sill och potatis. turbo swb projekt!

A

AssaultRMK

Würth har ett 2komp Akryllim med så gott som identiska egenskaper som Polaris (Lords) lim, klarar 190*C och har samma hållfasthets styrka. Härdar dock lite långsammare än Lords 406-19 men det är ju knappast en nackdel för oss vanliga dödliga.

Den heter Power Bond, jag använde själv detta nu nyligen när jag bytte kedjehus i Assaulten.
Vet tyvärr dock inte vad de kostade men det är säkerligen dock dyrare än ett epoxylim men garanterat billigare än att köpa Lords via Polaris ÅF.

http://www.wurth.se/Produkter/Produktkatalog/Kemi/Lim-/2-Komp--Lim/Lim-karosseri-Powerbond/?p=1
 

potatisgrisen

Välkänd medlem
21 jan 2013
1.563
3
16
flarken
Intressant om Lim, jag anser inte att det är trådkapning när jag väcker frågan iochmed att det ska limmas på projektmaskinen i fråga. Jag har aldrig limmat ett chassie förut så allt är intressant.
 

Brap

Medlem
12 feb 2011
26
0
1
Flarken
måste modda eget dekalkitt så ja kan kontra me något..
Idag har jag gjort affär med sportsterdanne och inhandlat en ny plåt :) blir att åka utan kylare för att rymma extraspridarna.. Känns tungt då jag gillar min gamle främre kylare... Men allt har sin tid. Verkar bli svårare och svårare att lyckas övertala sambon om vilken bra familjeskoter det är.. Hehe . Men med ny plåt och riktad tunnel så blir det säkert bra. Fortsatte riva lite ikväll, boggien ska ut och sekundäraxeln bort så att man kommer åt att ta bort kedjehus så att jag kan nita fast den nya plåten. Skotern känns lika slaktad som kon vi fyllde frysen med idag. Men det verkar iaf lösa sig. Känns som ett jobbigt avbrott i turbobygget då det hänger sladdar och grejer överallt... Vad tycker ni? Ska jag eloxera boggieskenorna och spindlarna, vita, svarta eller guld/ potatisfärgade?
. Tapatalk är ju skitsmidigt ju!


Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Det är också ett epoxylim.

Würth har ett 2komp Akryllim med så gott som identiska egenskaper som Polaris (Lords) lim, klarar 190*C och har samma hållfasthets styrka. Härdar dock lite långsammare än Lords 406-19 men det är ju knappast en nackdel för oss vanliga dödliga.

Den heter Power Bond, jag använde själv detta nu nyligen när jag bytte kedjehus i Assaulten.
Vet tyvärr dock inte vad de kostade men det är säkerligen dock dyrare än ett epoxylim men garanterat billigare än att köpa Lords via Polaris ÅF.

http://www.wurth.se/Produkter/Produktkatalog/Kemi/Lim-/2-Komp--Lim/Lim-karosseri-Powerbond/?p=1
 

potatisgrisen

Välkänd medlem
21 jan 2013
1.563
3
16
flarken
Dyraste stiften jag någonsin köpt.. BR9EIX! När dessa slocknar så blir det nog inga fler iridiumstift.
Och var hör denna gummiringen som jag hittade på garagegolvet?


Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free
 
A

AssaultRMK

Ser ut som något som skulle kunna passa i luftintaget mellan huv/luftburk?
 

potatisgrisen

Välkänd medlem
21 jan 2013
1.563
3
16
flarken
Tips angående iridiumstiften ifall du inte redan kollat är ebay
62kr styck, köpte själv till min ifjol :)
hellre 150kr med inkl frakt för två än 254kr styck på bl.a mekonomen så att säga^^
http://www.ebay.com/itm/NGK-IRIDIUM-IX-SPARK-PLUG-BR9EIX-BR9E-IX-3981-/330597143441?pt=UK_Motorcycle_Parts&hash=item4cf9201391
oj, har aldrig tänkt på att köpa stift på ebay! blir helt klart en omgång från staterna nästa gång! jag betalade typ 470kr för två med rabatt på laitis...

tänkte köpa ett gäng i förebyggande syfte då det lär slockna nått under mappningen men tog bara två när jag hörde priset.. tack för tipset
 

potatisgrisen

Välkänd medlem
21 jan 2013
1.563
3
16
flarken
Boggiefråga. Är det någon som provat flytta upp främre fästet på swb assault och känt någon skillnad angående attackvinkeln? är väl vanligt förekommande på rmk assault? kanske hjälper till att hålla ner skidorna lite. Skiljer ju inte så mycket.
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Det var uppflyttat på min 09a assault, var jätteorolig i boggien och slog igenom hela tiden = det sög!
Flyttade tillbaka den och den blev som en ny maskin, fick exakt samma fenomen på lynxen när jag droppade boggien bak, är jäkligt känsligt, visst kanske det märks skillnad i ren lössnö men man lär ju vika ihop boggien rätt fort när det bottnar hela tiden, fast det är klart, kör man som en k..... ;)
Ska testa att flytta ner boggien på xfen men då blir det både fram och bak för att inte strula till geometrin.
 

Thimwikström

Välkänd medlem
17 aug 2012
614
0
16
Byske
Jag trodde de var gjort original så att man hade 2 olika höjder att välja på främre boggiefästet :p jag har då dubbla hål på min skoter fram :)

 

potatisgrisen

Välkänd medlem
21 jan 2013
1.563
3
16
flarken
Jag trodde de var gjort original så att man hade 2 olika höjder att välja på främre boggiefästet :p jag har då dubbla hål på min skoter fram :)

Jo, jag har också två hål. Men polaris valde att sälja maskinerna med boggien i det undre hålet och jag undrar om någon kört i det övre och känt någon skillnad eller borrat ett till hål och provat. Enklast är väl iof att vänta tills vintern å prova själv :) sätter nog ihop boggien i det övre hålet och ser hur det funkar.
 

Thimwikström

Välkänd medlem
17 aug 2012
614
0
16
Byske
Jo, jag har också två hål. Men polaris valde att sälja maskinerna med boggien i det undre hålet och jag undrar om någon kört i det övre och känt någon skillnad eller borrat ett till hål och provat. Enklast är väl iof att vänta tills vintern å prova själv :) sätter nog ihop boggien i det övre hålet och ser hur det funkar.
ja fast de skulle ju vara skönt att slippa montera den och vänta på snö innan du får veta :p vore bättre om någon vet vad resultatet blir och kan säga de redan nu :p hur går de med resten av maskinen ? hänt något mer ? :p
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Som ja sa tidigare, den kommer nog att bli väldig mjuk fram... Ska du flytta är mitt tips både fram o bak!
 

kramer178racing

Välkänd medlem
4 sept 2013
336
2
18
Robertsfors
Sv: Re: sill och potatis. turbo swb projekt!

Det var uppflyttat på min 09a assault, var jätteorolig i boggien och slog igenom hela tiden = det sög!
Flyttade tillbaka den och den blev som en ny maskin, fick exakt samma fenomen på lynxen när jag droppade boggien bak, är jäkligt känsligt, visst kanske det märks skillnad i ren lössnö men man lär ju vika ihop boggien rätt fort när det bottnar hela tiden, fast det är klart, kör man som en k..... ;)
Ska testa att flytta ner boggien på xfen men då blir det både fram och bak för att inte strula till geometrin.

Klart pps boggien är ju något helt annat men är väldigt många tävlingsåkaren som flyttar upp boggien fram ungefär lika mycket som bilden thimwikström lagt ut, dom har dock flyttat upp den för maskinen ska svälja knulen bättre och blir bättre i starterna som jag förstått. men som sagt då är ju PPS något helt annat.. :)
 

antonbc

Välkänd medlem
17 sept 2012
924
67
28
6
det lilla jag grejat med boggiesetup är att boggin sjunker ju ihop tills skenorna ligger efter backen. blir kanske olika i djupsnö, men att den skulle bli mjukare fram känner jag inte igen. Däremot blir det mer skidtryck med högre infästning fram på boggien, säger sig självt lite eftersom boggien inte avlastar skidorna på samma vis.
och ang pps så flyttade folk upp främre svingen på bd 3900 ifjol och i år kommer den från fabrik med den monteringen.

Men testa! inte speciellt stor operation alls ju
 
Last edited:

potatisgrisen

Välkänd medlem
21 jan 2013
1.563
3
16
flarken
Det jag är ute efter är ju att få ner skidorna i backen! Den vill gärna resa lite väl mycket när det börjar bli brant som det är original, och turbon lär ju inte lösa problemet..

Jag får prova helt enkelt, det är ju bara två bultar som man dessutom kommer åt, så det är ju fort gjort att flytta hål. Då lär det ju visa sig om fördelarna med att få ner skidorna är fler än nackdelarna med mjukhet/ för stort skidtryck/osv