Ski - doo 2014

drdryyls

Välkänd medlem
28 dec 2005
1.112
51
48
Örnsköldsvik
Kompisen körde sin nya Freeride 137" idag för första gången. Förmiddagen på leden och eftermiddagen i skogen. Ca 11 mil, inga problem med remmen.
 

Richard

Välkänd medlem
14 nov 2010
118
0
6
Kollade till remmen idag efter 34 mil. Kan inte se några problem... Är väl dock inte den som kört hårdast och länge på fullgas =)
 

leroy

Välkänd medlem
1 jan 2000
447
12
18
Ska man köra lössnö med ledskoter måste den anpassas för det,så dreva om ändra variator kalibering linjera mm,är ni fortfarande inte nöjd så köp en maskin som är anpassad för användningsområdet eller byt hobby,less på allt gnäll,det är ingen annans fel att DU köpt fel utrustning för ändamålet.
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Ska man köra lössnö med ledskoter måste den anpassas för det,så dreva om ändra variator kalibering linjera mm,är ni fortfarande inte nöjd så köp en maskin som är anpassad för användningsområdet eller byt hobby,less på allt gnäll,det är ingen annans fel att DU köpt fel utrustning för ändamålet.

Freeride är ju ingen ledskoter och det verkar vara den enda skoter med problem.

Eller vilken skoter menar du?
 

leroy

Välkänd medlem
1 jan 2000
447
12
18
Freeride är ju ingen ledskoter och det verkar vara den enda skoter med problem.

Eller vilken skoter menar du?
freeride 137 renegade bcx är förlängda ledskotrar och det är dom som har problem,min summit kommer inte hålla om jag kör crossbana då behöver man en rs.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Min summit äter rem till frukost med originalgrejer i variatorerna.
Problemet enligt BRP var att jag inte hade snöskydd i fronten på min lössnömaskin...
Jag köpte en maskin för lössnökörning, men kör man den i lössnö så går remmen sönder?

Nej, det är till stor del BRP:s fel med remproblemen.
Jag, en liten bonnmeck från landet har nu fått till min maskin, det borde multinationellt företag som BRP också kunna...
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
41
Roknäs
Ska man köra lössnö med ledskoter måste den anpassas för det,så dreva om ändra variator kalibering linjera mm,är ni fortfarande inte nöjd så köp en maskin som är anpassad för användningsområdet eller byt hobby,less på allt gnäll,det är ingen annans fel att DU köpt fel utrustning för ändamålet.
"För vissa förare räcker det inte med att bara köra utanför leden. De vill testa sina gränser och göra det med stil. Det är där Freeride-modellen kommer in i bilden."

http://ski-doo.brpscandinavia.com/sv/skotrar/freeride.html

Läs på lite innan du yttrar dig.
 

leroy

Välkänd medlem
1 jan 2000
447
12
18
"För vissa förare räcker det inte med att bara köra utanför leden. De vill testa sina gränser och göra det med stil. Det är där Freeride-modellen kommer in i bilden."

http://ski-doo.brpscandinavia.com/sv/skotrar/freeride.html

Läs på lite innan du yttrar dig.
Ledboggie=ledskoter
varför är 2013 tråden så mkt bättre än 2014?
varför är teknik nivån så låg på de flesta diskussioner,135sidor med väldigt lite info
finns dock undantag på ca 5-10 användare,ni vet nog vilka ni är,
här är iaf ämnen jag gärna sett diskuteras,

vilket x-mått ska jag ha om jag bara klättrar med maskinen

vilken skida har bättre bär än pilot utan att bli för aggressiv

varför kommer så många maskiner med 413 ramp när 441 är så mkt bättre i lössnö
och 414 bättre på led

varför bygger inte brp en 800 med den stadiga 73mm vevaxeln,och borrar till 83,5mm ist,
 
Last edited:

Sled@buser

Välkänd medlem
3 nov 2010
160
0
6
Leroy: Tycker du helt seriöst att det är ok det som diskuteras i denna tråd? En ny maskin som min som äter rem på både led och i lössnö? Jag tycker det är helt oacceptabelt och det hoppas jag alla andra tycker om sina fr som käkar rem.
 

trooper

Välkänd medlem
28 okt 2009
346
1
18
Leroy: Tycker du helt seriöst att det är ok det som diskuteras i denna tråd? En ny maskin som min som äter rem på både led och i lössnö? Jag tycker det är helt oacceptabelt och det hoppas jag alla andra tycker om sina fr som käkar rem.
Vad säger ÅF åt dig? Har dom någon lösning? Jag menar du tar dig ett par mil på en rem nånting är ju allvarligt tokigt på din maskin. Hoppas dom fixar det åt dig.
 

JackLynx

Välkänd medlem
11 mar 2013
252
0
16
Lövånger
leroy:
Tycker du på allvar att du ska bestämma vad som är bra nivå på en tråd eller ej? Det som diskuteras är ju rimligtvis det folk vill diskutera - alltså det som behövs diskuteras. Om nu ett tiotal (som jag uppfattar det) här på forat har problem med remätning på MY2014, så blir det nog det, det pratas om...

PS - Det spelar ingen roll vilken boggie, Freeride marknadsförs skarpt som en lössnömaskin med kapacitet att ge stryk!
 

Rundvikarn

Välkänd medlem
Ska man köra lössnö med ledskoter måste den anpassas för det,så dreva om ändra variator kalibering linjera mm,är ni fortfarande inte nöjd så köp en maskin som är anpassad för användningsområdet eller byt hobby,less på allt gnäll,det är ingen annans fel att DU köpt fel utrustning för ändamålet.
Det kan ju inte vara så att man måste köpa EN skoter för att kunna
köra några mil på led , EN TILL för att få svänga av leden och leka i skogen,
EN TILL för att ta sig uppför en pudersluttning , eller skiter du pengar och
har fjorton nya skotrar i garaget ???

En gammskoter är ju visserligen underlägsen i komfort och prestanda
men den tål ju att användas på olika sätt och det borde en ny också göra .
 

leroy

Välkänd medlem
1 jan 2000
447
12
18
Leroy: Tycker du helt seriöst att det är ok det som diskuteras i denna tråd? En ny maskin som min som äter rem på både led och i lössnö? Jag tycker det är helt oacceptabelt och det hoppas jag alla andra tycker om sina fr som käkar rem.
Hade nog gärna sett att du kollar linjering (ska vara 39.4mm i spec)
variator bestyckning vill du ha billigast möjligt sätter du i vad summit har,
kan du tänka dig att lägga ca3500-4000 på variator bestyckning istf en slutburk så köper
du ett kitt som använder 441 ramp tex speedtech kit som rbanan kör,
samt utväxling mellan 2,2-2,4 verkar funka,har du värdens bästa handlare så fixar han det
medans du dricker kaffe o kollar vilket dekal kit du ska ha,lever du i samma verklighet som
de flesta andra skoter åkare måste du tyvärr engagera dig själv.
 

Sled@buser

Välkänd medlem
3 nov 2010
160
0
6
Jag har 441ramper och 160-350 fjäder, meshat alla öppningar (för att utesluta snö teorin...) sänk motorstödet till 0mm för att testa. Har dock inte hunnit prova ordentligt än om det gör någon skillnad. Det jag härnäst tänkte ge mig in på är drevning, mest troligt 21/49. Jag skulle kalla mig själv rätt så engagerad med dessa ändringar på en ny skoter som är körd med 3 ggr. (!)
 

leroy

Välkänd medlem
1 jan 2000
447
12
18
Jag har 441ramper och 160-350 fjäder, meshat alla öppningar (för att utesluta snö teorin...) sänk motorstödet till 0mm för att testa. Har dock inte hunnit prova ordentligt än om det gör någon skillnad. Det jag härnäst tänkte ge mig in på är drevning, mest troligt 21/49. Jag skulle kalla mig själv rätt så engagerad med dessa ändringar på en ny skoter som är körd med 3 ggr. (!)
ok ja då är du engagerad,vad kör du för drevning 23-45=1,95 prova kring 2,2,
vad har du för maskin?,kör summit 146 med toms power wedge tycker den kliver upp ur
snön väldigt lätt samt går högt i snön så länge det inte är så brant,sånt påverkar ju också hur tungt det går.
 

leroy

Välkänd medlem
1 jan 2000
447
12
18
Det kan ju inte vara så att man måste köpa EN skoter för att kunna
köra några mil på led , EN TILL för att få svänga av leden och leka i skogen,
EN TILL för att ta sig uppför en pudersluttning , eller skiter du pengar och
har fjorton nya skotrar i garaget ???

En gammskoter är ju visserligen underlägsen i komfort och prestanda
men den tål ju att användas på olika sätt och det borde en ny också göra .
Nej skiter tyvärr inte pengar,så här har jag gjort,summit 146 med fox dämpare fram, blade skidor
toms pw,v-kit bukskydd prefilter kit mm,
fungerar klart över förväntan på led kanske 75-80% av en xrs,så pass bra att jag inte förstår
fördelarna med tex renegade bx

lössnö myrsurf här briljerar maskinen väldigt lättkörd går högt i snön,trodde man skulle behöva vålda
mer,klart över förväntan,samma sak här förstår inte riktigt fördelarna med tex tundra förutom förvarings möjligheter,

klättring här känns 146 lite kort blir det för brant går det djupt och skidorna högt.är dock van det så det är inget jätte problem,men kör man mkt klättring ska man nog satsa på 154 eller 163,

väldigt nöjd med maskinen men finns såker som stör mig
främre delen på x dekalen har börjat släppa på båda sidor
pre filter kittet borde varit std,variator setupen är lam känns nästan som de strypt maskinen,
för högt styre finns inte att köpa lägre så fräste av min.
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
en sak jag märker mer och mer nu är att om den inte håller varven exakt så ryker remmen fort.

När jag var i blåsjön körde jag lite för mycket helix så den varvade ca 7800 på c3 = remen började fransa andra dagen.

Har även börjat jävlats i variatorerna. troligen sek fjädern som börjar ge upp. så idag körde jag på
c4 utan "för mycket" helix och den varvar endast 7800 = remen började fransa efter ca 10 mil.

En polaris som var med bytte remmen för ca 15 mil sedan. den har också börjat satt sej i någon fjäder så den varvade också 7800 och släpte en dm lång frans idag....suck!!!

Så till alla er med rem problem se till att den varvar 8000-8100 det är varven jag alltid kör på och då håller remen men så fort jag kör en dag i brant skog på 7800 är det bara att byta rem.
Behöver knappt titta på varvräknaren för under 8000 så känns det att den är seg att hämta upp varven.
 
Last edited:

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Men kan tillägga att remmen jag körde sönder nu på 10 mil var ganska bristfällig inkörning men det är inte hela sanningen.
Stannade och vädrade variatorerna några gånger idag när jag märkte det gick hårt åt dom och dom var över 100 grader varma. vattnet som droppade på dom kokade bort på typ 3 sek.

Så nu ska jag ner i garaget å riva ur fjädrarna och försöka hitta någon som kan väga dom åt mej. Men hittar ingen tabell vid hur många mm ihoptryckt fjädern ska lämna specat tryck.
Har på primärfjädern men inget till team sek fjädrarna.