Yamaha 2014

pro_climber

Välkänd medlem
22 dec 2007
808
3
18
Vindeln
Å fan,det viste jag inte,nå är ju inte"hemma"på varken arctic eller yamaha,men vad tycker ni yamaha frälsta om denna fusion då?blir det kanon bra?eller avskyr ni det redan?nytron går ju att köpa än iallaf,men 2015 vette fan om den är kvar.
Jag tycker det är helt meningslöst att tjäna några kilo på kylningen, den går varm för inget, trots isrivare. Nu är det lätt att dra hela kalaset över en kam. Men som sagt många Yamahafrälsta är väldigt besviken och det skär i ett Yamahjärta. Blir säkert bra innan slutet dehär med. Men det kommer att ta tid!

Ang. Nytron så kommer några sakna den några välkomnar en ny ersättare.
Personligen kommer jag att köra Nytron jag har tills det inte går mer!
 

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
Jag tycker det är helt meningslöst att tjäna några kilo på kylningen, den går varm för inget, trots isrivare. Nu är det lätt att dra hela kalaset över en kam. Men som sagt många Yamahafrälsta är väldigt besviken och det skär i ett Yamahjärta. Blir säkert bra innan slutet dehär med. Men det kommer att ta tid!

Ang. Nytron så kommer några sakna den några välkomnar en ny ersättare.
Personligen kommer jag att köra Nytron jag har tills det inte går mer!
Du kan ju passa på att best.en 2014(förmodligen:Last edition nytron)ja,nog blir det säkert bra framöver med nya chassiet,men farhågorna är ju lite att yamaha kommer att försvinna helt i framtiden(endast arctics med yamaha klistermärken&motorer)blir ju lite som volvo s/v40 1.8GDI vs mitsubishi carisma 1.8GDI
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
När det gäller Arctics 2-t så har man minskat kylaren på modeller med elstart för att kompensera i vikt.
Källa på det tack.

Har aldrig hört talas om det, tror inte alls på det.
Om man tittar på AC M-maskiner så väger Ltd-maskinern 15 kilo mer med elstart och några väskor.

Ang elstart eller inte.
Klarar mig otroligt bra utan.
Jag vet att jag alltid får igång maskin när jag vill.
Jag slipper 10-15 kg på maskin vilket alltid är välkommet.

Ps. När vi var tills fjälls förra veckan så var det en kille som fick gå ut och försöka få igång sin maskin före alla andra. Några gånger så slutade det med lite skruvning och kablar innan liket gick. Det var inte en 2-T...
 

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
Källa på det tack.

Har aldrig hört talas om det, tror inte alls på det.
Om man tittar på AC M-maskiner så väger Ltd-maskinern 15 kilo mer med elstart och några väskor.

Ang elstart eller inte.
Klarar mig otroligt bra utan.
Jag vet att jag alltid får igång maskin när jag vill.
Jag slipper 10-15 kg på maskin vilket alltid är välkommet.

Ps. När vi var tills fjälls förra veckan så var det en kille som fick gå ut och försöka få igång sin maskin före alla andra. Några gånger så slutade det med lite skruvning och kablar innan liket gick. Det var inte en 2-T...
Precis,lät ju konstigt att el-starten skulle offra en del av kylsystemet?
Men som sagt,banta bort kilon går ju före elstart alla dagar i veckan(när det gäller 2-T iallaf.)
 

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
Vad hade du räknat med " Slå till nu ...och bli sist"...... ;)
Nä,inte direkt,men kanske"Slå till nu....och köp en arctic cat kopia".....:bigsmile:

Förstå ironin:bigsmile:det blir ju säkert en bra yamaha av det där,vem vet,kanske vi får se yamaha skotrar på cross tävlingarna,var ju ett tag sedan,har som för mig att det kördes senast nå phazer cup,eller något,vet då att grabbarna körde sönder det klena chassiet i ett,vet inte varför det försvann dock?
 

pro_climber

Välkänd medlem
22 dec 2007
808
3
18
Vindeln
Men är inte det lilla "örat" bak på boggien en del av Arctic loggan som dom införde för nått år sen? Den tycker jag dom borde ta bort på Yamaha modellerna.....känns lite "B"
Det kommer att kännas som att köpa en PEAK-jacka och när du kommer hem upptäcker du att det står Made in China..
 

pro_climber

Välkänd medlem
22 dec 2007
808
3
18
Vindeln
Källa på det tack.

Har aldrig hört talas om det, tror inte alls på det.
Om man tittar på AC M-maskiner så väger Ltd-maskinern 15 kilo mer med elstart och några väskor.

Ang elstart eller inte.
Klarar mig otroligt bra utan.
Jag vet att jag alltid får igång maskin när jag vill.
Jag slipper 10-15 kg på maskin vilket alltid är välkommet.

Ps. När vi var tills fjälls förra veckan så var det en kille som fick gå ut och försöka få igång sin maskin före alla andra. Några gånger så slutade det med lite skruvning och kablar innan liket gick. Det var inte en 2-T...
Det var förklaringen kompisen fick av Yngvessons på varför den gick så varm lätt.
 

sx_viper

Välkänd medlem
6 apr 2009
649
2
18
jag tror det kan bli bra det här

kan det bli så att yamaha och arctic börjar bygga alla skotrar tillsammans och yamaha står för 4 takt segmentet medan arctic står för 2 takt segmentet och båda har samma chassin?
 

Emme.G.H.

Välkänd medlem
10 nov 2009
2.056
0
36
Det enda jag har emot denna "Deal" är att skotern byggs i Theif river falls.. hade den byggts av Yamaha hade jag accepterat allt med hull å hår.
 

Erikzon

Välkänd medlem
1 dec 2005
160
0
16
Tänkte bidra med en liten bild =) hoppas den hjälper lite ;) . http://forum.snowmobile.se/attachment.php?attachmentid=16755&d=1361460786
Den bilden finns typ 10 sidor bak i tråden...

Ont; visst är det kul med nya modeller, men inte när det vart så här. Man hade ju förväntat sig något helt nytt... dock blir det som många andra säger spännande att se a-c 2014.

Ang. Elstart... det är ju helt enkelt en smaksak visst är det skönt att bara vrida på nyckeln men man blir ju lite ställd om man endast har det...
 

130fi

Välkänd medlem
1 mar 2007
810
0
16
Drevdagen
Jag tror att Yamaha kommer att släppa en ny mountain i år,gissningsvis samtidigt som Arctic Cat släpper sina 2014.

Vad grundar jag detta på?

1 Om man tittar på Yamaha modellprogram på deras hemsida så är det endast M-tx 153 och 162 som är listade som 2013,övriga inkl Phazer M-tx är listade som 2014 års modeller.

2 Om man tittar på Yamaha's europasida under snöskotrar>mountain så ser man att Rx-1 M-tx finns med,men länken fungerar inte "ännu?".

Antar vi får se när Cattorna släpps.
 

Karelin_

Välkänd medlem
20 jan 2013
129
0
16
Vilhelmina
Jag tror att Yamaha kommer att släppa en ny mountain i år,gissningsvis samtidigt som Arctic Cat släpper sina 2014.

Vad grundar jag detta på?

1 Om man tittar på Yamaha modellprogram på deras hemsida så är det endast M-tx 153 och 162 som är listade som 2013,övriga inkl Phazer M-tx är listade som 2014 års modeller.

2 Om man tittar på Yamaha's europasida under snöskotrar>mountain så ser man att Rx-1 M-tx finns med,men länken fungerar inte "ännu?".

Antar vi får se när Cattorna släpps.
ja fan du kanske har rätt...trodde spänningen va över men nu pirrade det till igen...allt kanske inte är släppt än...hoppas...för det skulle vart kul med nå nytt på mtx utbudet.
 

O.Johansson

Aktiv medlem
14 jul 2012
54
0
1
Det står även på Yamahas svenska hemsida: "komplett program för Skandinavien visas inom kort". Så hoppas hoppas :)
 

tjernstr0m

Välkänd medlem
3 dec 2011
104
0
16
Kramfors
De är verkligen en blåmålad ac samma gas o bromsreglage som jag har på min 13 ac f800 rr. Kul att dom hjälper varandra ac me ett grymt chassi o yama me en grym motor längtar redan tills man får se ac 14 lineuppen :)

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
41
Roknäs
På riktigt och utan skitsnack:

Mycket skönt att Yamaha har insett att dom inte kan bygga ett roligt chassie själva.

Dock tycker jag att det är tråkigt att dom inte gjorde något nytt med motorn.
Yamaha har inga problem att plocka ut 160 mycket driftsäkra hästkrafter ur den där tråkiga klumpen..
Det hade kunnat bli den första roliga fyrtaktaren!

Jag ser ändå fram emot att provköra den!
 

BiG

Välkänd medlem
15 feb 2005
832
0
16
Åsele
När jag sålde min Nytro MTX var jag helt säker på att det var min sista Yamaha.... När jag nu ser Vipern känns det som om jag skulle kunna tänka mig en Yamaha igen :)