Nu finns det remtrådar om varenda årgång av Skidoo.
Visst körsättet påverkar och även linjering, drevning, variatorsetup, snö på remmen osv.
Jag har haft 3st xp tnt, 800r och nu Freeride, gemensamt för alla är att dom slitit remmar. första höll 20 mil efter led, monterade stag, drevade ner, testade olika variatorsetuper, monterade meshtyg, shimsade sekundäraxeln. Har provat ett 50tal olika setuper genom åren. Slutsats? Jo remmarna kunde hålla 100 mil men variatorena hade tendens till att bli svarta, remmen glaserad på sidorna och stekheta variatorer. Till slut stack alltid corden på utsidan av remmen
Diablos kitt fungerade riktigt bra. Men till i år så tröttnade jag och köpte en flytande Qrs har 37-42 y mått Åker 22/45 med aggressiv helix och rejäla fjädrar, förlängd till 146" och älskar att spöa den både på och bredvid leden.
Resultat? Remmen är grön på sidorna, variatorerna rena och varma men helt ok. Och minimalt med remdam.
Har inte behövt justera remmen på 50 mil.
För mig är ekvationen enkel. En flytande QRS kostar som 2 remmar. Jag kan flytta med den till nästa skoter eller sälja den när det är dags för skoterbyte.
Nu kan man ju undra varför inte Skidoo monterar den standard. Men nu är det ju tyvärr inte så.....
Mitt tips, tala om för er handlare att ni är ganska less på problemet (snällt, för det är ju inte hans fel att Skidoo har problem) men däremot ska han inte ha en krona upp på att sälja en flytande QRS till dig.
För det kallas kundservice. Jag har otroligt bra relation med min handlare och det är sällan några problem, men just remmar är det enormt svårt att få på garantin.