EZ ryde boggie kopia

DaGmarDasK

Välkänd medlem
11 apr 2010
564
1
18
falun
bygg förlängningar då, har du lyckats mecka ihop en hemmabygd boggie så borde detta vara rena barnleken för en händig kille som dig!
alternativt skaffa noslip.

minisillen

Välkänd medlem
3 nov 2011
1.426
0
16
borlänge
bygg förlängningar då, har du lyckats mecka ihop en hemmabygd boggie så borde detta vara rena barnleken för en händig kille som dig!
alternativt skaffa noslip.
jag vill ju ha noslip men vet inte om ja måste ändra på nått då jag måste iallafall byta matta

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
det ända du måste ändra på är att pressa lös defintliga drivhjul och pressa dit dom nya och ev fixa en liten förlängning så du kan spänna mera.

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
Problemen du har nu är pga lite olika saker.

1. Attack vinkeln, lite svårt för oss att se, men ju tvärare attack-vinkel mattan har, desto mindre grepp har drivhjulen om mattan, du ser på bilden jag bifogat.

2. Storleken på drivhjulen, istället för att använda no-slip drivhjul var tidigare alternativet att använda drivhjul med så stor diameter som möjligt, för att få in fler medbringare på drivhjulen.
- Detta medför även lägre attackvinkel mot snön, de större drivhjulen alltså.

3. Bristen på en sträckande funktion i boggiens geometri.
- Just nu så åker boggien nästan rakt upp i chassiet, som jag visat tidigare i skissena. Ez Ryde boggien, ifall du kikar på den så har den ett spår som skenorna tillåter svingen att vandra i.
När vandrar den då?
Jo när det kommer ett gupp så att den främre dämparen börjar vilja komprimeras, hade inte spåret funnes så hade boggien som din vandrat direkt nästan uppåt. Det som istället spåret tillåter är att innan dämparen komprimeras så är minsta motståndet att skicka skenorna bakåt, när mattan spänner imot och skenan till sist stannar i spåret då först så komprimeras dämparen.

Denna bakåtsträvande funktion är den som spänner mattan i boggien.

Du kan ju inte ge upp än, du trodde väll inte att de skulle funka på en gång va?

Här har du grön markerat var deras hål sitter..

Här har du en enkel skiss som visar fördelar med att ha boggie skenorna längre bak i förhållande till drivhjulen-

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Det är ju inte "lösa bultar" som glider i de där hålen. Och det blir inte heller någon skallerorm då det ska vara tajt med bussningar samt "trycker" bakdämparen emot "hela tiden".

Det blir inte någon slaghammare av det hela.

minisillen

Välkänd medlem
3 nov 2011
1.426
0
16
borlänge
Det är ju inte "lösa bultar" som glider i de där hålen. Och det blir inte heller någon skallerorm då det ska vara tajt med bussningar samt "trycker" bakdämparen emot "hela tiden".

Det blir inte någon slaghammare av det hela.
ok om ja nu ska göra det hur mycket för ja fräsa ut samt förstärka ?

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
I ett första skede så skulle jag rekommendera dig att försöka tillverka en bit i stål som ser ut såhär.

2 M8 bör räcka i prototypstadiet, sen så för hålet så får du ta stål imot stål tills vidare, enklast så, för stål imot aluminium blir nog mindre vackert.

Jag vet inte riktigt hur de ser i på riktigt där nere, och har inte tid för en djupdykning just nu. Så visar detta lite som en tankegång bara!

dvs. tillverka denna ochg bult fast den i boggieskenan.
så att glidområpdet kommer ovanför skenan.

minisillen

Välkänd medlem
3 nov 2011
1.426
0
16
borlänge
I ett första skede så skulle jag rekommendera dig att försöka tillverka en bit i stål som ser ut såhär.

2 M8 bör räcka i prototypstadiet, sen så för hålet så får du ta stål imot stål tills vidare, enklast så, för stål imot aluminium blir nog mindre vackert.

Jag vet inte riktigt hur de ser i på riktigt där nere, och har inte tid för en djupdykning just nu. Så visar detta lite som en tankegång bara!

dvs. tillverka denna ochg bult fast den i boggieskenan.
så att glidområpdet kommer ovanför skenan.
Ok då ska ja ficksa det hoppas det funkar hur långt bör själva spåret vara så det inte blir för mycket?

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Ta bort dämparen bak och montera boggiet i fasta punkter som motsvarar skoterns fästpunkter.

Lossa sedan bakre svingen från boggiet och låt bultarna till svingen vila på boggieskenorna. Lyft sedan bakkanten av boggiet så högt du vet att det kan fjädra, så borde du se hur långt fram/tillbaka bulten rör sig och då vet du hur långt hålet i "glid stålet" ska vara.

Efter detta skulle jag montera "mattspännings skruvar" längst bak på "glidstålet", så att du kan justera in justerskruven för att bestämma hur långt bak svingen ska kunna glida. På så sätt borde du kunna ställa in hur hårt kopplat boggie ska vara.

Endast teorier här i tv-soffan. Någon som orkar tänka efter kan rätta mig.

minisillen

Välkänd medlem
3 nov 2011
1.426
0
16
borlänge
Ta bort dämparen bak och montera boggiet i fasta punkter som motsvarar skoterns fästpunkter.

Lossa sedan bakre svingen från boggiet och låt bultarna till svingen vila på boggieskenorna. Lyft sedan bakkanten av boggiet så högt du vet att det kan fjädra, så borde du se hur långt fram/tillbaka bulten rör sig och då vet du hur långt hålet i "glid stålet" ska vara.

Efter detta skulle jag montera "mattspännings skruvar" längst bak på "glidstålet", så att du kan justera in justerskruven för att bestämma hur långt bak svingen ska kunna glida. På så sätt borde du kunna ställa in hur hårt kopplat boggie ska vara.

Endast teorier här i tv-soffan. Någon som orkar tänka efter kan rätta mig.
det går vell också att montera den i tunnel på skotern och låta den lägga sig i backen

Last edited:

minisillen

Välkänd medlem
3 nov 2011
1.426
0
16
borlänge
Om du vill palla upp skotern så den alltid står "vågrätt" samt hela tiden lyfta upp mattan så.
jaha nej det palla ja nog inte sen har jag inte verktyg för att kunna tillverka en sådan platta finns det nån här som skulle kunna ta på sig det jobbet

BiG

Välkänd medlem
15 feb 2005
832
0
16
Åsele
jaha nej det palla ja nog inte sen har jag inte verktyg för att kunna tillverka en sådan platta finns det nån här som skulle kunna ta på sig det jobbet
Kan nog hjälpa dig med plåten. PM:a om du är intresserad.

minisillen

Välkänd medlem
3 nov 2011
1.426
0
16
borlänge
Tjena ja ja prova att montera den igen idag fast längre bak vilket slutade med en knäckt sving otroligt. Vad gör jag nu ska jag kasta den eller förstärka den tänkte annars bygga om den till två kortare svingar men min fundering är då måste inte dom vara exakt lika långa då?

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Knäckt sving tyder på att någonting i geometrin inte stämmer eller att det är underdimentionerat.

Min gissning är fel geometri.
Bild på hur det slutade?