Ski - doo 2014

Twalle

Välkänd medlem
13 okt 2012
152
1
16
piteå
bytte bild och tog bort regnummret, vettefan kanske är man lite nojjig men better safe than sorry

angående placeringen av regnummret så satt handlaren där och jag är faktiskt inte det minsta orolig för polisen angående placeringen. (Skilnad på en kort skoter kanske där man täcker det med benet??
Du behöver nog inte vara orolig över regskylten, risken att du får böter är väldigt låg. Dock får man inte ha regskylten där så har du otur och träffar på en petig polis så blir det böter.
 

Sled@buser

Välkänd medlem
3 nov 2010
160
0
6
Blir det stor effekt skillnad när inkörningen är klar? någon som kört in sin maskin som kan meddela? :)
Ingen större skillnad, går renare och något piggare på fullgas men räkna inte med nå underverk. Min freeride firade att inkörningen var klar med att äta upp en rem(som vanligt) .. ..
 

trooper

Välkänd medlem
28 okt 2009
346
1
18
Måste bara säga att jag sjukt nöjd med freeriden hittills, ruskigt rolig skoter vid sidan av leden. Nu skulle vi bara behöva få lite mer snö på hemmaplan så man inte behöver fara jorden runt för att hitta rolig åkning. Inget konstigt slitage på rem eller några andra bekymmer heller.
 

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
Kan bara hålla med, ruskigt rolig på sidan av leden jämfört med min tidigare BCX-12:a.
Det känns som att man klivit in i en helt ny värld, dock har man mycket kvar att lära än.
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
David, eller tygbitn, från ö-vik. Han har flera annonser på blocket - skitbra att ha å göra med.
Tyvärr kommer David att sluta med försäljning av remmar och tillbehör, så skynda fynda grabbar! Snart blir det dyrt med remmar igen!!
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Kommer garanterat att sänka tempen under huven och förlänga livet på remmen.
Har inte haft nå problem men man kan ju alltid försöka få den hålla längre.
Sen är hålen tillräckligt små för att inte släppa in snö.

Kan du testa att täcka igen fotholken och se om CVT Skyddet orkar vädra ut genom kåpan istället?

Man kan tydligt känna i forholken att det blåser ut varmluft där när man varvar. Så vore intersant att veta hur det blir när fotholken är tät av puder om luften trycks ut genom hålen eller bara vädras ut.
 

Leafo

Välkänd medlem
7 dec 2012
982
1
16
Strängnäs, Messlingen
Nu har två av Freeride 154'orna i vårt gäng gått 60+ mil på första remmen och de ser hur fina ut som helst, inget konstigt slitage. Båda maskinerna var inkörda på ca 35 mil så inte snåla med gas skulle jag tro.

Bekant bytte sin första rem på sin '13 Summit i helgen för att den kändes lite sladdrig och föret var sådant att det kändes risky för sprängning. Den remmen hade gått ca 170 mil.

Tråkigt att höra er som har problem. Men då det inte verkar gälla alla så är det ju solklart nåt fel på maskinen. Se till att ÅF fixar!

Skickat från min GT-I9295 via Tapatalk
 

Sled@buser

Välkänd medlem
3 nov 2010
160
0
6
Nu har två av Freeride 154'orna i vårt gäng gått 60+ mil på första remmen och de ser hur fina ut som helst, inget konstigt slitage. Båda maskinerna var inkörda på ca 35 mil så inte snåla med gas skulle jag tro.

Bekant bytte sin första rem på sin '13 Summit i helgen för att den kändes lite sladdrig och föret var sådant att det kändes risky för sprängning. Den remmen hade gått ca 170 mil.

Tråkigt att höra er som har problem. Men då det inte verkar gälla alla så är det ju solklart nåt fel på maskinen. Se till att ÅF fixar!

Skickat från min GT-I9295 via Tapatalk

Vilken dröm att ta sig 60 mil på en rem... fick botten noteringen i helgen... rem nummer 3 höll hela 2,5 mil!!!!!!!!!!???!?!?!?!? Ska in med skotern för 3:e gången imorgon. Ska till fjällen nästa vecka men så värdelöst som mina remmar håller så funderar jag fan på att stanna hemma istället. INTE ok när man köper en ny maskin som ta mig fan är oanvändbar.
 

A Stenvall

Välkänd medlem
6 dec 2013
272
1
16
30
Sikfors, Piteå
fick botten noteringen i helgen... rem nummer 3 höll hela 2,5 mil!!!!!!!!!!???!?!?!?!?
Snabb fråga! Remmen är inte inkörd vid 2.5mil, så skulle du kunna tänka dig att ta det lite lugnt (myrsurf med lite mindre gas) samt låta remmen vila ofta, de första 5-10 milen på nästa rem? För att sen se hur långt den håller? :)
 

A Stenvall

Välkänd medlem
6 dec 2013
272
1
16
30
Sikfors, Piteå
Ok, förjävla drygt att dom inte löser problemen... själv fransade jag remmen rejält i helgen! Men den har hått så pass långt så jag ska inte klaga :D
 

Sled@buser

Välkänd medlem
3 nov 2010
160
0
6
Angående inkörning av rem, min håller inte ens en inkörning av en rem. När jag bara kör led i normalt tempo ca 50km/h så blir variatorerna glödheta. Och direkt man svänger ut ospårat så den får jobba lite så kommer den välbekanta fransen.
Ni som har maskiner som fungerar, har ni eran motor förställd som den är original? Tycker de ser så satans snett ut.
 

Leafo

Välkänd medlem
7 dec 2012
982
1
16
Strängnäs, Messlingen
Ni som har maskiner som fungerar, har ni eran motor förställd som den är original? Tycker de ser så satans snett ut.
Ingen aning tyvärr, vet inte ens vad som menas med det. :) Jag hämtade den hos handlarn, klickade upp till 4 på variatorn efter några mil för att få rätt varv och har kört sedan dess till nu när den är inne på första service efter ca 60 mil.

Har fyllt olja o bensin och kört (samt lagat lite grejer efter krascher).
 

A Stenvall

Välkänd medlem
6 dec 2013
272
1
16
30
Sikfors, Piteå
Min motor har orginal linjeringen!! Men problemet sitter i att dom har så stora marginaler vid monteringen, så den kan stå helt fel även om den har godkända mått!!

Jag har ju variatorkitt i min maskin men första 40 milen körde jag med orginal i variatorerna!
Men har tänkt be dom kolla linjeringen vid 300mils service så att ni med problem får ett hyffsat mått iallafall!!
 

meanis

Välkänd medlem
28 nov 2009
1.412
0
16
Finland, Pedersöre
Kan du testa att täcka igen fotholken och se om CVT Skyddet orkar vädra ut genom kåpan istället?

Man kan tydligt känna i forholken att det blåser ut varmluft där när man varvar. Så vore intersant att veta hur det blir när fotholken är tät av puder om luften trycks ut genom hålen eller bara vädras ut.
Ska iväg imorgon och köra resten av veckan, får se om jag testar täcka igen fotholken då, räcker ju med att det täpps av snö så borde det ju märkas om det vädrar ur hålen. :)
Har dock sett så många positiva rapporter om detta så därför ville jag prova.

Min motor har orginal linjeringen!! Men problemet sitter i att dom har så stora marginaler vid monteringen, så den kan stå helt fel även om den har godkända mått!!

Jag har ju variatorkitt i min maskin men första 40 milen körde jag med orginal i variatorerna!
Men har tänkt be dom kolla linjeringen vid 300mils service så att ni med problem får ett hyffsat mått iallafall!!
300 mils service!!! Bor du på skotern eller? :p
 
Last edited:

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Tänk på i era diskussioner att 137 och 154 har olika variator kalibrering.

Min första rem gick i helgen också på 55mil trotts RS Motorkuddar. variatorstag. stumm motorstopp 441 ramper med flytande team tied sekundär. Kan säga den fick jobba hårdare än någonsin och det gick remmar på både en PRO Rmk och en boondocker också så gissar föret var en stor del i att den for.
Men det jag försöker komma till är att det finns inget enkelt sätt som löser alla problem för dom som kör hårt.

Men dom som kör "normalt" avlöser nog vilket variatorkitt som hälst större delen av problemet.
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Utan att vara någon variator expert så vet jag hur mesiga variatorerna är original på t.ex en summit. bra mycket tomvarv som säkerligen ger lågt rem tryck.

Freeride 137 har samma setup men iställer för en 100/260 primärjäder sitter det en 160/290 enligt Ski-Doo sprängskiss.
Om jag får säga vad jag tror är att med en ännu hårdare fjäder på en redan mesig setup resulterar i bara tomvarv utan remtryck med rem haveri som ett brev på posten.

Köp en 100/260 fjäder som sitter i alla summit mm. Visst det är kanske inte bästa lösningen men dom fungerar för dom flesta. håller absolut längre än några mil som det tydligen gör på 137"
 

A Stenvall

Välkänd medlem
6 dec 2013
272
1
16
30
Sikfors, Piteå
Ska iväg imorgon och köra resten av veckan, får se om jag testar täcka igen fotholken då, räcker ju med att det täpps av snö så borde det ju märkas om det vädrar ur hålen. :)
Har dock sett så många positiva rapporter om detta så därför ville jag prova.



300 mils service!!! Bor du på skotern eller? :p
Nä bara på helgerna!! Så blir alldeles för lite ;(
Polarn dock är uppe i 280 på sin boondocker 600 :D
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Kommer du upp i sånna mil är det inte hård körning vi pratar om och då håller remmarna utmärkt med original setupen.

Vi var i blåsjön och körde från morgon till kväll i 3 dagar och vi kom inte änns upp i 10 mil.
Men gick remmar både på ski-doo, lynx och polaris...
Om jag räknar rett har jag 11 dagar till fjälls i år med 60 mil på mätaren och då är några mil okynneskörning för att komma ur inkörningen.