk veta att man ska tillsätta bränslestabilisator i vissa specifika fall (t.ex. långtidsförvaring) precis som att folk vet att man ska byta olja i vissa intervall.
2. Bensin, Etanol och plast / gummi
Nu är vi inne på kemi, jag ska försöka förklara förenklat. Olika vätskor, som t.ex. vatten, bensin eller etanol, reagerar med eller löser upp olika ämnen beroende på hur kemin fungerar mellan dessa ämnen.
Att t.ex. etanol kan lösa upp vissa ämnen som bensin inte löser upp är inget konstigt. Det finns även ämnen som vanligt vatten kan lösa upp som inte bensin reagerar med.
Vissa plaster och gummin reagerar inte med bensin men gör det med etanol. Inget konstigt med det. Etanol är ett välkänt bra rengörings och lösningsmedel.
MEN det finns massor av plaster och gummiblandningar som fungerar jättebra ihop med etanol. Så har man rätt sorts plast / gummi så är det inga problem med etanol.
Inget konstigt, och inget problem för de flesta.
MEN för den som får en dyr nota från verkstan för att hans bilmotor pajat pga att gummi / plasten inte tålde etnaolblandad bensin är det så klart en stor grej.
För de allra flesta är det dock inga som helst problem och är man orolig kan man t.ex. fråga sin auktoriserade verkstad eller söka på nätet vad som gäller för just sitt fordon.
1. Varför finns inte dessa högre koncentrationer additiv i bensinen redan idag?
Eftersom den mesta bensinen i Sverige används i t.ex. bilar (lägre luftfuktighet än t.ex. marin miljö eller på/i snön) inom några veckor behövs inte mer additiv för de flesta brukarna.
Folk vill ha så billig bensin som möjligt, och i dessa tillämpningar behövs inte mer additiv.
Att ha extra pumpar på mackarna med "hållbarare" bensin är logistiskt svårt (många mackar fixar inte ens att ha 98-oktan idag).
Att tillsätta bränslestabilisator är ett enkelt, billigt och bra sätt för att kunder som ville förvara bensinen en längre tid eller använda bensinen i miljöer med extra hög luftfuktighet.
Då betalar man lite extra för additiven och får bensin som håller.
Förut hade t.ex. Shell en bränslestabilisator på hyllan i många mackar i Sverige.
Detta ihop med andra delar av Shells sortiment försvann när ST1 tog över Shell mackarna i Sverige.
STA-BIL tillverkar fortfarande "Shell" bränslestabilisator i USA, men den finns inte längre på Shell i Sverige vad jag vet.
Bränslestabilisator finns dock att köpa hos i princip alla auktoriserade verkstäder inom skoter, mc, båt, bil, mm och även i vanlig fackhandel som Mekonomen, mm.
"Alla" som jobbar med motorer känner till det här med bränslestabilisatorer, men det har ännu inte nått ut till den bredare allmänheten. Inom något eller några år kommer folk veta att man ska tillsätta bränslestabilisator i vissa specifika fall (t.ex. långtidsförvaring) precis som att folk vet att man ska byta olja i vissa intervall.
2. Bensin, Etanol och plast / gummi
Nu är vi inne på kemi, jag ska försöka förklara förenklat. Olika vätskor, som t.ex. vatten, bensin eller etanol, reagerar med eller löser upp olika ämnen beroende på hur kemin fungerar mellan dessa ämnen.
Att t.ex. etanol kan lösa upp vissa ämnen som bensin inte löser upp är inget konstigt. Det finns även ämnen som vanligt vatten kan lösa upp som inte bensin reagerar med.
Vissa plaster och gummin reagerar inte med bensin men gör det med etanol. Inget konstigt med det. Etanol är ett välkänt bra rengörings och lösningsmedel.
MEN det finns massor av plaster och gummiblandningar som fungerar jättebra ihop med etanol. Så har man rätt sorts plast / gummi så är det inga problem med etanol.
Inget konstigt, och inget problem för de flesta.
MEN för den som får en dyr nota från verkstan för att hans bilmotor pajat pga att gummi / plasten inte tålde etnaolblandad bensin är det så klart en stor grej.
För de allra flesta är det dock inga som helst problem och är man orolig kan man t.ex. fråga sin auktoriserade verkstad eller söka på nätet vad som gäller för just sitt fordon.