NyPro - Pro Rmk Nytro + lite annat

morris

Välkänd medlem
1 jan 2000
567
3
16
Gällivare
är det samma armar i 3900an? Boggien ser rätt annorlunda ut i geometrin. 3700an överest har väl samma geometri som korta pps som jag förstått det



Grovt sett är väl boggien bakflyttad och Bakre armen framflyttad. Ska kolla lite mer vad som egentligen skiljer. Tänkte mest att du har dina findämpare färdiga. Skulle vart kul med en pps (som funkar i snö) i lätt material.

Har bara hunnit prova mina Asa nån mil, verkar klart lovande, kunde bomba på imponerande hårt. Men nu står maskinen med trasig kylare :-\
 

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
DS Är närmare Korta än Långa PPS.
Nu i år ska alla BD ha DS geometrin men tidigare BD tror jag ser lika ut som de flesta XTrim.
Är inga problem att få en lång PPS att gå bra i snö. Problemet blir när du har kört fast så är det så lång fjädringsväg att maskinen inte går att lyfta bak. Och ett annat bekymmer är att i vissa fören så rensar den snö rätt så dåligt.
att bygga i lätt material är nått som ni borde satsa på. Komplett DS 3900 Boggie väger 35.
En lite del av övervikten är överdrivet grova skruvar. Sen så tror jag bestämt att man klarar sig utan delen som vrider centerdämparen på en lössnömaskin.
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Kul att du fått dämparna, har du nåon mer info om hur dom känns ?

Mindre kul med kylaren, är det främre ?
Går det svetsa på plats eller är den skrot !

Grovt sett är väl boggien bakflyttad och Bakre armen framflyttad. Ska kolla lite mer vad som egentligen skiljer. Tänkte mest att du har dina findämpare färdiga. Skulle vart kul med en pps (som funkar i snö) i lätt material.

Har bara hunnit prova mina Asa nån mil, verkar klart lovande, kunde bomba på imponerande hårt. Men nu står maskinen med trasig kylare :-\
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Här ser man namnet den till slut fick "Frankensled" inspirerat av Frankeinstein som var ihopsatt av delar från flera olika människor.

 

morris

Välkänd medlem
1 jan 2000
567
3
16
Gällivare
Blir jävligt läckert, bra färgval!

Blir nog att smälla ihop min körbar nästa vecka, så Får Jag ta å fixa den helt efter säsongen. Nu vill jag köra! Ska ta en rejäl ledtur så Dämparna får arbeta :)
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Läcker! Riktigt snyggt.
Blir jävligt läckert, bra färgval!

Blir nog att smälla ihop min körbar nästa vecka, så Får Jag ta å fixa den helt efter säsongen. Nu vill jag köra! Ska ta en rejäl ledtur så Dämparna får arbeta :)
Tack ska ni ha, jag har ju så lite Arctic cat grejer på den (huvudbromscylinder och bränslepickuper) så det blev kulören från dom också :)

jag blev riktigt nöjd, ett stort tack till Mattias på Smw kit för hjälp med design.


 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Oj oj oj... gott om plats är det ont om..



Här tar övre kanten av kolfiberdämparen i sidokåpan, jag måste montera dämparen lite lutande. Men det blir morgondagens bekymmer. Jag ska sova på saken.

 

daniela

Välkänd medlem
29 mar 2010
148
0
16
kiruna
varför tog du inte ASA dämparna med yttrebooster? går det inte att få dit dom eller är det sån prisskillnad?

glömde sätta dit förbannat bra gjort med bygget!
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Riktigt, riktigt snyggt och bra jobbat!
Tack ska du ha !
Jag håller med det du skriver i din signatur.

Fick ihop avgassystemet och lindade det i avgasbandage, skyddade även kylarslangen och tändspolarna med alutejp och en bit avgasbandage, sen tejpade jag hela framsidan av tanken med alutejp.
Gjorde ett fäste från "batterihyllan" upp till avgasröret som fästs runt röret med ett slangklammer.

Jag har inte lagt ner allt för mycket möda på avgassystemet då det kommer att bli ett nytt när turbon skall dit.









Sen demonterade jag den kassa bränsletrycksregulatorn och gängade dit en av slanganslutningarna och tryckmätaren från den i en bit aluminium, så jag fick mig en bränsletrycksmätare som jag kan använda när jag ska justera in den nya btr:en som saknar tryckmätare.

imorgon hoppas jag bli färdig med bränslesystemet, få dit tank, pyramidstag och batterilåda.
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
varför tog du inte ASA dämparna med yttrebooster? går det inte att få dit dom eller är det sån prisskillnad?

glömde sätta dit förbannat bra gjort med bygget!
Tack !

Det finns en viss justermån på dom utan yttre booster också. man gängar in den stora "muttern" upp mot 2 varv.
Men känner man att man vill ha mer går det ju uppgradera dom, det är inte platsbrist iaf.
Den bakre boggiedämparen har jag med yttre booster.
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Efter tank och pyramidstagen monterats skruvade jag dit batterihållaren och kopplade in batteriet. Sen blev det en liten provtur runt gården i kylan.

 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Efter provturen justerade jag styrningen och skruvade dit damaskerna vid styrstagen.

sen tog jag tag i bränslesystemet.


bränslepump och filter.

 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Filter och pump monteras ihop på bänken, sedan skruvade jag dit paketet på vänstra främre pyramidstaget och drog om slangarna.(glömde ta bild på det)


 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Nu blev det 4 st. Bränslepickuper istället för tre.
Slängde in allt i tanken och kollade så jag fick bränsletryck och sen monterade jag på alla kåpor och huven sen var det dags att ta kväll, imorgon ska jag ta första provturen med kåpor och huv monterat.