Märkes***eritråden...

W

wettrob

Tog upp reservdelar när jag såg att du körde skidoo, tänkte på rembytet som ska ske 2-3 gånger varje månad. Annars hade jag givetvis inte skrivit det om det hade handlat om te.x Poo :amuse:

Måste ändå säga att det är imponerade att du hunnit med så mycket mil med tanke på att du skrev tidigare att du är borta under veckorna och kan köra skoter först på helgerna + att du jobbar under helgerna också ;)

Själv så blev det bara max 80-90mil för mig, ändå tycker jag att jag kört mycket.

Tycker det blivit för snällt här nu på sistone, skärpning :)

För att gå lite OT men hur mycket snö har ni som minimumgräns innan ni börjar köra???
Verkar som att vissa far ut i 20 cm puder med högkamsmattor och sprutar på..
Direkt gräsmattan inte syns ;)
 

rotax211

Välkänd medlem
30 nov 2007
1.140
4
16
Hudiksvall
Tog upp reservdelar när jag såg att du körde skidoo, tänkte på rembytet som ska ske 2-3 gånger varje månad. Annars hade jag givetvis inte skrivit det om det hade handlat om te.x Poo :amuse:

Måste ändå säga att det är imponerade att du hunnit med så mycket mil med tanke på att du skrev tidigare att du är borta under veckorna och kan köra skoter först på helgerna + att du jobbar under helgerna också ;)

Själv så blev det bara max 80-90mil för mig, ändå tycker jag att jag kört mycket.

Tycker det blivit för snällt här nu på sistone, skärpning :)


Direkt gräsmattan inte syns ;)

1 rembyte på 450mil, Som var mitt eget fel, dra timmerdoning i tösnö med fulllast, Japp kör som sagt så mycket jag hinner, 80mil t&retur har jag med personbil hem, och sedan vankas det alltid jobb,

Men förut innan jag fick Körkortet så hade man ju inget val, det var ju bara ta skotern vart man än skulle, i vilken kyla som helst, nu är det lättare med Personbil och bara ta den,

haha joo det har blivit lite för "snälla ord här nu"


Japp håller med, direkt typ inte gräsmattan syns ;) nä men brukar låta det komma lite , men Bara man kör "försiktigt" tills storstanarna och sånt har gått under snön, sen kan man börja gasa som den dåren man föddes till ;-) Snart kommer isarna så man får pimpla sig någon fisk, och pilsner ;)
 

MaTtti

Välkänd medlem
27 sept 2008
936
0
16
Malmberget/Gällivare
Och innan han fick körkort pendlade han tydligen 80 mil med skotern om jag förstod texten rätt.

Ja man kan säga mycket om skidoo, men kvalitet är det, rakt igenom.
 

Psycho Dave

Välkänd medlem
10 nov 2010
718
80
28
Norderåsen
För att gå lite OT men hur mycket snö har ni som minimumgräns innan ni börjar köra???
Verkar som att vissa far ut i 20 cm puder med högkamsmattor och sprutar på..
Kör man Yamaha så kör man på första rimfrosten för när det är 20 cm så är det för mycket snö för en Yamaha :-D
 

rotax211

Välkänd medlem
30 nov 2007
1.140
4
16
Hudiksvall
Du kör på studiebidrag, 1050kr... Men du pendlar 80 mil för att jobba...

Byt jobb till något som betalar.

Haha hojja.. jadu folk söder om Saitarova alltså...

1050 får jag av Csn, alltså Studiebidrag

Sen det jag jobbar på Helger, loven det är ju inte nå studiebidrag, Och då tjänar man ju lite bättre, haha hojja...

Ohja förut pendlade jag med buss, 12h 30min varje helg så nog underlättar det med Personbilen,





MaTtti : Japp, om du hade läst och fattat lite granna, så skrev jag att jag Tog skotern TILL bussen, oavsett kyla , -35c , inte fan att jag tog skotern hela vägen,
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Så du pluggar på veckorna och jobbar på helger och lov.... Ändå har du tid/möjlighet att "burka och resa" 10 mil / helg.... måste bli mycket mörkerkörning efter jobbet....

2 liter milen, 10 mil / helg = 300 kr / helg. 4 helger = 1200kr.

du pendlar 80 mil i veckan (antar jag att det är), med en personbil (hihi), som tar säg 1 liter milen, för som student köper man inte en ny bil som drar 0,3 direkt.

1120kr / veckan i bensin då. 4 veckor = 4480


Total bensinkostnad skoter&bil = 5680.

Så behöver du kanske ~1 liter olja i månaden... 100kr kanske.

5780r i månaden. minus 1050 i studiebidrag (barnbidrag)

4730kr som du behöver tjäna ihop för att det ska gå runt.

4 helger / månaden kan du arbeta = 1182,50kr / helg

en helg = 16 timmar jobb... 73,90 / timmen.


Du borde fortfarande leta ett annat jobb som ger bättre betalt. Helgarbete borde ge mer än 73,90kr.


Och föresten... säg BILEN istället för personbilen hela tiden...

Haha hojja.. jadu folk söder om Saitarova alltså...

1050 får jag av Csn, alltså Studiebidrag

Sen det jag jobbar på Helger, loven det är ju inte nå studiebidrag, Och då tjänar man ju lite bättre, haha hojja...

Ohja förut pendlade jag med buss, 12h 30min varje helg så nog underlättar det med Personbilen,





MaTtti : Japp, om du hade läst och fattat lite granna, så skrev jag att jag Tog skotern TILL bussen, oavsett kyla , -35c , inte fan att jag tog skotern hela vägen,
 

rotax211

Välkänd medlem
30 nov 2007
1.140
4
16
Hudiksvall
Så du pluggar på veckorna och jobbar på helger och lov.... Ändå har du tid/möjlighet att "burka och resa" 10 mil / helg.... måste bli mycket mörkerkörning efter jobbet....

2 liter milen, 10 mil / helg = 300 kr / helg. 4 helger = 1200kr.

du pendlar 80 mil i veckan (antar jag att det är), med en personbil (hihi), som tar säg 1 liter milen, för som student köper man inte en ny bil som drar 0,3 direkt.

1120kr / veckan i bensin då. 4 veckor = 4480


Total bensinkostnad skoter&bil = 5680.

Så behöver du kanske ~1 liter olja i månaden... 100kr kanske.

5780r i månaden. minus 1050 i studiebidrag (barnbidrag)

4730kr som du behöver tjäna ihop för att det ska gå runt.

4 helger / månaden kan du arbeta = 1182,50kr / helg

en helg = 16 timmar jobb... 73,90 / timmen.


Du borde fortfarande leta ett annat jobb som ger bättre betalt. Helgarbete borde ge mer än 73,90kr.


Och föresten... säg BILEN istället för personbilen hela tiden...
Ja jag går på gymnasiet här,

1liter milen? Volvo D5 0,66L/milen

Varför 16timmars på helgen bara? Det är ju ingenting, då är det ju inte lönt att ens jobba,

Vem har sagt något 73:90 i timmen?

OCh förresten, min bil går inte på Bensin, den går på det enda rätta drivmedelet på en bil==Diesel, Bensin hör hemma i Motorsågar och snöskotrar och andra leksaker, Usch för nån svag bensinare när man kan ha en stor diesel


+ så glömde du räkna med loven,

Säger personbilen, för är van vid det, annars tror man menar lastbilen,

Sen när bestämmer DU vad jag ska kalla bilen för personbilen?

Visst var du Söder om Saitarova va?

Just det, Varför kör renskötarna bara Ski-doo och Lynx mestadels? (4e gången utan att nån gett ett riktigt svar)
 
Last edited:

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Ja jag går på gymnasiet här,

1liter milen? Volvo D5 0,66L/milen

Varför 16timmars på helgen bara? Det är ju ingenting, då är det ju inte lönt att ens jobba,

Vem har sagt något 73:90 i timmen?

OCh förresten, min bil går inte på Bensin, den går på det enda rätta drivmedelet på en bil==Diesel, Bensin hör hemma i Motorsågar och snöskotrar och andra leksaker, Usch för nån svag bensinare när man kan ha en stor diesel


+ så glömde du räkna med loven,

Säger personbilen, för är van vid det, annars tror man menar lastbilen,

Sen när bestämmer DU vad jag ska kalla bilen för personbilen?

Visst var du Söder om Saitarova va?

Just det, Varför kör renskötarna bara Ski-doo och Lynx mestadels? (4e gången utan att nån gett ett riktigt svar)

Väljer att inte fortsätta detta i denna tråd.

Men kan svara på din fråga om renskötarna.

De kör brp av samma anledning som öviks kommun kör Kia.

Det går inte sälja skiten till normalt folk, så när det kommer en grupp (i detta fall öviks kommun / renskötarna) och köper alla osäljbara maskiner, så får de BRA mängdrabatt.

Och alla vet att kommuner och renskötarna är snåla.

Så, nu har du fått svar.

Gå vidare
 

MaTtti

Välkänd medlem
27 sept 2008
936
0
16
Malmberget/Gällivare
MaTtti : Japp, om du hade läst och fattat lite granna, så skrev jag att jag Tog skotern TILL bussen, oavsett kyla , -35c , inte fan att jag tog skotern hela vägen,
Jag läste och förstod mycket väl, jag skojade. Syftade på att man KAN åka 80 mil i veckan med en skidoo även om man bara tjänar 1050kr i månaden, eftersom dom är både bränslesnåla och hållbara. Vi är ju på samma sida i det här :)

Annat är det med yamaha, iallafall här i gällivare tar dom sig inte ens ut ur garaget nå mer pågrund av all snö.