Märkes***eritråden...

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Kan det inte vara så att "alla" hackar på Yamaha eftersom vi inte känner behovet att försvara skiten, då vi inte köpt en?

Vet hur det är, jag köpte en alldeles för dyr TV, eftersom jag litade på att säljaren visste vad han pratade om.... Den funkar såklart, men inte speciellt bra på nånting, men nu när jag betalat för den, så måste jag ändå försöka övertala andra (frun framförallt) och på så vis även mig själv, att det var värt det, för att jag inte ska bryta ihop över hur många kilo skit jag fick för mina surt förvärvade slantar.

Kan inte heller sälja tvn eller byta bort TVn, för nu vet ju alla vilken skit det är då recensionerna är ute.... lika bra att leva med det helt enkelt, trots att jag ångrar mig.


(alla som kör yamaha får naturligtvis läsa detta högt för sig själv, men byt ut ordet TV, mot "yamaha", så förstår ni hur jag menar med liknelsen)
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
va äre me dedär då? han backa bak, tog lite sats o körde sedan upp o vände, inge komplicerat :)
var och körde med en nytro turbo 270, en lynx boondocker, en summit 600 zx, och en xf8000 i fredags. nytron kom ca 6 km innan den började gå piss, och då hade han fått igång den kvällen före för de var fel på den. nåja, efter ett tag hoppade den igång, då tog han sig ca 4-5 km till innan han sprängde sin 10-11 km gamla rem, så på med en ny och sedan var det slutlekt med dom där 270 hk. och senare på dagen började den gå piss igen. vi andra klarade oss utan problem, eller jag fick skära bort en tråd från remmen, som redan förra vintern var dålig och har skurit bort trådar redan då så var ju inte så konstigt.

så jag såg ingen kvalite alls, och nytro föraren tyckte att boondockern var så grymt lättkörd och smidig, nytron fick man slita som en idiot för att få dit man ville
 

ErkkiT

Välkänd medlem
4 apr 2012
320
0
16
Kiruna
var och körde med en nytro turbo 270, en lynx boondocker, en summit 600 zx, och en xf8000 i fredags. nytron kom ca 6 km innan den började gå piss, och då hade han fått igång den kvällen före för de var fel på den. nåja, efter ett tag hoppade den igång, då tog han sig ca 4-5 km till innan han sprängde sin 10-11 km gamla rem, så på med en ny och sedan var det slutlekt med dom där 270 hk. och senare på dagen började den gå piss igen. vi andra klarade oss utan problem, eller jag fick skära bort en tråd från remmen, som redan förra vintern var dålig och har skurit bort trådar redan då så var ju inte så konstigt.

så jag såg ingen kvalite alls, och nytro föraren tyckte att boondockern var så grymt lättkörd och smidig, nytron fick man slita som en idiot för att få dit man ville
Var med om en liknande grej förra året. Brosan hade en ny nytro med 180kit då. Smällde 9 remmar den vintern på ca 200 mil. Den gick dåligt nästan helatiden. Han tyckte min skoter var så lättkörd.(jag hade då en 07as summit xrs 800). Behöver jag ens nämna att han kör ski doo iår ? ;)

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk
 

Knacket

Välkänd medlem
22 jul 2012
744
0
16
Skellefteå
Kan det vara så att Yamaha ägarna inte är här och kan försvara sig pga av att brevduvor och röksignaler inte fungerar på detta forum? :D
 

ZIKKO

Välkänd medlem
24 mar 2011
319
2
18
Yamaha är som bilvärdens muskelbilar, går bra när det bara är att gasa på långa och raka vägar men runt en bana eller i skog är dom värdelösa.....
 
J

Jona$

Lynx är som en finsk soppa, ett roligt skämt baserad på alkohol.


En Lynx 800 på vårkanten
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
41
Roknäs
En bekant som jag körde med senast i helgen har bytt in sin Rmk -12 mot en -14 M-ride.


Någon som vill ta hans plats då vi ska iväg nästa gång?
 

Andersxboy

Välkänd medlem
27 jan 2012
262
0
16
Vindeln
Vart ska ni nästa gång? Studiebesök och finmiddag med wiseco? Tänkte dom är nog måna om att fortsätta sälja nya kolvar till fjunisar som leker "burandt" i nån liten pulkbacke i fjälls, med massa klistermärken och chassie limmat med limstift. Goda kundrelationer är ett måste idag.
 

bunken

Välkänd medlem
27 jan 2011
1.129
1
38
Moliden Ö-vik
En bekant som jag körde med senast i helgen har bytt in sin Rmk -12 mot en -14 M-ride.
Ja en ny nytro får man ju för samma pris som en 12as pro å innan nästa säsong är nytron under i pris så förutom att stackarn får en tråkig skoter så gör han en dårlig affär :) Men det är klart det gäller att passa på innan dom lägger ner för han får ju bra kilopris.
 

okksson

Välkänd medlem
29 mar 2008
652
0
16
malå
Har kört 50 mil nu med min m8000. Inte bytt rem. Inte rört en skruv faktiskt (peppar). Helt orginal och helt jävla skitkul skoter. Den är dessutom i standardutförande så jag har inga floatdämpare men jag lider inte. Skotern kanske har lite bättre geometri än en "gris" som behöver dämpare för 20k för att vara körbar ;)

Och nu går ryktet om att 2014freeride tar remmar efter 10 mil. Jag är ganska glad att man håller sig till ett märke som verkar kunna lösa problemet efter 2 år och inte 10. Nog för att det verkar som att det skriks ganska mycket när någon spränger att par remmar medans resten sitter och jäser i husvagnen när skotern gått utan remsprängning och håller truten.

Jäsa verkar dock "grisryttarna" vara duktiga på eftersom att ingen av deras skotrar som går så himla bra och långt finns på blocket. vars är alla långmilade yamahas? Dom flesta verkar ligga mellan 1-800 mil. Som alla andra skotermärken.
 
Last edited:

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
Har kört 50 mil nu med min m8000. Inte bytt rem. Inte rört en skruv faktiskt (peppar). Helt orginal och helt jävla skitkul skoter. Den är dessutom i standardutförande så jag har inga floatdämpare men jag lider inte. Skotern kanske har lite bättre geometri än en "gris" som behöver dämpare för 20k för att vara körbar ;)

Och nu går ryktet om att 2014freeride tar remmar efter 10 mil. Jag är ganska glad att man håller sig till ett märke som verkar kunna lösa problemet efter 2 år och inte 10. Nog för att det verkar som att det skriks ganska mycket när någon spränger att par remmar medans resten sitter och jäser i husvagnen när skotern gått utan remsprängning och håller truten.

Jäsa verkar dock "grisryttarna" vara duktiga på eftersom att ingen av deras skotrar som går så himla bra och långt finns på blocket. vars är alla långmilade yamahas? Dom flesta verkar ligga mellan 1-800 mil. Som alla andra skotermärken.
enkelt, dom som råkat gå lite längre har inte nåt värde kvar alls, det är lika bra ställa dom bakom ladan för man får inget när man försöker sälja dom
 

Everest340

Välkänd medlem
12 dec 2012
270
0
16
Luleå
men "dom håller ju minst 10tusen mil".... så 2000 borde ju inte göra något.
saken är ju den att alla Yamaha-ägare skryter ju om sina 10k mil för att de har en hållbar 4-taktsmotor

men det folk glömmer är att det är en SKOTER, där allt möjligt går sönder lite nästan hela tiden, såsom lager m.m. och Yamaha är då knappast mkt bättre än de andra märkena på allt sånt.
skotrar är byggda för att gå sönder :D

och när då dessa småsaker börjar ge upp vid högre mil t.ex kedja å nå drivaxellager, ja då skrotas skiten för de som köpt Yamaha kan/vill inte skruva!

därför ser vi inga nytros med 4000+ mil på blocket ;)
 

Rundvikarn

Välkänd medlem
Sedan kanske inte alla byter skoter bara för att nästa årsmodell fått nya tuffare klistermärken utan kör med sin skoter under många år .....

Att byta till nyare skoter är ju en gigantisk förlustaffär oavsett märke och har man inte hotet om total motorimplosion var 3-500:e mil hängande över sig så drar man sig nog i det längsta för att "panka sig" på ett skoterbyte .
 

Andersxboy

Välkänd medlem
27 jan 2012
262
0
16
Vindeln
Yamaha byter klistermärken varje år, resten byter kolvar,vevparti,drivaxlar och lim. "Polaris använder samma limfogningsteknik som flygplanstillverkare" Alltså var det ett jävla under att jag tog mig levande till och från thailand nyss!!