Märkes***eritråden...

Stugsittaren

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.163
98
48
Sveriges motsvarighet till Afrika
Adventure är en bredbandare och att den är 40 kg tyngre än en Nytro betvivlar jag. Gissar att du läst fakta bladet på en kort Nytro. Tar vi och väger in dom i verkligheten så är den Nytro XTX som jag kör lika tung efter en sväng i pudret med is bygget på den som en Adventure. En Renegade 900 ACE är lättare är en Nytro XTX

Generellt så är alla 900 ACE lättare än motsvarande Yamaha och det säger jag utan att ha läst ett enda fakta blad. Det vet jag för jag har lyft på våra Yamaha och jag har lyft på 900 ACE.
 

ProRmk77

Välkänd medlem
18 apr 2012
114
0
6
Gällivare
Framför allt känns det inte som att all vikt hamnat rakt över skidorna. Provade en Expedition 900 ace förra helgen & blev positivt överskattat. Första fyrtaktare som jag provat som inte "rider" på skidorna.
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
900 ACE har 10 HK mer än Venture men det spelar mindre roll. De 900 ACE jag kört är maskiner som känns 30 år modernare än allt Yamaha har. Yamaha är inte bara distanserade av alla lätthanterliga 2taktare de är i frånkörda på sin egen hemma plan 4takt.

Läs artikeln och provkör själv ska du få se hur en modern 4taktare ska vara.
ACE 900 har 90 hk. Och Adventuren väger lika mycket som RS Viking... En gris, alltså.

SkiDoo gör verkligen grisar, och motormässigt är de fruktansvärt på efterkälken.

40 kilo mer än Venture, som är rätt tung i sig.
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Adventure är en bredbandare och att den är 40 kg tyngre än en Nytro betvivlar jag. Gissar att du läst fakta bladet på en kort Nytro. Tar vi och väger in dom i verkligheten så är den Nytro XTX som jag kör lika tung efter en sväng i pudret med is bygget på den som en Adventure. En Renegade 900 ACE är lättare är en Nytro XTX

Generellt så är alla 900 ACE lättare än motsvarande Yamaha och det säger jag utan att ha läst ett enda fakta blad. Det vet jag för jag har lyft på våra Yamaha och jag har lyft på 900 ACE.
Tjänstevikter enligt regbevis:

Yamaha Nytro XTX (140hk): 259 kilo
Renegade ACE 900 (90hk): 267 kilo
 

Stugsittaren

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.163
98
48
Sveriges motsvarighet till Afrika
ACE 900 har 90 hk. Och Adventuren väger lika mycket som RS Viking... En gris, alltså.

SkiDoo gör verkligen grisar, och motormässigt är de fruktansvärt på efterkälken.

40 kilo mer än Venture, som är rätt tung i sig.
En Adventure är körbar i tösnö det är inte en Viking oavsett vikt. Jag skulle gärna se en oberoende vägning av Adventure vs Viking.

Motormässigt är Skidoo efterblivna allt Yamaha har på programmet. Jasså 1200 4 tec tar jag lika gärna eller lika ogärna snarare som Apex eller Nytro. 800 etec jämför jag med öhh Yamaha har inget. 600 etec jämför jag med öhh Gensis 500. 900ACE 600ACE jämför jag med öhh inget för Yamaha har inget att jämföra med.

Men vi går tillbaka till tidigare inlägg rotax producerar skrot. Har Yamaha med sin avancerade motorteknologi tex ett clean air exelense award från EPA ? Är det ett resultat av skrot eller avancerad ingejörs konst ?

Jag har vart med sedan 70 talet och säger att 600 etec är det enskilt största teknologiska språnget i skotervärlden
 

Stugsittaren

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.163
98
48
Sveriges motsvarighet till Afrika
Tjänstevikter enligt regbevis:

Yamaha Nytro XTX (140hk): 259 kilo
Renegade ACE 900 (90hk): 267 kilo
Det är enligt regbevis. Verkligheten säger annat. Nytro har liten tank och Japanska kg är tyngre det säger min rygg vid lyft på släpvagn och i garage. Det är Också svårt att hitta artiklar erfarenheter av annat än fanatiker som beskriver dagens Yamaha som något lättkört smidigt osv. Lake racers är vad man presterar
 

Boondocker15

Välkänd medlem
12 apr 2015
198
1
6
Pajala
28 liters tank mot 40 liters tank så ganska likvärdiga i vikt.
Sen skulle jag inte kalla en Yamaha för en skoter utan snarare för en lätt pansarvagn ;)





Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Brogge1

PRO sledder
10 nov 2007
689
3
0
Lofsdalen
Som mekaniker på en skoteruthyrning som enbart hade yamaha förut och nu enbart kör skidoo kan jag bara säga en sak. Skidoo är överlägsna yamaha på faen allt. Utom motorljud...
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.152
146
63
Säfsen
Faktiskt så tävlar Briggs&Stratton-motorer i snöskotertävlingar. I 120cc snocross borta i staterna.
Och det är väl enda klassen som Yamahas motorer också är representerade i någon form av snöskotertävling, förutom vintage/retro förstås från tiden då de var bäst...

Så summan av kardemumman, Briggs&Stratton och Yamaha är så gott som lika bra i snöskotervärlden nu för tiden...
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Då för vi bort det där med vikt från agendan, eftersom det inte stämmer. Det blev med ens väldigt tyst tycker jag, särskilt när det råkade saknas 40-50 hk i jämförelsen. Och effekten VAR ju så himla viktig tidigare... Fniss

Då har vi motorteknologin kvar då. Vi kan ju börja med E-tec och då föreslår jag en snabb googling på "Evinrude+problem" så ser vi varför det inte slagit alls i båtmotorvärlden. En annan googling kan ju tex vara "Rotax+problem" eller varför inte studera de enorma trådarna här på forumet med de oändliga Rotaxproblemen som varje år sedan 2001 påståtts ha varit lösta - likt BRP-s remproblem för övrigt. Stämmer ju inte på en fläck, utan problemen kvarstår år från år trots ett otal åtgärder från återförsäljare och generalagent. Likt övriga fordon så är amerikanskt = dåligt byggt och överprisat smäck som säljer enbart pga ej upplysta och av reklam förledda konsumenter som dessutom försvarar skiten med att "känslan" ju är bättre... jojo. :)
 

trilla

Välkänd medlem
21 mar 2010
208
2
16
Umeå
Som gammal yamaha fantast måsta jag flika in. Numer finns det ingen annan motor än ace. Om man nu ska ha fyrtakt. Gången, känslan är nåt helt annat. Tysta som en smekning, variator som bara yamaha drömt om. Hade en venture mp förut. Bra på dålig led men dålig på det mesta annat. Och tro det eller ej men byttes in pga dessa ständiga småproblem den hade.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.108
934
113
Stora Blåsjön
Om vi skiter i yamahasnacket ett tag nu då det är helt värdelöst.
Varför har arctic cat monterat plastdrev istället för stål på det nedre drevet i kedjehuset på alla?/vissa? 2016? Drevade om en sådan i helgen och blev väldigt förvånad måste jag säga... det drevet som monterades var dock i stål.
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Likt övriga fordon så är amerikanskt = dåligt byggt och överprisat smäck som säljer enbart pga ej upplysta och av reklam förledda konsumenter som dessutom försvarar skiten med att "känslan" ju är bättre... jojo. :)
Det blir en liten kulturkrock när "joo nå duger häjn men int äre mer heller"-svenskar ska köpa prylar av "this is an astonishing game changer"-amerikaner.
 

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Då har vi motorteknologin kvar då. Vi kan ju börja med E-tec och då föreslår jag en snabb googling på "Evinrude+problem" så ser vi varför det inte slagit alls i båtmotorvärlden.
Motorteknologi ja, du försöker använda motorcyklar och nu båtmotorer för att försöka bevisa din fanatism kring Yamaha.
Problemet är dock att dessa områden uppenbarligen inte är relevanta för snöskotrar, vilket är vad vi fokuserar på här.

Och fokuserar vi på skotervärden så kan vi snabbt se att etec fått ett enorm genomslag här. Det sitter en etec i nästan varannan skoter som säljs i det här landet och ändå hör man nästan aldrig talas om några driftproblem. (efter 2011/2012 som åtgärdades på granati).
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Motorteknologi ja, du försöker använda motorcyklar och nu båtmotorer för att försöka bevisa din fanatism kring Yamaha.
Problemet är dock att dessa områden uppenbarligen inte är relevanta för snöskotrar, vilket är vad vi fokuserar på här.

Och fokuserar vi på skotervärden så kan vi snabbt se att etec fått ett enorm genomslag här. Det sitter en etec i nästan varannan skoter som säljs i det här landet och ändå hör man nästan aldrig talas om några driftproblem. (efter 2011/2012 som åtgärdades på granati).
"Hör aldrig talas om driftproblem"? :D Jaja, det får stå för dig.
 

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Precis, man hör nästan aldrig talas om driftproblem på etecmotorerna. Med tanke på antalet sålda enheter så är det förmodligen marknadens mest driftsäkra motortyp just nu.
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Nu säljer väl både Honda, Yamaha och Suzuki motorer som räknas i miljoner per år, varav några också hittat ned i snöskotrar - utan några driftsproblem alls. Marknadens driftsäkraste motortyp i snöskotrar har inte varit tvåtaktare de senaste 15 åren, inte ens de med mycket låg litereffekt, såsom kalkonerna i Evinrudes motorprogram som har floppat rejält. De enda usla fyrtaktarna har faktiskt varit just BRP-s och Polaris ATV-konverteringar där märkliga elfel och undermåliga grundkonstruktioner tävlade om vad som skulle få stilleståndstiden att öka mest.

Men det är ju helt fantastiskt att två år gamla maskiner inte totalhavererat ännu... referenserna är verkligen annorlunda hos förespråkarna för amerikanskt skräp.