Märkes***eritråden...

ika

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.238
2
38
Luleå
Har man remproblem på 800 e-tech så är det nåt allvarligt fel. Jag har över 100 mil fullgas utan en fransning och ingen jag känner har blåst nån rem. Lätt den snällaste motorn mot remmar i min mening.
 

Monumento

Välkänd medlem
21 jul 2008
1.233
4
38
Norra Sverige
Har man remproblem på 800 e-tech så är det nåt allvarligt fel. Jag har över 100 mil fullgas utan en fransning och ingen jag känner har blåst nån rem. Lätt den snällaste motorn mot remmar i min mening.
årets roligaste kommentar skönt med ironi i denna tråd från en brp åkare. =O)
 

Stugsittaren

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.163
98
48
Sveriges motsvarighet till Afrika
Då för vi bort det där med vikt från agendan, eftersom det inte stämmer. Det blev med ens väldigt tyst tycker jag, särskilt när det råkade saknas 40-50 hk i jämförelsen. Och effekten VAR ju så himla viktig tidigare... Fniss

Då har vi motorteknologin kvar då. Vi kan ju börja med E-tec och då föreslår jag en snabb googling på "Evinrude+problem" så ser vi varför det inte slagit alls i båtmotorvärlden. En annan googling kan ju tex vara "Rotax+problem" eller varför inte studera de enorma trådarna här på forumet med de oändliga Rotaxproblemen som varje år sedan 2001 påståtts ha varit lösta - likt BRP-s remproblem för övrigt. Stämmer ju inte på en fläck, utan problemen kvarstår år från år trots ett otal åtgärder från återförsäljare och generalagent. Likt övriga fordon så är amerikanskt = dåligt byggt och överprisat smäck som säljer enbart pga ej upplysta och av reklam förledda konsumenter som dessutom försvarar skiten med att "känslan" ju är bättre... jojo. :)

Det där är mest Yamaha fans som odlar ras problematiken. Vi använder som jag sa våra snöskotrar som färdmedel vid jakt och fiske. Hur oroliga är vi när vi far ut, ibland ensam med våra etec maskiner. Det i väglöst land så långt bort från en landsväg som man kan komma i detta land ?

Jag kan ärligt säga inte alls men visst vi är utrustade med satelit telefoner & grejor så man kan övernatta på fjället i värsta fall. Inte ett dugg orolig och då har jag ställt frågan bland mina kamrater som kör etec. Not an issue

Där emot kan jag säga att oron att komma tillbaka till sin Yamaha som stått parkerad i 2 dygn i minus 20c. Startar den ? eller att köra ner den i stöp när man är ensam det är befogad oro
 

ika

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.238
2
38
Luleå
årets roligaste kommentar skönt med ironi i denna tråd från en brp åkare. =O)

Fast nu var jag inte det minsta ironisk. Min maskin blev i benämningen sämre med vkit då båda variatorerna blir astronomiskt varma. Så var det inte original. Men ändå inte en tillstymmelse till remproblem.
De enda som jag kört med som blåst remmar är A-C och nytro turbo. Och den statistiken leder yamahan.
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
Du har inte fattat att Viper är en AC med andra dekaler va? Byggd av patrask i USA i en "fabrik" på 1950-tals nivå...


Sent from my iPhone using Tapatalk

så den kommer från en amerikansk 50 tals fabrik, då kanske jag kan förstå att det är skit. eller nä, nu vaknade jag ur drömmen, hade det varit en snurra från en 50 tals jänkefabrik så hade den pallat för turbo och mycket mer än ynka 300 hk ( den hade haft dryga 300 hk i sugversion).

och till alla brp och ac åkare, var och körde igår med en bd 800 och en f800rr, bd:n käkade en rem efter några km i några dm me snö, och ac:n gick primär fjädern av på samt verkade hastighetsmätaren ha gett upp
 

rotax211

Välkänd medlem
30 nov 2007
1.140
4
16
Hudiksvall
Nej har självklart inte remproblem på min E-tec, sa bara så för skojsskull, gått en rem på 110 mil vilket var mitt fel då Jag pina den med öppna spjäll ;-)


Polaris är ju lite efter , dem har ju inte ens reglage för tumvärmare, utan dem är alla kopplade via ett reglage en enkel vippbrytare med två lägen (Typ som Ski-doo hade vid 1999 med ZX) Så du kan inte välja om du ska ha tumvärmare enbart eller handtagsvärmare, allt går via en knapp, smidigt ;-)
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
En knapp är lättare än två.

Nej har självklart inte remproblem på min E-tec, sa bara så för skojsskull, gått en rem på 110 mil vilket var mitt fel då Jag pina den med öppna spjäll ;-)


Polaris är ju lite efter , dem har ju inte ens reglage för tumvärmare, utan dem är alla kopplade via ett reglage en enkel vippbrytare med två lägen (Typ som Ski-doo hade vid 1999 med ZX) Så du kan inte välja om du ska ha tumvärmare enbart eller handtagsvärmare, allt går via en knapp, smidigt ;-)
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
Nej har självklart inte remproblem på min E-tec, sa bara så för skojsskull, gått en rem på 110 mil vilket var mitt fel då Jag pina den med öppna spjäll ;-)


Polaris är ju lite efter , dem har ju inte ens reglage för tumvärmare, utan dem är alla kopplade via ett reglage en enkel vippbrytare med två lägen (Typ som Ski-doo hade vid 1999 med ZX) Så du kan inte välja om du ska ha tumvärmare enbart eller handtagsvärmare, allt går via en knapp, smidigt ;-)

va jag sett så har jag 2 knappar till värmen på styret, en till handtag och en till tumme, för handtag så är det 3 lägen och tumme 2 har jag för mig
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Lättast är utan värme, när kommer PRO PRO RMK utan handvärmare, belysning och sadel? 4 kilo mindre och 10.000kr dyrare eftersom Chris Burandt låtit sig fotograferas med en.

Polaris way.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

rotax211

Välkänd medlem
30 nov 2007
1.140
4
16
Hudiksvall
Jag talar självklart om årsmodellen, -16. Boggieskenan var lika tunn som mitt lillfinger.


Kan tänka mig att Burandt har några förstärkningar.
 

jagheterdaniel

Välkänd medlem
26 okt 2012
1.034
1
38
Luleå
1. Yamaha säljer inte snöskotrar med turbo.
2. Problemet ligger i att firman som gör turbosatsen inte anpassat den till motorn.
3. De allra flesta Yamaha snöskotrar har inte turbo, och kommer inte att få det heller.
Ingen vettig människa kör väl en Yamaha utan turbo?
Utan turbo så kan dom glömma den lilla procent dom har i lössnö-segmentet.
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Nu är det ju så att Yamaha aldrig har tillverkat en snöskoter för lössnösegmentet, även om generalagenturer och marknadsförare givetvis försökt profilera dem som sådana. Däremot crossoverskotrar med lite längre mattor (liksom de har längre mattor även på touringskotrarna) och som möjligen bekant så tillverkar inte ens Yamaha någon skoter med turbo... även om det blir väldigt mycket skojigare med turbo. Och fortfarande hållbart.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
ImageUploadedByTapatalk1450915105.363751.jpg

Yamaha-motor.com hade beskrivningen på deras modeller.

Mountain=lössnö

Läs även beskrivningen av mountain.
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.607
92
48
Örnsköldsvik
Polaris är ju lite efter , dem har ju inte ens reglage för tumvärmare, utan dem är alla kopplade via ett reglage en enkel vippbrytare med två lägen (Typ som Ski-doo hade vid 1999 med ZX) Så du kan inte välja om du ska ha tumvärmare enbart eller handtagsvärmare, allt går via en knapp, smidigt ;-)
Nu var ju dock Polaris jätte först med tumregler för värme. Ja Redan -99 t.o.m. :)
Att man sen körde på samma reglage i 16 år innan Axys fick nya är en annan femma.
Samma som att värstingarna kör med old school reglage. (Tveksamt hur bra dock) Det har väl Polaris kör med sen Pro-Xr?