NyPro - Pro Rmk Nytro + lite annat

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Söker just nu en bränslegivare till tanken, av det jag fått fram så har ski doo/lynx ett annat ohm tal på sin givare så jag har en lite fundering att försöka modda dit en nytrogivare (som jag också är ute efter) på brp hållaren.
Plåten till tunneln är också beställd men jag bad firman ta det med en ordinarie leverans för att få ner fraktkostnaden.
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Snabba ryck ! Tack till Jobe83 för tankgivaren.
Jag tror jag har hittat en Nytro tankgivare också, så nu är det gummit runt BRP givaren som saknas jag ska se om jag kan få tag på ett beggad fräsch någonstans då jag tycker 253.- är lite saftigt för en bit gummi..
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
En bild på tankgivaren.
måndag eller tisdag hämtar jag Nytrogivaren sen får jag se om den går att modda dit.




Idag när jag kom hem från jobbet låg ett styre och väntade på mig..
återigen en donation från jobe83 dessutom med hemleverans, ett stort tack!
När jag provade "Morris" summit föll jag för ski doo:s styre med hooks.
på bilden provar jag handtagsvärmarna med ett nätagg. Och dom fungerar och känns betydligt varmare än mina kinavärmare. Så där slog jag två flugor i en smäll.
nu behöver jag ett handtag och en styrhöjare på ca 15-16cm för att hamna på samma höjd som jag nu har.

 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Det.får nog bli så.

Original hantagen tror jag gick på ca 160kr styck så det är bara beställa ett nytt :)
Jobe83 gick igenom sina gömmor och hittade lite mer prylar som jag var ute efter, återigen ett stort tack!




jag tror jag md mina kommande modifikationer kommer att plocka bort vikt som motsvarar det turbon kommer väga, jag ska hålla koll på det.
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
"Morris" gjorde ett besök och hade med sig en bakbåge från en Summit (den är grymt lätt).
Den kommer nog att komma till god användning, Tack !



Jag har gjort en liten lista på några grejer som jag redan nu vet kommer att reducera vikten på bygget, många bäckar små.

Rev bakre pyramidstag 1080 gr
Lynx Bakre pyramidstag 640 gr
- 440gr

REV tank 5,49 kg
Lynx tank 5,17 kg
- 320 gr

Befintlig lyftbåge bak 1560 gr !!
Summitbåge 760 gr (kommer nog att kortas lite så nåt gram till bort)
- 800gr

Befintlig stänklapp 740 gr
Pro stänklapp 380 gr
-360 gr

Befintligt baklyse 740 gr
Led baklyse 90 gr !!
- 650 gr

Summa 2,57 kg det är drygt halva turboaggregatets vikt (4,97 kg)

Det blir intressant att se vad skillnaden blir på själva tunneln, sen är det ytterligare lite andra smågrejer som skall lättas så jag tror jag kommer klara att ligga kvar på samma vikt som innan fast med turbon monterad, det är mitt mål iaf.

en turbofråga :

Vad tror ni om 2" rör från turbon till ljuddämparen ?
Det kommer bli en 90 graders upp en 90 graders åt sidan genom flexröret och en 90 graders ner till ljuddämparen ?
Är lite rädd för att det blir för restriktivt ?

Det enklaste hade varit ett 3" rör som tunneldump men är rädd att det låter för mycket ? någon med erfarenhet ?
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Mixtrade lite med bränslegivaren idag.

Började med att göra en liten skiss där jag kunde se "slaglängden" på Ski doo givaren.



Sen lödde jag lös "kretskortet" från ski doo givaren.



Och även Nytro givaren.



Storleken och layouten var i stort sett identisk på bägge "kretskorten" så det gick fint att montera dit Nytrons "kort" i ski doo hållaren, den stora skillnaden är att Yamahan har större rörelseomfång på sin hävarm.
en annan grej var att lödpunkterna satt lite olika, den mittre lödpunkten satt identiskt men jag fick göra en lite bygel över till den andra (den röda kabelstumpen).
Jag använde nytrons hävarm och flottör och bockade om den totalt och kortade ner den för att få någorlunda rätt lägen.



Tom tank 182 ohm.



full tank 12 ohm.
I detta läge står den högre än vad ski doo armen gjorde, men jag tror det finns utrymme i tanken så den kan stå så högt nu när den är lite kortare.
Det jag är mest intresserad av är att bottenläget stämmer om den inte skulle visa riktigt full tank är det inte hela världen.



Jag har smetat på lite epoxylim för att ytterligare förankra "kretskortet" så det ska få härda inatt innan jag monterar dit hävarmen.
 
Last edited:

robe

Välkänd medlem
23 nov 2008
145
0
16
gällivare
Har tunneldump på min impulse nytro å det låter sjukt mycket! Mest jobbigt när man kör sakta och står på tomgång.
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Har du manualen till det kittet, eller bilder på oljereturen ?
Jag har sett ett hemmabyggt kit där han hade slipat och borrat i motorplattorna för att dra returslangen och jag skulle vilja se hur dom gör på köpeskitten med turbon fram (Impulse eller Ulmer, finns en till som jag inte kommer på vad den heter just nu).

Har tunneldump på min impulse nytro å det låter sjukt mycket! Mest jobbigt när man kör sakta och står på tomgång.
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Men vad i helvete.

När jag tog en titt på bygget i verkligheten så var det en svincool skoter med brutala delar. Men nu är den ännu bättre. Om du får dit en turbo så har du snickrat ihop nordeuropas coolaste skoter.