NyPro - Pro Rmk Nytro + lite annat

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Det blev lite stressmek idag då vi imorgon åker iväg ett gäng och ska köra lite.

Gjorde en provtur med mina luftfilter och dom verkar funka.

Det blev en fullösning på risern..

bultad på plats. kortade inte ens skruvarna i stressen.
Känns höjden bra ska jag fixa en ny "mellandel".

Jag fick dit dyna och överdrag med lite popnit, silvertejp och spännremmar, den döljer batteriet fint :)

Lade igen öppningarna i huven med lite gott och blandat, insektsnät och stålgaller.

slet bort handtagen jag hade då jag tycker dom var för tjocka och monterade även krängningshämmaren (inte gjort på bilden)
Ska se om jag hinner skaffa "hockeytejp" till handtagen imorgon.

rave67097

Välkänd medlem
6 apr 2013
178
1
6
Angående handtagsvärmarna är likadana testade på en indy trail.
De värmer såklart, men inte så väldigt mycket..

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Kört ca 1,5 mil idag efter lite led och på nån sjö går riktigt bra övervarvar lite men slår inte i varvstoppet iaf.
efter ca 3,5 mil totalt har jag bestämt mig ... det blir långboggie !
I morgon blir det första "långstyrningen" upp emot 6-7 mil.
Ska försöka få nån bild ev. Film.

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Är benägen att hålla med jag provade dom på ett nätagg. Och då blev dom halvvarma men med Nytrons PWM (pulsviddsmodulering) blir det inte mycket värme att hurra över.

Angående handtagsvärmarna är likadana testade på en indy trail.
De värmer såklart, men inte så väldigt mycket..

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Är uppe i 20 mil nu och efter körning i sjuka snömängder är jag ännu mer övertygad om att det blir långboggie permanent. Jag vågade knappt lämna leden och där det var ospårat höll jag på att köra fast i spår där 2 st kört framför mig...
kort matta med låga kammar + höjd PPS Boggie ger samma snögång som en motorsåg..

Motorn går och startar bra, vattentemp ligger bra, avgasystemet funkar och ger inga problem på detaljer runt ikring, dynan hade bra höjd och komfort.
Jag vill ha ytterligare smalare styre och jag ska värma in sidorna på REV tanken längst fram då dom sticker ut lite utanför tunneln.

Känns bra att ha fått en riktig provtur och nu är det bara att jobba vidare på vad jag tror kommer bli en riktigt kul maskin.

Xion

Välkänd medlem
23 aug 2009
1.045
3
16
Kiruna
Härligt att det har tagit sig så pass mycket att den faktiskt är brukbar, sjukt bra jobbat :)

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Härligt att det har tagit sig så pass mycket att den faktiskt är brukbar, sjukt bra jobbat :)

Tack för det !

Nu är det bara fortsätta bygga, någon som har förslag på vad jag ska ha för drevning till 162" matta ?

Jag provade vända dom yttre MTX drivhjulen men dom har en liten offset så det funkade inte.
Så det jag ska göra är fixa drivhjulen, dreva ner, montera mattan, fixa längre axlar till boggien (Polaristunneln är smalare), fixa till bakre "droppbrackets", skaffa 9" vändhjul och en tunnelförlängning så det är lite småfix innan långboggien är på plats.

Hoppas få nån provtur med långboggien innan säsongen är över.

JiBe

Välkänd medlem
2 feb 2008
816
1
16
Kåge
Dom flesta som kör Nytro MTX brukar dreva ner från 22/40 till 20/40 och dom som kör RTX eller XTX brukar gå ner från 21/39 till 19/39.
Storleken på drivhjulen skiljer oxå mellan modellerna. RTX/XTX har 9kugg och MTX har 7kugg. Så i slutändan skiljer det ganska mycket i utväxling.

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Jag ska även slå en signal till NTC och kolla vad dom rekommenderar, jag vill att drevningen ska funka med Turbon sen också.
Jänkarna verkar vilda när det gäller nerdrevning dom pratar om 18-40 och även om ett specialdrev med 42 tänder men då har dom väl 174" med 3" kammar och bottenlöst med snö.
men 18 kuggarsdrevet verkar vara lite klent spec. med turbo.

robe

Välkänd medlem
23 nov 2008
145
0
16
gällivare
Dom flesta som kör Nytro MTX brukar dreva ner från 22/40 till 20/40 och dom som kör RTX eller XTX brukar gå ner från 21/39 till 19/39.
Storleken på drivhjulen skiljer oxå mellan modellerna. RTX/XTX har 9kugg och MTX har 7kugg. Så i slutändan skiljer det ganska mycket i utväxling.
Ja jag har själv 7kuggars drivhjul med 3" delning och antog att han också skulle köra med det:) men med samma drivhjul så är det ungefär samma drevning.

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Fixade drivhjulen idag så nu är drivaxeln fit for fight.
Slog en signal till NTC och fick även där rekommendationen 20/40 så jag kommer köra på det, måste bara skaffa ett 20 drev ingen som har ett fräscht liggandes ?

Sen fick jag besked att en intressant grej från ASA-Suspension är på väg åt mitt håll :eyebrows:

Stenmanracing

Välkänd medlem
28 aug 2012
510
0
16
Storuman
Har hämtat mitt paket också Danne...... Sugen på att testa men nu sitter man på jobbet och är här 10 dagar innan man får testa! Ska bli kul!