Yamaha 2014

Samuel

Medlem
1 jan 2000
20
0
1
Norr/Västerbotten
Jag tycker inte alls det är en så stor besvikelse? Jag är dock mest nyfiken på själva samarbetet; vem som kontaktade vem, om det blir win-win eller om någon är "förlorare"?
Man får ju lite känslan av att Yamaha har stått med mössan i hand, eftersom skotrarna ska tillverkas hos AC = pengar att spara = dålig lönsamhet som det är nu?

Precis som någon skrev så tror jag också att det blir svårare och svårare att vara "ensam" skotertillverkare i dagens läge. Tänker man efter så är det ganska korta livslängder på en skotergeneration, en bil har ju typ 8 år och dessutom inte helt ovanligt att de delar plattformar med varandra, och ändå är det just och just att de lyckas överleva. Sen så verkar det ju som att flera här är rätt krävande vad gäller nyheter ;).

Visst, det är länge sen det hände något nytt från Yamaha, men en helt "ny" modell är väl inte så illa ändå? Än om det är ett AC-chassie så är det ju inte bara "bolt-on" på motor och variator, och sen vet vi ju dessutom inte vad som skiljer mot AC?

För som någon skrev så lär det ju inte bli att man sätter olika dekaler på samma maskin, utan de båda tillverkarna lär väl ha sin twist på respektive maskin, såsom Lynx/Ski-doo? Kan ju vara så att Yamaha ger tillgång på lite äldre motorteknik och AC lite äldre chassie? Det går väl rykten om att 2015 kommer Mountain Max med 190 hästar (4-takt), vilket i nuläget inte känns helt orimligt. Så den 4-takt som AC får tillgång till kanske är den nuvarande generationens i nått år till medan Yamaha har en ny generation 4-takt på G? För det verkar ju ändå lite som att AC har en viss tro på sport och 4-takt eftersom de ändå har några modeller i dagsläget? Hörde även nånstans att Suzuki skulle sluta leverera motorer till AC, och då kan man ju förstå att det blir dyrt för AC att utveckla en 2-takt och en 4-takt från scratch? Så låt oss säga att de satsar på 2-takt och köper en 4-takt från någon som vet hur man gör (Yamaha)? Ryktet går väl att AC har en 650cc 2-takt på G?

Vad gäller utveckling är det kanske lätt hänt att dra paralleler mot ex. Polaris, där det verkar bytas chassien och motorer lite nu och då, men vad blir priset? Läser man runt lite blir man ju mörkrädd, köpa en ny skoter och ändå måsta dras med motorproblem och dyl. Hur svårt kan det vara att sätta 20 motorer i varsin testbänk och köra 500 mil och se vad som händer? Istället verkar ju som att de löser problemen eftersom de dyker upp, vilket inte känns speciellt vettigt... Utveckling kostar stålar, så är det. Och speciellt om den ska genomföras grundligt, vilket det verkar vara lite si och så med. Så det här kanske är den bästa lösningen för båda parter i långa loppet, om båda ska överleva?
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset


Ja arctics aktie går bra i alla fall, yamaha släppte sina modeller 10.00. Undrar vad som händer när tokyobörsen öppnar. Yamahas aktiekurs dök i alla fall. Dock hann det aldrig offentliggöras innan börsen stängde så facit på hur dessa nyheter påverkar yamahas aktie får vi imorgon.

edit:fixade bilden
 

tree climbers

Välkänd medlem
11 feb 2011
436
1
18
norrbotten
Enda sättet att vinna över frestelsen är att ge efter för den ;)
Ja lite förbannad är man ju, man funderar ju egentligen på hur snee ögonen tänker, men dom vill väl besegra deras mat skräck för friterad katt, eller bara testa en ny kryddblandning :p

men lite kul är det ju för nu har man ju nån att picka på i verkstaden ;)
 

Samuel

Medlem
1 jan 2000
20
0
1
Norr/Västerbotten
Sen så kan man ju tycka att det borde hänt mer sen -08, men man får väl se det så här:

För det första är ju Yamaha billigare än konkurrenterna, kanske sämre marginal. Sämre marginal + lägre volymer = lägre vinst. Om det nu ens blir någon vinst att tala om? Inkomsterna kanske just täcker utgifterna som finns i samband med produktionen, vilket gör att mindre pengar avsätts till utveckling.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.547
422
83
Malå/Adak
Yamahas marginaler måste ju vara skyhöga då utvecklingskostnaderna sista åren varit noll.

En liten fundering jag har är varför i hela friden Yama envisas med att ha avgasutblåset bakåt, dom skulle ju kunna skippa 2/3 av rörlängderna om insug satt bak och utblås fram med en slutburk där alla andra skotrar har den. Som det såg ut på dom dära facebookbilderna kan man ju undra om dom överhuvudtaget rymmer en bränsletank nånstans...

Om fyrtaktssugna mountainfantaster har lite tur kommer det en grön lite lättare M1050 på ett tag.
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Det här är egentligen logiskt.
Mitt intryck av yamaha är att de är, för att använda ett amerikanskt uttryck, in the business of staying in business. Yamaha lider precis som alla andra av minskande avkastning och ökande kostnader. Yamaha är ju inte ens ett skoterföretag som alla andra tillverkare.
Yamaha vill säkert ha närvaro på marknaden för rekreationsmaskiner, men det är också logiskt att de outsourcar skotertillverkningen, åtminstone till viss del, och satsar liter mer på sin kärnverksamhet. Motortillverkning. Yamaha är ju trots allt i grunden en motortillverkare bland annat och den udda fågeln i yamahas verksamheter är definitivt skotertillverkningen.

Arctic å andra sidan har börjat avsluta alla kontrakt med suzuki och ska börja med motorer i egen regi. Vad är då mer logiskt än att söka sig till just en utav dem starkaste tillverkarna på marknaden med allt vad det innebär i nya patent att leka med, ekonomiska muskler och stordriftsfördelar.


Min gissning:
Se på samarbetet mellan subaru och toyota för gt86/brz. Något sånt tror jag på.
Yamaha behöver desperat ett nytt chassi och ungefär nu börjar arctic skissa på sin nästa generation skotrar. Kanske en gemensam utveckling.
Tillverkarna börjar sen dela patent med varandra och minskar därmed på sina respektive kostnader. Dock kommer de nog inte att dela på gammal teknik och gamla patent till varandra.

Arctic cat och Yamaha finns kvar som fristående skotertillverkare om 10 år. Med några delade projekt bakom sig.

edit: Ett exempel. Tänk om de bygger en plattform tillsammans. Arctic bygger en riktigt fin mountainmaskin och sen kan man, åtminstone i efterhand i konsumentled, sätta servostyrning på den eftersom att yamaha har det på samma plattform men i crossoversegmentet. Det hade varit en dröm som slår in.
 
Last edited:

Samuel

Medlem
1 jan 2000
20
0
1
Norr/Västerbotten
Tackar! Mycket intressant där :).

"To best understand the foundation for this supply agreement you have to look beyond the hardware to the actual business model. I will explain more about this in the coming weeks but for now I can summarize it by saying this is a business (and customer) win-win."


"We are moving more manpower and resources into North America as we position ourselves to regain our fair share of the market. We have established a new NA snowmobile team combining our top guys in Canada and the US into a cohesive business unit."

Låter rimligt, de ligger ju ändå en bit bort från den största marknaden, och i en tid med sviktande valutakurser osv. så är det nog ett väldigt klokt beslut.

Ska bli intressant att följa resterande fakta om samarbetet!

JAAG: Visst det är ju också en sanning, liten utvecklingskostnad drar ju upp marginalen, men vad kostar det att tillverka en Yamaha? Hur mycket vinst blir det när de exporterats, skeppats osv. till staterna där de ska säljas för en summa pengar som baseras på valutakurser?
 

Norrlänningen

Välkänd medlem
4 dec 2010
290
0
16
Gävle
Om jag vill ha en Arctic så köper jag en Arctic, men om jag vill ha en Yamaha så köper jag en... Arctic???

En annan sak som jag inte köper är resonemanget med detta.
Ok om dom hade en ny motor på 180hk eller mer, men detta är bara löjligt.
 

pro_climber

Välkänd medlem
22 dec 2007
808
3
18
Vindeln
Yamaha har nu krossar mitt och många andras hjärtan.
Var det verkligen så illa ställt ekonomiskt!? Varför bad dom inte om hjälp!!
En riktig Yamaha har inte ett så krappigt styre och knappar som den där! Vill bara spy åt bromsen tex!!
 

Emanuel

Välkänd medlem
30 sept 2012
936
3
16
Dalarna
Tycker det är bra jag, fyra tillverkare är bättre än två. Mer konkurrens = Större utvecklings budget

Arctic cat slipper gå på knäna vid utvecklingen av deras egna motorer och slipper trassla in sig i en 4t och kan fokusera på 2t.

Yamaha har haft strul med att få chassiet att hålla, kan vara bra att få lite tillverkningsutrymme hos arctic också.

Pengar pengar pengar som tillverkaren sparar går ju inte bara till aktieägarna utan också till utveckling för att fresta en större kundkrets.

Nu har jag inte läst detta avtal mellan dessa två men skulle ju gissa på att dom kan med enkelhet stå på egna ben om några år och se detta som en period av samarbete eller också ett fortsatt lönsamt samarbete (föredrar det sista faktiskt).

Sen kan man ju inte bara se till motorn, utvecklingen av det andra kostar nog den med. En 180hk motor är inte svår att tillverka och klämma ner i ett skoterchassie, men kostsamt. Köp dig en 1100T.
 

MarkusX

Välkänd medlem
21 jan 2006
618
0
16
Hedemora
Problemet är att motor och chassie inte var byggt att passa ihop ifrån början, se bara på monstret till växellåda jämfört med Polaris fina lösning. Och dragning av avgasröret kan knappast ge någon effektökning plus att det lär smälta snön fint som på dom tidiga Phazer med is över allt. Känns mer som ett ihop plock än en nyutvecklad skoter