Ski - doo 2014

kotte_parva

Välkänd medlem
15 feb 2008
652
0
16
Haparanda
Därimot tycker jag inte om skidorna. Tycker dom är "lömska". Nån som har satt på några andra skidor och kan rekomendera?
I typ 2 meter puder fungerade Blade perfekt, men på tok för tungkörda för min smak när det var mer vindpiskat puder.

Kör nu med STR som även har sidokölar vilket gör skråkörningen betydligt mer lättarbetad i lite hårdare före jämtemot Blade, så jag kommer växla mellan dom 2 beroende på före.
 

Kenny

Aktiv medlem
30 jan 2007
97
0
6
Arvidsjaur
Jag har oxå satt på 36" framvagn på min FR 154". Grymt nöjd. Borrade dock om hålen för dämparna längre ner och det funkar klockrent. Därimot tycker jag inte om skidorna. Tycker dom är "lömska". Nån som har satt på några andra skidor och kan rekomendera?
Har också tänkt testa s36-framvagnen på min FR 154" med FR-dämparna. Var det några problem att borra nya hål för dämparna? Vet du vad det blev för cc mellan nya/gamla hålen? Får för mig att den blir lite tung på nosen om man gör som Leafo och sätter dem i org hålen.
 

ajsman

Välkänd medlem
26 mar 2009
994
0
16
Gävleborg
Jag ska till att montera s36 också. Och som Leafo säger, det fungerar med orginaldämparna. Men det är rekommenderat att bygga om dämparn. Polarn till mig som servar dämpare säger att det är ett snabbt jobb. Man måste ju ha isär dämparen.. Då kan man ju passa på att byta den bedrövligt dåliga orginaloljan också. Ett annat tips är att snurra dämparen 180 grader runt sin egen axel och skifta sida på dom. Då slipper man slå sönder piggybacken mot något träd.
 

rokky

Ny medlem
5 maj 2010
2
0
1
Transtrand
Gashäng! Jag har en summit -14. När jag var ute sist fick jag gashäng, slog av maskin men spjällen satt fast!!!! Vire och övrigt var löst och ledigt men spjällen satt stumt på nästan fullgas. Rätt som det var for de tillbaks... Fler som upplevt detta? Åtgärd? Känns sådär att det kaske kan hända....
 

trooper

Välkänd medlem
28 okt 2009
346
1
18
Gashäng! Jag har en summit -14. När jag var ute sist fick jag gashäng, slog av maskin men spjällen satt fast!!!! Vire och övrigt var löst och ledigt men spjällen satt stumt på nästan fullgas. Rätt som det var for de tillbaks... Fler som upplevt detta? Åtgärd? Känns sådär att det kaske kan hända....

Har läst om Lynx -14 som haft gashäng, vet inte hur vanligt det är.
 

Leafo

Välkänd medlem
7 dec 2012
982
1
16
Strängnäs, Messlingen
Gashäng! Jag har en summit -14. När jag var ute sist fick jag gashäng, slog av maskin men spjällen satt fast!!!! Vire och övrigt var löst och ledigt men spjällen satt stumt på nästan fullgas. Rätt som det var for de tillbaks... Fler som upplevt detta? Åtgärd? Känns sådär att det kaske kan hända....
Första jag hört om som haft det problemet. Läskigt!
 

albatraoz

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.164
23
38
Greenwich
Någon som bytt slutburk på sin.. Orginal är ju så jäkla stor och tung! Inser att man inte lär öka prestandan då den lär vara rätt ordentligt räknad på både db och effekt men finns det nått bra alternativ, lätt och ganska tyst??
 

Crille1982

Medlem
24 jan 2014
12
0
1
Har också tänkt testa s36-framvagnen på min FR 154" med FR-dämparna. Var det några problem att borra nya hål för dämparna? Vet du vad det blev för cc mellan nya/gamla hålen? Får för mig att den blir lite tung på nosen om man gör som Leafo och sätter dem i org hålen.
Vet inte vad cc var men det finns ett liter hål borrat längre ner på armen. Jag borrade rakt igenom där och brickade ut för muttern då den tar i svetsen lite. Det är inga problem att borra. Går att korta dämparna oxå men då måste man göra om dom igen om man vill ha tillbaka orginal framvagnen, vilket inte är nåt problem om man känner nån som pysslar med dämpare.
 

Leafo

Välkänd medlem
7 dec 2012
982
1
16
Strängnäs, Messlingen
Någon som bytt slutburk på sin.. Orginal är ju så jäkla stor och tung! Inser att man inte lär öka prestandan då den lär vara rätt ordentligt räknad på både db och effekt men finns det nått bra alternativ, lätt och ganska tyst??
Jag kör med SPI, mest för att få dit matlådan (slängde dock på hela systemet). Gillar den för att den inte låter mer än original förren man gasar ur ordentligt. Även då låter den inte speciellt mycket mer, det är mest karaktären/pitchen på ljudet som skiljer sig.

Lättare, får plats med matlådan och jag kan fortfarande smyga i stugområdet eller på väg till macken. Perfekt.

Har kört snart 70 mil utan några som helst problem eller felkoder.
 

GoPro

Välkänd medlem
28 nov 2010
807
6
18
Står några rader på Lynx Talk om hänggas.
Det som står där handlar inte om spjällen som hänger sig utan det är något annat som händer med motorn som inte beror på det mekaniska men ingen vet vad det är!

Gasen fastnar på 5500rpm och håller kvar där några sekunder. Flera Ski-Doos är kraschade pga detta redan. Finns mer på Dootalk om det också.
Min -14 har detta problem.
 

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
Gashäng! Jag har en summit -14. När jag var ute sist fick jag gashäng, slog av maskin men spjällen satt fast!!!! Vire och övrigt var löst och ledigt men spjällen satt stumt på nästan fullgas. Rätt som det var for de tillbaks... Fler som upplevt detta? Åtgärd? Känns sådär att det kaske kan hända....

Inte så att du har fått in en gren eller nått sånt genom luftfiltren?
Eller slagit sönder luftburken så det lossnat en plastbit.
 

mattgojohn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.860
105
63
Skellefteå
Står några rader på Lynx Talk om hänggas.
Det som står där handlar inte om spjällen som hänger sig utan det är något annat som händer med motorn som inte beror på det mekaniska men ingen vet vad det är!

Gasen fastnar på 5500rpm och håller kvar där några sekunder. Flera Ski-Doos är kraschade pga detta redan. Finns mer på Dootalk om det också.
Min -14 har detta problem.
Har också läst om detta på D.T, kommer garanterat en uppdatering el likn från brp.
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Min -13 har spökat så några enstaka gånger sen jag bytte programvara. Hände 3 ggr på kort tid (inom 15 sekunder) men braapade bort det bara
 

Kenny

Aktiv medlem
30 jan 2007
97
0
6
Arvidsjaur
Vet inte vad cc var men det finns ett liter hål borrat längre ner på armen. Jag borrade rakt igenom där och brickade ut för muttern då den tar i svetsen lite. Det är inga problem att borra. Går att korta dämparna oxå men då måste man göra om dom igen om man vill ha tillbaka orginal framvagnen, vilket inte är nåt problem om man känner nån som pysslar med dämpare.
Ok! Tack så mycket för infon. Jag hade ingen lust att korta dämparen utifall jag vill byta tbx till original framvagnen framåt vårkanten. Tackar och bockar...
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Ok! Tack så mycket för infon. Jag hade ingen lust att korta dämparen utifall jag vill byta tbx till original framvagnen framåt vårkanten. Tackar och bockar...
Det nya hålets botten ska vara jäms med det befintliga lilla hålets botten. borrar du rakt igenom där tar det i svättsen men borrar du med mm precision så tar det inte i någon stanns =)

Är inte att rekomendera att köra utan att borra om hålen pga det är dämparen som ska stoppa utfjädringen. Med s36 och freeriden dämpare tar det stopp i kulleden på övre a-armen istället.
Kortar du dämparna så tappar du fjädringsväg så den inte kan fjädra ihop lika långt.

Skicka ett PM om någon är intresserad att köpa min s36 framvagn med färdig borrade hål för freeride dämparna. Har kört en säsong med den på min förra Freeriden 12
 

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Är inte att rekomendera att köra utan att borra om hålen pga det är dämparen som ska stoppa utfjädringen. Med s36 och freeriden dämpare tar det stopp i kulleden på övre a-armen istället.
Kortar du dämparna så tappar du fjädringsväg så den inte kan fjädra ihop lika långt.
Och dom kullederna kostar 900:- styck, fick byta en förra året.
 

Crille1982

Medlem
24 jan 2014
12
0
1
Det nya hålets botten ska vara jäms med det befintliga lilla hålets botten. borrar du rakt igenom där tar det i svättsen men borrar du med mm precision så tar det inte i någon stanns =)

Är inte att rekomendera att köra utan att borra om hålen pga det är dämparen som ska stoppa utfjädringen. Med s36 och freeriden dämpare tar det stopp i kulleden på övre a-armen istället.
Kortar du dämparna så tappar du fjädringsväg så den inte kan fjädra ihop lika långt.

Skicka ett PM om någon är intresserad att köpa min s36 framvagn med färdig borrade hål för freeride dämparna. Har kört en säsong med den på min förra
Freeriden 12
Igentligen är det väl som du säger att man ska borra så att underkant på nya hålet är underkant på lilla hålet. Men bryr man sig inte om nån mm hit eller dit och har en bricka till övers så funkar det att borra rakt igenom :). Skulle nog inte korta dämparna jag heller.
 

meanis

Välkänd medlem
28 nov 2009
1.412
0
16
Finland, Pedersöre
Ingen som tror det kan va nån ändring på årets 391 remmar, som om dom sku va hårdare och glattare än senaste åren. Min Fr -14 med exakt samma v-kit som min fr -12 utvecklar då mycket mera värme än den nyss nämnda. Ska dock prova shimsa sekundären då jag haft lite smått med gummirester på innerskivan efter riktigt hård belastning. Får se om värmen sjunker lite då. Ingen rem sprängd ännu varken på 12an eller -14. Dock bara kört knappa 30 mil ännu, men dom har varit endast hård körning i mycket snö.
Remmen jag har på nu på -14 fick ju ingen vidare inkörning, tog det lungt kanske 2-3 mil sen var det bara hårdkörning som gällde, får se hur länge den håller.

Är det nån som provat nya Rs-remmen, är väl samma pris som 391an borde ju hålla nästan lika bra men bättre grepp.

Men har man remproblem så löser man dem i ordningen kolla linjering, dreva för din användning, finjustera i variatorerna. Ventilering kommer efter allt detta som en extra åtgärd för att kanske kunna plåga lite längre mellan vilostunderna. :)
 
Last edited: