Jag tycker inte alls det är en så stor besvikelse? Jag är dock mest nyfiken på själva samarbetet; vem som kontaktade vem, om det blir win-win eller om någon är "förlorare"?
Man får ju lite känslan av att Yamaha har stått med mössan i hand, eftersom skotrarna ska tillverkas hos AC = pengar att spara = dålig lönsamhet som det är nu?
Precis som någon skrev så tror jag också att det blir svårare och svårare att vara "ensam" skotertillverkare i dagens läge. Tänker man efter så är det ganska korta livslängder på en skotergeneration, en bil har ju typ 8 år och dessutom inte helt ovanligt att de delar plattformar med varandra, och ändå är det just och just att de lyckas överleva. Sen så verkar det ju som att flera här är rätt krävande vad gäller nyheter
.
Visst, det är länge sen det hände något nytt från Yamaha, men en helt "ny" modell är väl inte så illa ändå? Än om det är ett AC-chassie så är det ju inte bara "bolt-on" på motor och variator, och sen vet vi ju dessutom inte vad som skiljer mot AC?
För som någon skrev så lär det ju inte bli att man sätter olika dekaler på samma maskin, utan de båda tillverkarna lär väl ha sin twist på respektive maskin, såsom Lynx/Ski-doo? Kan ju vara så att Yamaha ger tillgång på lite äldre motorteknik och AC lite äldre chassie? Det går väl rykten om att 2015 kommer Mountain Max med 190 hästar (4-takt), vilket i nuläget inte känns helt orimligt. Så den 4-takt som AC får tillgång till kanske är den nuvarande generationens i nått år till medan Yamaha har en ny generation 4-takt på G? För det verkar ju ändå lite som att AC har en viss tro på sport och 4-takt eftersom de ändå har några modeller i dagsläget? Hörde även nånstans att Suzuki skulle sluta leverera motorer till AC, och då kan man ju förstå att det blir dyrt för AC att utveckla en 2-takt och en 4-takt från scratch? Så låt oss säga att de satsar på 2-takt och köper en 4-takt från någon som vet hur man gör (Yamaha)? Ryktet går väl att AC har en 650cc 2-takt på G?
Vad gäller utveckling är det kanske lätt hänt att dra paralleler mot ex. Polaris, där det verkar bytas chassien och motorer lite nu och då, men vad blir priset? Läser man runt lite blir man ju mörkrädd, köpa en ny skoter och ändå måsta dras med motorproblem och dyl. Hur svårt kan det vara att sätta 20 motorer i varsin testbänk och köra 500 mil och se vad som händer? Istället verkar ju som att de löser problemen eftersom de dyker upp, vilket inte känns speciellt vettigt... Utveckling kostar stålar, så är det. Och speciellt om den ska genomföras grundligt, vilket det verkar vara lite si och så med. Så det här kanske är den bästa lösningen för båda parter i långa loppet, om båda ska överleva?