Märkes***eritråden...

W

wettrob

Sätt dit en turbosnurra på en 2takt så ska du se att dem också tittar bakåt när man möter dem på led ;)
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Ja jo sant men man möter folk efter led och sådan och flesta vänder sig om efter en turbonytro men en vanligt rmk/summit/M8 eller vad som helst är bara dussingrejer som ingen mer än ägaren bryr sig om :)

Observera att jag aldrig skulle välja en yamaha om det inte fanns överladdning till den :)
Bevisar bara att min tes om att Yamaha folket är "lite" efter.

Slänga ut massa pengar på en skitskotrar, sedan ännu mer på turbo i ett tarvligt försök att få den roligare, fast i själva verket är det alltså bara för att folk ska titta... Knäppt

För övrigt så vet alla vi andra att vi inte tittar extra länge på en t-yama för att det är coolt, Vi tittar lite extra eftersom det är fascinerande, lite som att se eparaggare göra enhjulsburnouts. Inte häftigt någonstans, men man är förbluffad över att personen ens försöker. Pinsamt är det...
 

Karelin_

Välkänd medlem
20 jan 2013
128
0
6
Vilhelmina
För övrigt så vet alla vi andra att vi inte tittar extra länge på en t-yama för att det är coolt, Vi tittar lite extra eftersom det är fascinerande, lite som att se eparaggare göra enhjulsburnouts. Inte häftigt någonstans, men man är förbluffad över att personen ens försöker. Pinsamt är det...
Nog för att jag föredrar yamaha istället för skruvtakt men din punchline i inlägget va förjävla bra...höll på skratta ihjäl mig...1-0 till K-len
 

Rundvikarn

Välkänd medlem
Effekt är faktiskt inte allt .

Där RMK gräver ned sig glider min gamla BR250TF obehindrat förbi .
Den är så svag att den inte kan spinna ned sig , drar två liter i timman och
är helt immun mot skotertjuvar och annat pack !

DET är kvalite det .
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Alltid kul med de som står med motorn i delar mitt på leden... :p
Alltid kul att ni Yamaha förespråkare alltid hittar trasiga tvåtaktare efter leden....

Jag vet att det inte går, men skulle ni någon gång ta er ut i djupsnön skulle du/ni se att det inte är tvåtaktare som har problem....

Att det blir en och annan tvåtaktare ståendes på leden är inte sp konstigt. Inte ens en cv90 skulle palla att dra en korkad Yamaha förare från lekstället, under snön, tillbaka till leden för att Yamahan ska kunna ta sig hem. Det skulle bränna ut vilken motor som helst.
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
k-len: Den senaste tiden har dina inlägg hållit en sanslöst hög kvalitet.
Vet inte om du är ironisk eller inte då det är svårt att tolka utan smilegubbar :)

Men jag försöker iallafall, denna Yamaha - Cat murge har bara gjort mig mer allergisk mot Yamaha:p

En aning problematiskt då sommarbilden huserar en sån flöjt motor...
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Hehe, det är knappast Yamaha som är det mest bogserade märket i alla fall. Tanka och köra bara. Och i snön går det alldeles utmärkt om man vet vad man gör. Som vi brukar säga: "Lite svårare - mycket hållbarare".
 

shagwell

Välkänd medlem
17 jan 2011
1.202
0
16
luleå
Svågern min köpte en nytro för två år sedan. Efter premiärturen blev det bestämt att maskinen skulle förlängas, den gick ju uppenbarligen inte att köra i snö med. Sagt och gjort maskinen blev 365 lång och förväntningarna var höga. Tyvärr så blev saken endast marginellt bättre, skotern gick fortfarande inte i snön...
Svågern tänkte att det kanske inte var längden på mattan som var avgörande, utan hastigheten på mattan. Sagt och gjort, 40000kr senare hade skotern 270hk. Tyvärr även det en besvikelse då skotern förvisso gick som ett skållat upp på rullen, men så fort man släppte gasen dök skotern genom snön igen och blev oftast kvar där.
Svågern har som alla yamahaägare obegränsat med pengar, men även en skruvgalen kusin som tutar i honom att det saknas både hästkrafter och längd för att få nytron att gå i snön.
Sista chansen. Svågern går ihop med den skruvgalna kusinen och de bygger sig var sin nypex, lättar skotern 20kg, samt förlänger till 174".
Nu jävlar blev det åka av, skotern klättrade upp för det högsta fjället i riksgränsen på tre röda sekunder och svåger och kusin kramas och intalar varandra att det var värt varenda krona och skavd mekarknoge.
Helgen efter blev det pudersväng i arvidsjaur och svågern och kusinen stod ner vid bergets fot och tittade på polarisarna som en efter en slingrade sig upp mellan granarna i bottenlös snö. Kusinen och svåger viskade tyst för sig själva i hjälmen: "yes I can, Yes I can, Yes I caaaan.
Vad hände? Jo, den skruvgalna kusinen sålde skotern vid hemkomst med svepskälet att han skulle ha en mer familjevänlig skoter. Svågern då?

Han kör numera Polaris...
 

Mikael S

Välkänd medlem
13 dec 2010
134
0
6
Gävle
Skoterfolket verkar vara enna riktigt klena rackare. Antar det är för att dom flesta inte växt färdigt och då bör man självklart köpa sig en lätt tvåtaktsmaskin och låta oss lite mer rejäla män åka en riktig skoter :)


Föresten så fick min gamla nytro ställa upp och dra bort en elvans skidoo summit från en myr för skrotaxen hade visst uppnåt 200mil vilket verkar vara någon slags brytgräns vad gäller hållbarhet på dom dära tvåtaktarna.
En annan är inne för andra gången på verkstad med sin tolvans rmk för databoxen hade visst gett upp, 30mil senare dog en avgasttempgivare men det är väl sånt man får räkna med när man ska äga en "top of the line" maskin...
 

Lindhaga

Välkänd medlem
19 okt 2009
1.358
1
16
Hehe, det är knappast Yamaha som är det mest bogserade märket i alla fall. Tanka och köra bara. Och i snön går det alldeles utmärkt om man vet vad man gör. Som vi brukar säga: "Lite svårare - mycket hållbarare".
Utmaningar är ju roliga, det gäller ju att lära sig tämja skotern! Nytro går grymt fint men måste säga att en annan skoter jag är grymt imponerade av är Rmk 600.
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Skoterfolket verkar vara enna riktigt klena rackare. Antar det är för att dom flesta inte växt färdigt och då bör man självklart köpa sig en lätt tvåtaktsmaskin och låta oss lite mer rejäla män åka en riktig skoter :)

Föresten så fick min gamla nytro ställa upp och dra bort en elvans skidoo summit från en myr för skrotaxen hade visst uppnåt 200mil vilket verkar vara någon slags brytgräns vad gäller hållbarhet på dom dära tvåtaktarna.
En annan är inne för andra gången på verkstad med sin tolvans rmk för databoxen hade visst gett upp, 30mil senare dog en avgasttempgivare men det är väl sånt man får räkna med när man ska äga en "top of the line" maskin...
Ja, det är skitjobbigt när en helrenovering av motorn kostar en halv månadslön... Till skillnad från en Yamaha där det krävs en halv årslön...


(detta baserat på en "normal" Svenssonlön och inte nån gruvarbetare eller läkarjävels)

Och jag förutsätter att du varit med om detta, då du rattar skiten, detta då jag som inte ens kör Yamaha har fått renovera ett "par" stycken.

Och ska du kontra med att man "med en rätt inställd Yamaha turbo så håller det"... Bullshit

Skulle alla 2t åka runt med halvgas bara för att de är rädda för att öppna spjällen så skulle de också hålla till pensionsåldern är inne.

Håll tummen mot styret lika långa stunder i samma terränger som normalt folk så vet du snart vad du ska lägga lönen på.

Och påstår du att det är för mycket effekt för att stumma kika många sekunder mellan träden som man gör med en riktig skoter, så får du vakna och inse att du har ner eeffekt än du klarar av, fast du är så stor och stark.

.... Man trimmar inte mopeden förrän man vågar åka fullgas i vurparkurvan...
 

Alle Grönlund

Välkänd medlem
2 apr 2012
174
0
6
Ersmark
Ja, det är skitjobbigt när en helrenovering av motorn kostar en halv månadslön... Till skillnad från en Yamaha där det krävs en halv årslön...


(detta baserat på en "normal" Svenssonlön och inte nån gruvarbetare eller läkarjävels)

Och jag förutsätter att du varit med om detta, då du rattar skiten, detta då jag som inte ens kör Yamaha har fått renovera ett "par" stycken.

Och ska du kontra med att man "med en rätt inställd Yamaha turbo så håller det"... Bullshit

Skulle alla 2t åka runt med halvgas bara för att de är rädda för att öppna spjällen så skulle de också hålla till pensionsåldern är inne.

Håll tummen mot styret lika långa stunder i samma terränger som normalt folk så vet du snart vad du ska lägga lönen på.

Och påstår du att det är för mycket effekt för att stumma kika många sekunder mellan träden som man gör med en riktig skoter, så får du vakna och inse att du har ner eeffekt än du klarar av, fast du är så stor och stark.

.... Man trimmar inte mopeden förrän man vågar åka fullgas i vurparkurvan...

(Y)
 

Alle Grönlund

Välkänd medlem
2 apr 2012
174
0
6
Ersmark
Ja, det är skitjobbigt när en helrenovering av motorn kostar en halv månadslön... Till skillnad från en Yamaha där det krävs en halv årslön...


(detta baserat på en "normal" Svenssonlön och inte nån gruvarbetare eller läkarjävels)

Och jag förutsätter att du varit med om detta, då du rattar skiten, detta då jag som inte ens kör Yamaha har fått renovera ett "par" stycken.

Och ska du kontra med att man "med en rätt inställd Yamaha turbo så håller det"... Bullshit

Skulle alla 2t åka runt med halvgas bara för att de är rädda för att öppna spjällen så skulle de också hålla till pensionsåldern är inne.

Håll tummen mot styret lika långa stunder i samma terränger som normalt folk så vet du snart vad du ska lägga lönen på.

Och påstår du att det är för mycket effekt för att stumma kika många sekunder mellan träden som man gör med en riktig skoter, så får du vakna och inse att du har ner eeffekt än du klarar av, fast du är så stor och stark.

.... Man trimmar inte mopeden förrän man vågar åka fullgas i vurparkurvan...
haha kung ;)
 

tonix

Välkänd medlem
24 okt 2006
1.312
1
38
i en väska
Skulle alla 2t åka runt med halvgas bara för att de är rädda för att öppna spjällen så skulle de också hålla till pensionsåldern är inne.

Håll tummen mot styret lika långa stunder i samma terränger som normalt folk så vet du snart vad du ska lägga lönen på.


.... Man trimmar inte mopeden förrän man vågar åka fullgas i vurparkurvan...
Problemet med att försöka hålla stumt med ett piano är väl att först så fastnar man ju på släpet om man råkat få lite snö där, sen sjunker den ju fram om man råkar säga nysnö i närheten av den och dör att avsluta så måste man väl vara pensionär för att få köpa en?! Finns väl en anledning till att dom Har servo?!
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
På samma sätt som det är skillnad på en Zündapp med sjua och Bing 17 och en ZX-10R så är det skillnad på en SkiDoo och Yamaha.
1. Det taffliga elsystemet på Skidoo som innebär problem redan efter något år.
2. Motorer som rasar efter två säsonger (anses normalt i Skidoo-kretsar)
3. Att byta rem var 20 mil anses också normalt.
4. Felkonstruktion motor. Och har så varit i fjorton år. Anses normalt av Skidoofolket.
5. Felkonstruktion chassi som flexar. Anses normalt av Skidoofolket.
Huvudsaken man lägger mest pengar på reklam. Jag menar, det är ju inte många märken som får Arctic att framstå som BRA. Men Skidoo har lyckats.