Märkes***eritråden...

ika

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.238
2
38
Luleå
En tanke som har slagit mig är när man har klättrat i nån brant och ska ner igen går det ju ibland fort utav helvete. Hur fan ska det inte vara på en Yamaha? Den väger väl i snitt 6-700 kilo och en normalsmal yamahaförare på 140kg(ja jag vet att de flesta gubbar kan vara tjockare) så är man ju upp i nästan 1 ton(ev 2 med murikkan, pimpelspön och borr). Måste ju gå i ljusets fart nerför.
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
En tanke som har slagit mig är när man har klättrat i nån brant och ska ner igen går det ju ibland fort utav helvete. Hur fan ska det inte vara på en Yamaha? Den väger väl i snitt 6-700 kilo och en normalsmal yamahaförare på 140kg(ja jag vet att de flesta gubbar kan vara tjockare) så är man ju upp i nästan 1 ton(ev 2 med murikkan, pimpelspön och borr). Måste ju gå i ljusets fart nerför.

inga problem neråt, dom är så satans framtunga så dom stappar i snön mitt i backen, blir däremot problem att få ner dom hela vägen
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.108
934
113
Stora Blåsjön
inga problem neråt, dom är så satans framtunga så dom stappar i snön mitt i backen, blir däremot problem att få ner dom hela vägen
Ser detta som ett ikkeproblem :) för att åka neråt så behöver man ta sig upp först... och det händer ju inte med en tung yamaha med en typisk yamaha förare, trött och fet chaufför med korvfingrar som knappt räcker runt styret.
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.152
146
63
Säfsen
Ser detta som ett ikkeproblem :) för att åka neråt så behöver man ta sig upp först... och det händer ju inte med en tung yamaha med en typisk yamaha förare, trött och fet chaufför med korvfingrar som knappt räcker runt styret.
Ibland så får du till det Asker :rock:
Och den här gången drämde du storsläggan rätt på spikskallen :target: :heh:
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
Ser detta som ett ikkeproblem :) för att åka neråt så behöver man ta sig upp först... och det händer ju inte med en tung yamaha med en typisk yamaha förare, trött och fet chaufför med korvfingrar som knappt räcker runt styret.
kan ju hända att dom lyckas ta sig upp någon bakväg som är i det närmaste slät, och tänker att neråt är absolut inga problem. fast den risken är nog väldigt liten
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Bwahaha, har ni någonsin sett en Polaris som hållit hela backen upp utan haveri? :) Det är ju därför de bökar i raviner med 12 m i höjdskillnad 500m från vägen...


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.607
92
48
Örnsköldsvik
det är ju samma motor, fast yamaha har snålat in på godstjocklek i det du kallar den nya motorn. garanterat att precis allt från den gamla passar i den nya, men yamaha insåg att dom måste börja banta maskinerna...
Nu är jag ju tråkig som kommer med fakta, men var det inte så att aneldningen till att Yamaha gjort om motorn är för att den sitter i flera applikationer?
Eller snarare att den har samma delar som flera andra modeller och helt enkelt fått anpassa sig därefter.

Spontant så skulle jag bli väldigt förvånad om Yamaha tillverkar snöskotrar efter 2020. Trotts att man tydligen satsar på "stora nyheter" varje år nu. Glömde dom bort 2016?
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Ny boggie i Apex är väl den enda nyheten. Men det brukar ju inte vara så stora förändringar varje år...


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.108
934
113
Stora Blåsjön
Jo men gick inte Yamaha ut inför/efter A-C samarbetet och sa att nu kommer man släppa en stor nyhet varje år fram till något år?
Klena vevstakar ser jag som en stor nyhet för i år... blir intressant vad nästa års stora nyhet blir :)
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Jo men gick inte Yamaha ut inför/efter A-C samarbetet och sa att nu kommer man släppa en stor nyhet varje år fram till något år?

Det har man ju gjort också. Tex barnsjukdomar, felkonstruerad Viperboggi osv. AC står för sedvanliga överraskningar. :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

Brogge1

PRO sledder
10 nov 2007
689
3
0
Lofsdalen
Vadå samarbetet mellan AC och yamaha är väl ett steg i rätt riktning. För x antal år sedan gjorde ju faktiskt yamaha bra maskiner. Och med dagens reglage på en ny yamaha så har man ju direkt backat bandet 10år. Så ta det lugnt det kanske finns ett ljus i tunneln även för er yamaha åkare
 

rotax211

Välkänd medlem
30 nov 2007
1.140
4
16
Hudiksvall
Yamaha Viper är nog inte den enda som har klen boggie. Kollade in en Polaris 2016 och Boggieskenan är så tunn så man måste förstärka den. Ski-doon har grövre.


Fixat V-kitt till min 800 e-tec. nu kanske man kommer mer än 3 mil på en rem :)