Switchback assault 800 tips och knep

Thimwikström

Välkänd medlem
17 aug 2012
614
0
16
Byske
min höll 300mil och en polares 200mil. båda tolvor. kolv,cylle och spridare....

fick dock tips att montera Arctic kolvar som är högre och schimsa upp cyllen. hjälper inte mot lågt ställd oljepump eller trasiga spridare dock.....
Alla haverier verkar ju typ ha sitt ursprung från oljeproblemet. så jag tror att fixar man oljan i tid så har man en säker motor (om inte spridarna går sönder såklart).

en kompis som lämnade in sin rmk assault 13 på första service (50mil) fick den uppställd av verkstaden så nu dricker den betydligt mer olja . tidigare så körde han 1% i tanken för att oljenivån knappt rörde sig .

Jag tappar min garanti nu i april så då kommer olje pumpen att bli på ställd så man inte behöver vara orolig över oljeproblemet längre :p jag har kört ca 60-90mil i år sen jag köpte min har inte kolla så noga, men bara kört upp ca 2.5l olja och de känns lite tycker jag ... räknar jag på 3% på 60 mil snitt 3l milen så ska de ha gått åt 5.4l olja om jag nu har räknat rätt :p
 

ekemeke

Aktiv medlem
9 okt 2011
64
0
6
Härnösand
Ska ta o byta matta på min -11 då det fortfarande är originalmattan som sitter på, vad rekommenderar ni att jag köper för matta? Sett att flera tycker man ska köra på peak 2,5 men är det värt med tanke på att drivhjulen inte passar?
 

potatisgrisen

Välkänd medlem
21 jan 2013
1.563
3
16
flarken
oj, kan va ide att ställa upp pumpen,
minns när pron lanserades och alla tidningar och provkörningsgubbar va så nöjda över den låga oljeförbrukningen att det nästan blev ett säljargument... köper hellre en extra dunk ves per år än nya cyllar...

desto tråkigare att spridarna verkar va ett svagt kort då det är svårare att hålla koll på.. jag trodde min dåliga tomgång berodde på tpsen (vilken även den stod fel) men det verkar ha varit spridarna.

angående mattbyte så kan man ju ändå vilja ha nonslip hjul vilket inte sitter på swb ass. och då lika gärna kunna byta till 2,86 och få möjligheten att köra peak 2,5 eller CH 2,5.

men vill man slippa byta drivhjul. kapa skenor och montera stabaxel. så finns Challenger 2" med 2,52 delning.

beror ju på vars/hur du kör också.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.707
832
113
Kramfors
Kör 1 % olja i tanken och 0,2% paybacks drivmedelsförstärkare kan jag lova motorerna håller för alltid.

Oljan i tanken gör susen speciellt för de områden som normalt kan bli utan i vissa skrymslen typ ner i veven mf ställen. Och boret i drivmedelsförstärkarn håller spridarna i nyskick + rost borta även under vinterförvaring + lägger ut det hala ytskiktet överallt.

Jag rek olja och payback i alla tvåtakts tankar "som har insprut"
 

Thimwikström

Välkänd medlem
17 aug 2012
614
0
16
Byske
Kör 1 % olja i tanken och 0,2% paybacks drivmedelsförstärkare kan jag lova motorerna håller för alltid.

Oljan i tanken gör susen speciellt för de områden som normalt kan bli utan i vissa skrymslen typ ner i veven mf ställen. Och boret i drivmedelsförstärkarn håller spridarna i nyskick + rost borta även under vinterförvaring + lägger ut det hala ytskiktet överallt.


Jag rek olja och payback i alla tvåtakts tankar "som har insprut"

vad kostar en sån flaska att köpa och vars kan man köpa den ? :)
 

Adrenalinejunky_

Välkänd medlem
1 dec 2009
711
6
18
Örnsköldsvik
Kör 1 % olja i tanken och 0,2% paybacks drivmedelsförstärkare kan jag lova motorerna håller för alltid.

Oljan i tanken gör susen speciellt för de områden som normalt kan bli utan i vissa skrymslen typ ner i veven mf ställen. Och boret i drivmedelsförstärkarn håller spridarna i nyskick + rost borta även under vinterförvaring + lägger ut det hala ytskiktet överallt.

Jag rek olja och payback i alla tvåtakts tankar "som har insprut"
Då spridarna sitter vid boost porten hjälper olja i tanken inte veven.
 

Flugstark

Medlem
13 okt 2007
38
0
1
Luleå
Lät mycket tråkigt. Låter nästan som en rotax 800 repris ?
min höll 300mil och en polares 200mil. båda tolvor. kolv,cylle och spridare....

fick dock tips att montera Arctic kolvar som är högre och schimsa upp cyllen. hjälper inte mot lågt ställd oljepump eller trasiga spridare dock.....
 

P.L.R

Medlem
16 jan 2013
32
0
1
Alla haverier verkar ju typ ha sitt ursprung från oljeproblemet. så jag tror att fixar man oljan i tid så har man en säker motor (om inte spridarna går sönder såklart).

en kompis som lämnade in sin rmk assault 13 på första service (50mil) fick den uppställd av verkstaden så nu dricker den betydligt mer olja . tidigare så körde han 1% i tanken för att oljenivån knappt rörde sig .

Jag tappar min garanti nu i april så då kommer olje pumpen att bli på ställd så man inte behöver vara orolig över oljeproblemet längre :p jag har kört ca 60-90mil i år sen jag köpte min har inte kolla så noga, men bara kört upp ca 2.5l olja och de känns lite tycker jag ... räknar jag på 3% på 60 mil snitt 3l milen så ska de ha gått åt 5.4l olja om jag nu har räknat rätt :p
Visst, ställ upp oljepumpen el blanda extra olja i bensinen. Det kommer tyvärr inte att hjälpa mot haveri på cyl o kolv! Kolvspelet är för stort! Kolvarna slår med tiden sönder cyl och sig själva. Dessutom slits ringarna i förtid. Riv motorn och kolla själv får ni se.
 

Thimwikström

Välkänd medlem
17 aug 2012
614
0
16
Byske
Visst, ställ upp oljepumpen el blanda extra olja i bensinen. Det kommer tyvärr inte att hjälpa mot haveri på cyl o kolv! Kolvspelet är för stort! Kolvarna slår med tiden sönder cyl och sig själva. Dessutom slits ringarna i förtid. Riv motorn och kolla själv får ni se.
men om man byter kolvar med jämna mellanrum typ200mil så borde de ju vara betydligt mindre risk för ett sånt haveri och cylindrarna borde klara sig bättre också ?
jag tänker att man ska renovera före de blir allt för slitet och glappar ..tänker jag rätt eller ?
 

Thimwikström

Välkänd medlem
17 aug 2012
614
0
16
Byske
Fan suget efter nya fotsteg och bättre matta kommer smygandes .. nu sitter man ju bara och funderar mellan skinz eller burandt fotsteg och challenger 2.5 eller peak 2.5 matta :p

Alla som kör skinz fotsteg verkar ju tok nöjda och samma sak med burandt fotstegen så nu undra man ju vilka som är bäst :p priset är ju betydligt bättre på burandt fotstegen är väl typ halva priset ? Men håller båda lika bra ingen som haft några problem ?
Sen kommer ju matt frågan och de verkar vara så frågar du en som kör peak så är den bäst och frågar man en med challenger extreme mattan så är den bäst .. jag vet att peak mattan tappar kammar fort som jag kör för mina kompisar har tappat några var nu .. men är challenger mattan likadan bättre eller sämre ?
 

potatisgrisen

Välkänd medlem
21 jan 2013
1.563
3
16
flarken
Fan suget efter nya fotsteg och bättre matta kommer smygandes .. nu sitter man ju bara och funderar mellan skinz eller burandt fotsteg och challenger 2.5 eller peak 2.5 matta :p

Alla som kör skinz fotsteg verkar ju tok nöjda och samma sak med burandt fotstegen så nu undra man ju vilka som är bäst :p priset är ju betydligt bättre på burandt fotstegen är väl typ halva priset ? Men håller båda lika bra ingen som haft några problem ?
Sen kommer ju matt frågan och de verkar vara så frågar du en som kör peak så är den bäst och frågar man en med challenger extreme mattan så är den bäst .. jag vet att peak mattan tappar kammar fort som jag kör för mina kompisar har tappat några var nu .. men är challenger mattan likadan bättre eller sämre ?
jag betalade 2300kr för burandts. strax under 5000 för skinz, beroende vars du handlar. smalare med burandts också. känns dock proffsigare med skinz. jag har då inte hört något om hållbarhetsproblem på någon av dom.

verkar som att CE 2,5 håller bra för turbomaskinerna. och de måste ju va värt något.
 

Thimwikström

Välkänd medlem
17 aug 2012
614
0
16
Byske
jag betalade 2300kr för burandts. strax under 5000 för skinz, beroende vars du handlar. smalare med burandts också. känns dock proffsigare med skinz. jag har då inte hört något om hållbarhetsproblem på någon av dom.

verkar som att CE 2,5 håller bra för turbomaskinerna. och de måste ju va värt något.
Dom blir inte för smala då ? Ja alltså jag köper nog hellre 2 par burandt steg än 1 par skinz även om skinz håller bättre :p
Håller dom för turbo maskiner så håller dom nog för mig också :p haha fast den är väl inte lika allround som peak mattan är med sin hårdhet i kammarna .. fast de är väl de som förstör livslängden också :p