NyPro - Pro Rmk Nytro + lite annat

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Precis, Boggien sitter längre bak.
Jag vet av två jänkare som gjort den modden, boggien passar i Nytro MTX orginalhål i tunneln och 162" mattan passar om man monterar 9" vändhjul.

GbEbE

Välkänd medlem
9 mar 2010
309
0
16
östersund
Precis, Boggien sitter längre bak.
Jag vet av två jänkare som gjort den modden, boggien passar i Nytro MTX orginalhål i tunneln och 162" mattan passar om man monterar 9" vändhjul.

Må hända att de funkar på en nytro med stock-framvagn, men nu när du har en framvagn som är ännu längre å dessutom ska flytt boggien bakåt, då borde väll "hjulbasen" öka ganska duktigt? Sorry om de blev lite luddigt skrivet, endast en tanke ja hade.. snyggt byggt iaf!

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Förstår vad du menar, den ena jänkaren har Skinz framvagn iaf. och han har inte rapporterat några konstigheter.
hjulbasen ökar inte lika mycket som om man flyttar orginalboggien samma sträcka bak då boggien ser lite annorlunda ut.

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Kapade ner mattan till 38, körde ena sidan med cirkelsåg och det gick så där (skräpsåg med skräpklinga kan vara förklaringen) så den andra sidan körde jag med vinkelslipen och det blev mycket bättre.

Hängde upp "skalpen".

Drevade ner till 20/40 och passade på att fetta om drivaxellagren och monterade dit mattan.

monterade dit boggien provisoriskt för att kolla hur mycket jag kan spänna mattan.

Lite längre nu, jag ska mäta lite på olika maskiner för att ser hur lång jag ska göra tunneln.

Nu behöver jag fixa till mina "dropbrackets" förlänga tunneln och fixa två ny skruvar till bromsoket då speciellt den ena är så runddragen att jag nästan inte fick lös den.
Jag har ingen erfarenhet av så här långa maskiner och hur spänd mattan ska vara men det ser nästan ut som att den är lagomt spänd och då har jag 6-7 mm kvar innan jag bottnar spännaren, så en provtur är möjlig innan jag fixar större vändhjul.

Synd att det är sånt pissväder var är all snö ??

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
För kännedom så är Assault 155 boggien ca 11kg kilo lättare än korta PPS:en (vägd med dämpare och då är ASA lättare än Lynx original)

Last edited:

Freddson

Välkänd medlem
6 mar 2009
1.018
0
36
Vaplan
Oj oj nu börjar de likna en riktig maskin :)
Hur känns den nu när du fått några mil,upplever du den framgång?

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Misstänker att du menar framtung :)
inget jag reagerat över iaf. men jag har nästan alla mil på led och jag har mest koncentrerat mig på att allt ska funka maskinellt, sen har jag inte så mycket att jämföra mot just nu.
Det skulle vara kul att prova en Pro/Assault och en Nytro MTX och se hur min maskin beter sig och känns i jämförelse med dom.

Oj oj nu börjar de likna en riktig maskin :)
Hur känns den nu när du fått några mil,upplever du den framgång?

pro_climber

Välkänd medlem
22 dec 2007
808
3
18
Vindeln
Ska du överladda framöver så se till att ha mkt (minst 1cm) att spänna. Vill gärna kugga över med endast ett halvt kilo på laddtrycksmätaren!

Qroz

Välkänd medlem
20 apr 2008
1.262
2
16
33
Umeå
Min har aldrig kuggat över, med 1,2 i ladd...

Vad kör du för matta/drivhjul pro_climber?

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Ska du överladda framöver så se till att ha mkt (minst 1cm) att spänna. Vill gärna kugga över med endast ett halvt kilo på laddtrycksmätaren!
Det blir att göra någon slags lösning så jag får mer spännmån men jag har inte bestämt vad än, offsetaxel med orginalhjul eller med större vändhjul.

Ser ut att dumpa rejält i fjälls nu till veckan, 70-80cm :)
Det är ju där det...

Dammade av vinkelslipen från gummirester och började rita och kapa upp lite plåt till mina dropbrackets.

Medans vinkelslipen var uppvärmd slipade jag bort nitarna som håller kylflänsarna på bromsskivan, 250 gram bort.

NTC/Modshop hade en bult till bromsoket hemma så jag ber en kollega som passerar där i veckan plocka upp den, dom var slut hos Yamaha så jag byter ut den som var helt runddragen till att börja med.
Hann även förbi en plåtslagare och beställde en bockad plåt som ska bli tunnelförlängning (han trodde den skulle bli klar innan helgen).

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Fasen, plocka bort ett kvarts kg roterande massa är ju såpass mycket att det borde märkas!?
Funderar på om man kanske skulle dra igång projekt "lätta Nytro" hemma i garaget...
(synd bara att det måste klämmas in bland "byta tak på huset", "byta tak på garaget" och byta kök i stugan"...) :(

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Vad vägde korta pps:en?
Nya pps2 var 10% lättare, krommoly å lite annat ändrat. Men är ju ändå sjukt tung...
omkring 31-32 kg med ASA aktiv dämpare.

Fasen, plocka bort ett kvarts kg roterande massa är ju såpass mycket att det borde märkas!?
Funderar på om man kanske skulle dra igång projekt "lätta Nytro" hemma i garaget...
(synd bara att det måste klämmas in bland "byta tak på huset", "byta tak på garaget" och byta kök i stugan"...) :(
Inte alls lika roliga projekt :)
Jag är tveksam till att den lättningen på roterande massan märks men nu är det borta iaf.

Kapade till den andra plåten och måttade in dom och punktade dom på plats får se om jag hinner steka dom färdigt imorgon då det nog blir lite övertid på jobbet.

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Svetsade färdig och har monterat Dropbrackets och boggie (fick tyvärr slut batteri så jag fick inga bilder).
Däremot så är min framvagn högre än en Nytro så det innebar att boggien landade i bakkant först när man sänker ner den så jag flyttade upp dom bakre monteringshålen tills mattan/boggien landade plant.
jag ska nog flytta ner dom främre hålen litegrann sen för att få tillbaks lite mer av höjden men då får jag brantare attackvinkel så jag ska experimentera lite mer sen (läs nästa säsong),sen är det är väl lika att köra "all in" och skaffa smalare framvagn också så jag vill se höjden på den.

Nu vill jag bara få ihop det så jag kan provköra lite då jag åker norrut nästa helg. Jag är tveksam att jag tar mig från gården nu men jag bör få en provtur innan jag lastar och beger mig iväg.

Fick även bulten till bromsoket så jag bytte ut den som var kraftigt runddragen. det är 12:ans nyckel till bulten men den ena var så sliten att 11:ans nyckel gick dit och när jag skulle ta lös den snurrade även 11:an.
Den andra bulten är bara lite skadad (12:ans nyckel passar än :) ) så den byter jag senare.

lite skillnad.

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Jag fick plåten till tunnelförlängningen idag så jag började lite smått med den.

Det blir intressant att se hur stabil den blir, förutom plåten på bild har jag även två vinklar som jag ska montera i hörnen som förstärkning.
Jag får se om det räcker till.

Fortsätter imorgon.

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Sweet!

Bra jobbat! Du hinner kanske med en pudersväng, ser ut att komma lite snö om några dagar...