NyPro - Pro Rmk Nytro + lite annat

Freddson

Välkänd medlem
6 mar 2009
1.018
0
36
Vaplan
De e på orginal utblåset.
På slipon var det runt 31,32mm, blir att göra som du,gå ut med samma diameter som innerröret.

Freddson

Välkänd medlem
6 mar 2009
1.018
0
36
Vaplan
Nja lite högre än orginal på torrgasning i garaget,då snön lyser med sin frånvaro så har jag int provat.
Lite grövre ljud,

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Idag tog jag tag i elsystemet.
Jag har kopplat in bakljus, bromsljuskontakt, batterikablarna tillverkat ett litet fäste till startrelät och gängat för jordpunkter.
Sen började jag klamra upp härvan och har fått slitsa upp den på några ställen för att vissa kablar ska hamna bättre till.

Det här är nog det billigaste sättet att få full tank på. Jag kommer ju inte använda Nytrons bränslegivare så jag ersatte den med ett motstånd jag hade liggandes ( överkurs med en 5 wattare men det fanns i mina gömmor)

Lite krympslang över.

En jordpunkt i chassiet.

En liten översikt.

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Nu börjar det närma sig uppstart..
Kopplade in handtagsvärmrna (men har inte monterat dom)
Kopplade in kylarslangarna.
olja och glykol påfyllt, elsystemet istort sett färdigt (inga felkoder och motorn går runt på startmotorn)
Så nu har jag två frågot: jag har det klassiska glappande startrelät, finns det någon quickfix för det eller är det bara byta ?

Sen undrar jag om lyset hoppar igång först efter motorn startat eller man ska ha det på läge ett på nyckeln ?

Avgassystem, bränslesystem och batterihållare sen borde det gå provköra.

JiBe

Välkänd medlem
2 feb 2008
816
1
16
Kåge
Lyset tänds när skotern startar.

Ang. startreläet så är det nog bara att byta ut om det har börjat jävlas. Blir bara värre med tiden annars.

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Det blir att byta startrelät, den klickar men skickar ingen ström till startmotorn mest hela tiden.
Jag klickade hem ett piratrelä på ebukten för 146:- med frakt iofs. till en RS Viking men den ska nog gå att koppla in.

Hittade billiga luftfilter på Biltema (Till fiddy) som passar på spjällhusen dom är bara tillfälliga tills stressfläkten ska in blir nog inte så många mil med dom.
Jag ska se om jag kan få dit "snablarna" mellan fitrena och spjällen, men det blir lite nog lite trångt.

Är det någon som har koll på hur mappningen ser ut till Nytro med öppnare avgas och filter? är det mer soppa över hela registret och hur mycket isåfall ?

Jag funderar om man ska öka på soppatrycket litegrann för att iaf. inte gå snålt då jag inte har någon Powercommander eller likande, jag är inte ute efter att optimera den i denna konfiguration då det ändå blir turbo sen.

Bild på kylslangarna.
Den övre var lite kort men jag kommer att fixa det sedan när jag moddar termostathuset. Idag kör jag med inline påfyllningslock från en V-max men nackdelen med den är att den hamnar lite dumt till och att den har en smalare anslutning på ena sidan så det blir en liten strypning.
Jag kommer att svetsa på en rörstump från locket på termostathuset och ha påfyllningen där.

Kim.J

Välkänd medlem
27 nov 2011
523
0
16
Funäsdalen
Jävligt imponerad över hur snabbt bygget har fortskridit. Önskar att jag hade hälften av din tid, motivation och skicklighet.

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Jävligt imponerad över hur snabbt bygget har fortskridit. Önskar att jag hade hälften av din tid, motivation och skicklighet.
Tack !
Trodde inte det skulle bli uppstart till den här vintern men det har rullat på bra.

Tillverkat en batterihållare.

Limmat fast gummi som batteriet vilar på.

Det är även gummi på undersidan mot kylaren.

Jag gjorde distanser ner till tunneln av resterna från styrstaget som jag kapade. väntar tills tanken är monterad innan jag skruvar fast hållaren.

en var det dags att fixa till Slip on dämparen.

Klippte ut en remsa.

Försöka få den någorlunda rund.

Fyndade en stegmuff som jag kunde använda en del av som utblås.
Inpassning av min plåtremsa.

Kapat till en till plåtbit och hålsågat den för utblåset.

Klippt till plåten.

Och stekt ihop allt.

Plockade isär allt och packade om dämparen.

Monterat och klart.

Det blir intressant att höra hur mycket den låter.

Last edited:

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Hade ett litet filter liggandes men det hade för liten slanganslutning.
Filtret gick inte att plocka isär så jag ville inte borra upp hålet då borrspån i ett filter inte låter som en bra ide.
Jag lyckades bryta bort den gamla anslutningen och jag klippte upp små flikar som jag vek upp tills röret gick i sen blev det en rejäl laddning epoxy.

Monterad, den är precis som luftfiltren tillfällig.

Bränsletrycksregulatorn monterad.

Sen fortsatte jag med tanken.

Rengjorde den invändigt och sen monterade jag den lilla plugg som jag fått svarvad då jag inte kommer använda hålet som finns där, givetvis med en ny gummibussning.

Ventilationsslangen monterad, ny gummibussning här också.

Slangar och pick up:er monterade.
Jag kommer att prova Arctic Cat pumpen men sen kommer det bli en med större kapacitet och då blir det lite omdragning av slangarna och en bränsle pick up till mot höger framsida av tanken.

Last edited:

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Började lite smått på grenröret idag, det är lite pyssel med att slipa prova slipa prova igen slipa mer osv.
Det hade varit enklare om det var raka rör då hade jag kunnat använda min rörnotcher.

När grenröret är klart blir det att göra avgassystemet med ljudämpare och sedan är det provstart.

Siralopne

Välkänd medlem
17 nov 2010
2.032
0
36
Tror det var i vintras någon visade upp en hemmagjord bergshäst där på mässan, den behöver ju inte vara helt klar för att visa upp ;-)

Helt sjukt lite snö, tragiskt.

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Slipade vidare och svetsade grejerna.
jag måste införskaffa en gaslins till svetsen så man kan köra med mer utstick på elektroden.
Det var lite svårt att nå överallt så jag körde långt utstick och avskärmade så gott jag kunde med alu.folie och vräkte på med gas.

Last edited:

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Jag har mailat ansvarig för mässan och jag kommer få en plats att stå på.
Om inget oförutsett händer kommer jag stå där så då är det bara komma förbi och kika och snacka med mig.

Tror det var i vintras någon visade upp en hemmagjord bergshäst där på mässan, den behöver ju inte vara helt klar för att visa upp ;-)

Helt sjukt lite snö, tragiskt.