NyPro - Pro Rmk Nytro + lite annat

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Fixat ett 110mm rör och dämpmaterial från Mcx.
Jag ska slitsa upp röret och försöka klämma ihop det till rätt dimension och svetsa ihop det.
när det är gjort är det nästan ingenting kvar av Biltema dämparen, bara inloppsgaveln, skulle nog byggt en egen från början :)
Erik på mcx är helt suverän att ha och göra med, hur mycket jobb dom än verkar ha har han alltid tid att hjälpa till och svara på "dumma" frågor :)
Jag har skrotat planerna på en Power commander och kommer köra en Mcx box till mitt turbobygge, det var väl egentligen dumt att ens tänka tanken på nåt annat när jag har dom "runt knuten".

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
En bild på aluröret med kolfiberröret bredvid.

Passade på att spraya värmebandaget med värmetålig färg, det håller tydligen ihop lite bättre då.

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Lite körigt just nu då det skall bökas om här hemma och tapetseras + att jag fått strul med familjebilen.

Men jag hann med en liten sväng i garaget, fyllde upp tanken för första gången och efter ett tag såg jag att det fuktade lite på ett ställe...
Gjorde ett experiment där jag fyllde upp soppa i en glasburk och körde ner lödkolven det fräste men inget allvarligare :eyebrows:

Med en kolsyresläckare och en pulversläckare beredd lödde jag ihop läckageplatsen med full tank...:blink:

Sen gav jag mig på aluröret.
Kapade det i rätt längd.

sen slitsade jag upp det och kapade ur en remsa.

Kvar att bränna ihop det, packa om dämparen och montera.

Last edited:
A

AssaultRMK

Hellre full tank än nästan tom tank vid ett sånt arbete. Men såklart helst helt tom.

Skickas från min iPad via Tapatalk

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Precis min tanke tömmer man ur soppan blir den full med bensinångor istället, och jag ville inte börja strula med att fylla tanken med vatten och allt jobb det medför.
Jag kom att tänka på min lillebrors experiment där han släckte en cigarett i en mugg med bensin och tänkte att då är det nog lugnt :)

Hellre full tank än nästan tom tank vid ett sånt arbete. Men såklart helst helt tom.

Skickas från min iPad via Tapatalk

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
En liten update utan bilder.
tanken håller tätt.
svetsade ihop aluröret och lindade dämpmaterial och monterade dit röret, kvar att popnita fast ytterröret och montera dit avgassystemet men det blir imorgon.

Xion

Välkänd medlem
23 aug 2009
1.045
3
16
Kiruna
Går riktigt fort framåt detta. Skit kul!

Tror jag också ska spraya mitt avgasbandage med färg i helgen.
Fasen så mycket fibrer den släpper utan..

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Kul med kommentarer !
Själv tycker jag det går långsamt...
man har ju en lite stressfaktor hela tiden just nu eftersom man vill provköra lite medans snön är kvar, på nåt sjukt sätt önskar jag nästan att det var mitt i sommarn så man fick ta det lugnt och skruva i lugn takt det blir roligare då.
jag kommer att mixtra till mina frigolitblock och använda dom som dyna och lägga ner mer tid på den riktiga dynan i lugn och ro.
hoppas på att få den första provturen utanför "gården" i helg.

Går riktigt fort framåt detta. Skit kul!

Tror jag också ska spraya mitt avgasbandage med färg i helgen.
Fasen så mycket fibrer den släpper utan..

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Jag kan sponsra med en risig bossdyna om du hämtar den... Kommer från Arjeplogarns m7/m8 eller vad det var. Jag snubblade över en ny, så då behöver jag inte den beggade.

Den behöver kläs om! Stommen är ok, väger nada.

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Du har PM !

Jag kan sponsra med en risig bossdyna om du hämtar den... Kommer från Arjeplogarns m7/m8 eller vad det var. Jag snubblade över en ny, så då behöver jag inte den beggade.

Den behöver kläs om! Stommen är ok, väger nada.