Ski - doo 2014

A Stenvall

Välkänd medlem
6 dec 2013
272
1
16
30
Sikfors, Piteå
Jag är uppe i ca 140 mil nu! 1 rem fransad och inne på den andra nu! Och har kört 12 helger eller ca 30-35 dagar... så det är inte ledkörning om det år det du tror :D
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Men vad är accepterade mil på en rem? Vad säger ÅF att en rem ska hålla?
Hur långt är ett snöre?

Beror helt på hur du kör.
I nuläget verkar knappt polarisarna eller min med Team Tied sekundär just ta sej mer än 50 mil i hård skogskörning medans en jobbarkompis som kör mer blandad körning med sin Freeride körde 250 innan han bytte rem med original variator setup
 

ajsman

Välkänd medlem
26 mar 2009
994
0
16
Gävleborg
Hur långt är ett snöre?

Beror helt på hur du kör.
I nuläget verkar knappt polarisarna eller min med Team Tied sekundär just ta sej mer än 50 mil i hård skogskörning medans en jobbarkompis som kör mer blandad körning med sin Freeride körde 250 innan han bytte rem med original variator setup
En 154" är väl gjord för att köras hårt i djupsnö....... Så då borde det ju finnas en rekommendation från BRP på hur länge en rem ska hålla. På min förra FR137" så gjorde jag av med 2 remmar på 350 mil och jag kör inte annorlunda med min 154" nu, ja kanske att jag gasar lite mindre just på grund av att jag kommer fram bättre. Men första remmen höll bara ca 44mil. (skrev 52 tidigare, men kom på att jag bytte rem efter 8 mil för att köra in en till)
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Är svårt att säga mer än om det är på tok för tidigt.

Jag tycker mina 55 mil är på tok för lite men den har fått jobba hårt så jag än inte förvånad. Men ska jobba vidare i variatorerna och se vad jag kan åstakomma.

Tror den hadde hållt ett tag till om jag inte hållt full gas i en evighet kändes det som när jag plöjde en ca 100m lång driva på skrå med bottenlöst puder. gick sjukt sakta så jag fick hjälpa till att sparka mej framåt ibland pga det var helt bottenlöst. gissar jag grillade remmen då.
 

ajsman

Välkänd medlem
26 mar 2009
994
0
16
Gävleborg
Jo jag har beställt lite grejer till primären jag också. Tillslagsvarvet är ju ett skämt original. 3100 som max har min slag in på. Bedrövligt. Känns som att köra en buss när ska vända runt en gran när nosen står rakt ner i en brant... Går bara rakt fram.. Så förhoppningsvis blir det lite bättre nu.
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Jo jag har beställt lite grejer till primären jag också. Tillslagsvarvet är ju ett skämt original. 3100 som max har min slag in på. Bedrövligt. Känns som att köra en buss när ska vända runt en gran när nosen står rakt ner i en brant... Går bara rakt fram.. Så förhoppningsvis blir det lite bättre nu.
Vad har du beställt då?

Utan att ha testat tror jag inte det blir bra att bara höjja tillslaget pga 413 ramperna inte matar på något änns med lågt tillslag.
 

ajsman

Välkänd medlem
26 mar 2009
994
0
16
Gävleborg
Vad har du beställt då?

Utan att ha testat tror jag inte det blir bra att bara höjja tillslaget pga 413 ramperna inte matar på något änns med lågt tillslag.
rosa-lila fjäder, 441 ramper och solida pinnar. Vet dock inte vikten på pinnarna.. En polare som plockat ihop det åt mig och säger det funkar bra. Är jag inte nöjd så blir det nog sekundären också..
 

Nicke83

Välkänd medlem
8 sept 2013
704
4
18
Utan att vara någon variator expert så vet jag hur mesiga variatorerna är original på t.ex en summit. bra mycket tomvarv som säkerligen ger lågt rem tryck.

Freeride 137 har samma setup men iställer för en 100/260 primärjäder sitter det en 160/290 enligt Ski-Doo sprängskiss.
Om jag får säga vad jag tror är att med en ännu hårdare fjäder på en redan mesig setup resulterar i bara tomvarv utan remtryck med rem haveri som ett brev på posten.

Köp en 100/260 fjäder som sitter i alla summit mm. Visst det är kanske inte bästa lösningen men dom fungerar för dom flesta. håller absolut längre än några mil som det tydligen gör på 137"
nån som testat detta?
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Jag kör 441 i summiten men 414 verkar vara väldigr populära på kortare skotrarna. 413 och 414 använder sej av samma slut tryck på fjäder så det möjligen skulle gå att bara slänga i 414 som en nödlösning.

Med 441 behövs annan fjäder och troligen vikter.
 

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
Som Brygg skriver så är det extremt svårt att avgöra hur länge en rem ska hålla, om brygg hade kört 100mil innan denna helg så hade hans rem hållit över 100mil, hade han bara haft 20 så hade den hållit 20.
Hade han skippat den där brutalrepan så hade remmen hållit längre.

WinterBrew och Dynamo Joe är båda överens om att oavsett hur bra variatorkalibrering man har så är det inga bekymmer att köra sönder en rem.

Om maskinen går bättre och tar mindre rem så anser jag att 441ramperna med tillhörande fjädrar och vikter är varda pengarna oavsett vad som är garanti och inte.
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Är väldigt svårt dedär.
Frågar du en Yamaha åkare svarar han garanterat att han kör 300 mil på en rem. Men vad jag vet finns det ingen Yamaha som går att köra med som vi gör när dom äter remmar.
Finns vissa som kör 300 mil på en rem och vissa som kör 30 mil med samma maskin med samma variator setup.

Jag säger så här. Kör du riktigt brant tungt låååånga fullgasrepor i branterna så är allt över 50 mil bonus. kör du blandad lek körning ca 100 mil. mycket led ca 200 mil. Det är min uppfattning om vad som är "normalt" men sen är det som sagt väldigt inviduellt. Och dessa gissningar med std variatorer. med div modifieringar kan man helt säker uppnå andra resultat.
 

Sled@buser

Välkänd medlem
3 nov 2010
160
0
6
Har någon testat köra led med sin freeride och kollat rem och variator temp? Jag körde ca 3mil led och stannade för att kolla tempen på rem/skivor. Hade tyvärr inget att mäta med men jag bränner mig på remmen. Så rem nr 4 är nog inte långt bort...
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Minns inte hur det var med originalvariatorerna på min FR 146 men med ett av V-Kitten jag körde med brände man sej på variatorerna vid lugn ledkörning.
Körde hem från fjället för någon vecka sedan med summiten och då kunde jag hålla handen på båda variatorerna utan att det änns gjorde ont. Men då har jag inget som är original.

Men vid hård klättring/skogskörning blir dom glödheta fortfarande.
 

Rbanan

Välkänd medlem
15 jan 2010
1.710
4
38
Luleå
Första remmen delaminerade totalt utan förvarning idag efter 36 hårda mil. Kollade remmen innan idag och den såg som ny ut. Trodde skoterfan tokskar när remmen flög i 278 bitar. Värdelöst!

Skickat från min GT-I9105P via Tapatalk