Ski - doo 2014

leroy

Välkänd medlem
1 jan 2000
447
12
18
Har du straight shift,dvs att det varvar 8000 från stilla stående till toppfart samt varvar 8000 oavsett fart du accelerar från,tycker 441 är nästan låg i tippen får köra click 5 för att få jämn kurva.
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Har du straight shift,dvs att det varvar 8000 från stilla stående till toppfart samt varvar 8000 oavsett fart du accelerar från,tycker 441 är nästan låg i tippen får köra click 5 för att få jämn kurva.
Med teams rekomendation med rak 60 helix så tappar den varv. ca 300 vid 100km/h

Men satt i en 64/54 helix jag har kvar från freeriden och då den fungerade som den skulle så kunde jag stå stilla trycka fullt. upp på 7900 efter typ en sek 8000 upp å vänder på 8100 och sedan tillbaks till 8000 vid ca 100 km/h. Och dessa resultat på den platta myren i början av klippet innan jag börjar klättra. alltså samma varv på platten som rakt upp. Samma snö samma dag.

Syns kanske inte så jätte bra men här är ett litet klipp från en kraftledningsgata då den står rakt up och sedan slår ner matten för att få fullt fäste och då ser man varvräknaren går ner på 7900 annars 8000-8100. Framgår inte helt bra i filmen hur varierande fästet är men jag tror inte det går att få den att hålla varven bättre än så.

[video=youtube;xxzvMixwLAg]http://www.youtube.com/watch?v=xxzvMixwLAg[/video]
 

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Om jag nu byter till 441-ramper och en fjäder som är lämplig, blir jag då av med möjligheten att kunna smygköra så som jag kan nu?
Alltså kunna gasa så att mattan precis rullar?
-Tycker det är för jävla fint att kunna göra, men därefter hade den kunna fått vara lite rivigare.
 

Sled@buser

Välkänd medlem
3 nov 2010
160
0
6
Är det någon som vet säkert vad det sitter för drevning original i 137" Hör lite olika bud å tänkte fixa nå drev imorrn. Det borde sitta 21/45, men har även hört talas om 23/45(lät lite högt?) Tänkte iaf testa köra på 21/49, som det verkar sitta i 146 och 154".
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Om jag nu byter till 441-ramper och en fjäder som är lämplig, blir jag då av med möjligheten att kunna smygköra så som jag kan nu?
Alltså kunna gasa så att mattan precis rullar?
-Tycker det är för jävla fint att kunna göra, men därefter hade den kunna fått vara lite rivigare.
Det går fint att smygköra med 441 också...
Tycker inte det är nån skillnad i det avseendet mot 413.
 

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Det går fint att smygköra med 441 också...
Tycker inte det är nån skillnad i det avseendet mot 413.
Men det blir mer tryck därefter?


Något helt annat, bukskydden lossnade från de fyra främre nitarna på två av mina kamraters skotrar (Summit 154, FR154) i helgen.
Blev, inte helt otänkbart, bara skit kvar av skydden.
Har inte kollat mina nitar än, men skydden är på våra tre monterade av ÅF.
Huruvida dom användt original monteringssats eller några andra nitar vet jag inte.
-Så spara en slant och kolla nitarna.
 

gul-snö

Välkänd medlem
9 mar 2013
192
0
6
Norrbotten
Men det blir mer tryck därefter?


Något helt annat, bukskydden lossnade från de fyra främre nitarna på två av mina kamraters skotrar (Summit 154, FR154) i helgen.
Blev, inte helt otänkbart, bara skit kvar av skydden.
Har inte kollat mina nitar än, men skydden är på våra tre monterade av ÅF.
Huruvida dom användt original monteringssats eller några andra nitar vet jag inte.
-Så spara en slant och kolla nitarna.
hände samma sak för mig för några veckor sedan, hållfastheten verkar inte vara den bästa... hämtade bara ut 4 nitar och fäste den igen dock, inge problem alls själva skyddet var ju helt
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Men det blir mer tryck därefter?
441 rampen matar på bättre och ger mer remtryck.
Men den blir inte ryckig när man smyger igång för det...

Ang. nitarna.
Se till att det sitter en bricka runt niten på insidan av buken.
Man kan inte dra i en pop-nit genom plast utan att ha en bricka som niten kan greppa på insidan.
Kan vara så att Åf slarvat och skippat brickorna.
Men det kan lossna nån ändå, har gjort det för mig med.
 

kotte_parva

Välkänd medlem
15 feb 2008
652
0
16
Haparanda
Polaren struntade i att montera dom medföljande brickorna som ska sidan på insidan vilka det ska nitas igenom , då släpte det för honom.

Dit med nya nitar o brickor så har det hållit sen dess.

Edit: A.Holm hann visst före :)
 

leroy

Välkänd medlem
1 jan 2000
447
12
18
går även med så kallad plastnit,då slipper man brickor,har kört sönder en men då var det närkontakt
med en stubbe,finns på biltema.
 

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
går även med så kallad plastnit,då slipper man brickor
Nej, det går inte alls - är precis såna vår ÅF monterat på våra, istället för originalnitarna. Alla 4 på två skotrar har gått av utan kontakt med annat än snö.

Byter mina mot riktiga nit.
 

A Stenvall

Välkänd medlem
6 dec 2013
272
1
16
30
Sikfors, Piteå
Jag hade brickor på mina nitar, alla 4 slets lös i fronten, löste det genom att sätta större brickor (m12 brickor) men även dessa slets ut.. så jag gjorde egna brickor á 70x70mm!! Funkar klockrent!!